torsdag 25 juli 2013

Trustbuddy-rapport juli

Semestern lider mot sitt slut. Jag kan inte säga att jag längtar till att börja jobba. Men jag börjar på ett nytt jobb på måndag så det ska bli spännande. Det kommer bli en tuff höst men det kommer att bli väldigt roligt.

Jag lovade att återkomma med rapporter om hur det går för mina pengar som jag lånar ut via Trustbuddy. Här kommer rapport nr 4. Mina tidigare rapporter finns här.

Jag satte in 5 000 kr den 25 mars och det har alltså gått fyra månader sedan insättningen.

Hur har det då gått?

Idag finns 5427 kr på kontot vilket innebär att jag har fått en ränta på 8,23 % på de fyra månader som pengarna har "arbetat". En helt ok årsränta måste jag säga.

Detta är inga stora pengar i sammanhanget men det är en mycket bra ränta. Det ska bli intressant att stämma av kontot framöver när jag haft pengarna på kontot lite längre. Det som är intressant är att den räntan som jag har tjänat in lånas ut vilket gör att min utlåning nu är 5427 kr. Ränta på ränta-effekt.

Kreditförlusterna hittills uppgår 23,19 kr vilket är oförändrat mot föregående månad.

På totalen så är mitt experiment än så länge lyckat och det går bättre än mina förväntningar. Räntan i juli var lägre än tidigare månader. Det återstår att se om detta är en trend eller en tillfällighet.

ägamintid

16 kommentarer:

  1. Du bör räkna med en lägre ränta under andra halvåret,åtminstone har det varit så för mig under de två år jag sparat där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ok, det verkar avta lite och man ska ju inte räkna med mer än 12 % enligt info från deras hemsida. Vi får se hur året slutar.

      Radera
  2. 427kr på 4månader är ju nte mer än knappt en hundring i månaden ! du lånar ut 5.000kr/månad och får en hundring tillbaka??
    jösses,vissa är dummare än jag trodde....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trollar du? Är du allvarlig så tycker jag synd om dig. Google på "ränta på ränta-effekten". Som en annan kommentar skrev, dessa 5000 kr blir 4 Mkr om 30 år med samma ränta.

      Radera
    2. Dummast är nog du som inte förstår att en årsränta på 25 % är bra, eller rättare sagt helt sanslöst bra...

      För övrigt är det tråkigt att bli kallad "för dummare än jag trodde".

      Jag ser mig själv som ganska smart och skärpt.

      Radera
  3. Det enkla livet...

    Ungefär 25% ränta om året, räkna lite på det. Slår i alla fall börsen med hästlängder. Jag tycker inte det låter så dumt. Sen har jag inte satt mig in i hur det är med risken.

    SvaraRadera
  4. Låt oss anta att han glömmer bort de där 5000 kronorna i 30 år på trustbuddy och fortsätter att få samma ränta... 5000*1,25^30 ger 4 miljoner, också dumt?

    SvaraRadera
  5. Då har du inte räknat med ränta på ränta effekten som gör det till bra mycket mer. Vi har i och för sig inte räknat av skatten heller.

    Nä jag föreslår att "det enkla livet" håller sig till just enkla saker. Hon verkar inte ens kunna skriva korrekt Svenska så enkel huvudräkning är nog för mycket att begära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja trustbuddy ger ju ränta oftare än en gång om året och det tillsammans skatt också ger en väldigt svår uppskattning på 30 år. Ville bara demonstrera att det är väldigt hög ränta som låter lite för bra för att vara sann

      Radera
  6. Ni ska få ut era pengar också. Nog så viktigt!
    Många kommer att bli blåsta. Det som verkar för
    bra för att vara sant, är det oftast också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, pengarna måste sitta på mitt konto innan jag har tjänat något. Mitt experiment går vidare och en del är att se vad som händer när jag ska plocka ut pengarna.

      Radera
  7. hej.

    jag blev en smula intresserad av upplägget, så jag besökte företagets hemsidor. Men när man går igenom användaravtalet så kommer det fram att det finns en medlemsavgift á 30SEK per månad(antingen via betal-sms eller debiterat av kontot). På själva hemsidan står inget om något sådant. Fråga: har ni märkt av något som verkar som en medlemsavgift?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom slutade med den 2010. Svaren finns i deras Flashback-tråd.

      Radera
    2. ok tackar för svaret.

      Det var bra att dom slutat med den. Dom verkar ändå ta en bra bit för förmedlingen.
      Mindre bra dock att bolaget inte orkat uppdatera användarvillkoren sedan 2010. Vad annat är det månne som inte är up to date?

      Radera
  8. Mina 6500kr har växt till 6650kr på 2 månader. I samma takt så landar jag strax över 12-13%/år.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...