fredag 12 juli 2013

Protector Forsikring Q2

- Gross premiums written in Q2 2013 totalled NOK 
448.5m, representing 13% growth compared to Q2 2012. 
In H1, gross premiums written rose by 285.4m, or 27% 
compared to H1 2012.

- Operating profit in Q2 totalled NOK 87.2m, up from 
NOK 63.6m in Q2 2012. In H1, the operating result was 
NOK 233.7m against NOK 212.2m in the same period in 
2012.

- The combined ratio net was in Q2 81.5%, compared 
with 80.7% in Q2 2012. In H1, the combined ratio net 
was 79.7% up from 78.6% in the same period last year.

- The investment portfolio amounted to a total of 
NOK 3.79bn at 30 June, up 23% compared to the 
portfolio end of H1 2012.

- The investment return was in Q2 0.4% against 0.3% 
in Q2 2012. In H1 the return was 2.7% against 3.7% in 
H1 2012.

The company increases the guiding. The overall 
expectations to 2013 are an operating profit of NOK 
340m (up from NOK 310m), a 22% growth in GWP (up from 
20%) and a net combined ratio of 88% (down from 91%).

For further information, please see the attached 
presentation and report.

Oslo, 12 July 2013
Protector Forsikring ASA

This information is subject of the disclosure 
requirements acc. to §5-12 vphl (Norwegian Securities 
Trading Act)
 Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=332231  Sammanfattningvis måste jag säga att rapporten är topp! Rapporten i sin helhet finns på deras hemsida Ha en fortsatt skön sommar! ägamintid

14 kommentarer:

  1. Aktien stiger och börsvärdet är i nuläget ca 1400 MNOK. Operating profit H1-13 var 234 miljoner. Det betyder ett P/E-tal på 6 på första halvårets driftsresultat. Skatt ska dras, men P/E 6 på ett halvårsresultat verkar helgalet. Om vi extrapolerar resultatet till helår blir det P/E 3 eller P/E 4 efter skatt. Därtill kommer eventuell avkastning från portföljen.

    Det måste vara för att branschen består till ca 100 % av fifflare och lurendrejare som P/E 3 är motiverat. Det är ju lägre än för ryska bolag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men är inte Q1:an alltid mycket starkare än resten av året?

      Fast visst är det billigt...

      http://finafinanser.blogspot.dk/2013/07/kopt-protector-forsikring.html

      Radera
    2. Ja det finns säkert sådana säsongsvariationer, det har jag inte grävt i själv! Men om Q3 och Q4 inte är förlustkvartal kan man motivera värderingen redan på Q1-Q2, menar jag. Ska kika på ditt inlägg!

      Radera
    3. Ja, eller så är försäkringsbranschen lite för lönsam kanske. Jag kan t.ex inte hitta några försäkringsbolag på svenska börsen eller har jag inte letat ordentligt ? Någon tjänar ju pengar på dem i alla fall.

      Radera
  2. Köpte på mig några stycken efter ditt blogginlägg, tack för tipset :)

    SvaraRadera
  3. Synd att aktien stiger redan-men jag har 11 % av protector i portföljen köpt på 15 och 14,8 redan, tur!

    Q1 är enskilt det kraftigt starkaste kvartalet. Värderingen hade varit konservativ men rimlig vid nolltillväxt, frågar du mig.

    SvaraRadera
  4. av portföljen i protector ska det stå - jag har inte ackumulerat aktier för 150 miljoner tyvvär, hehe.

    SvaraRadera
  5. Intressant tips. Har stött på detta bolag i jobbet då jag jobbar på en svensk konkurrent. En sak är säker, de har definitivt låga priser.

    Värderingen ser billig ut om man ser till vinst senaste åren. Ett varningstecken i Q2 rapporten tycker jag är att deras Gross Claims Ratio var upp till 87% sista kvartalet. Om man lägger till en Cost Ratio på 13% så är det ingen vidare lönsam underwriting. Combined Ratio räddades tack vare återförsäkring om jag tolkar rapporteringen rätt. Återförsäkrarare brukar vilja ha sina pengar tillbaka över tid, så Protector kommer nog att behöva ta på sig mer egen risk eller betala mer för återförsäkringen framöver.

    Ett kvartal är inte avgörande och i övrigt ser det riktigt billigt ut, så jag köpte på mig lite aktier. Men om nästa kvartal har en liknande gross claims ratio säljer jag, oavsett hur billigt det ser ut på övriga mått.

    SvaraRadera
  6. Tack för en trevligt blogg ! Jag hittade den alldeles för någon månad sedan bara och jag önskar er lycka till. Jag funderar på ett par saker dock. "Yield on cost" t.ex. Hur räknar du på det ? OM du skulle ha "oturen" att aktien går upp brakmycket och utdelningarna inte hänger med så kommer väl "yielden" att minska, eller ? Har du något bra tips på någon enkel, lättfattlig bok som beskriver hur man skall läsa (och värdera) en bolagsrapport ? Inte lätt för en stackars ingenjör att hänga med i jargongen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ägamintid är på semester så jag hoppar in lite här ;)
      Det enda som påverkar YoC är årets utdelning och vad du köpte aktien för. Alltså händer inget med YoC om aktiens marknadsvärde går upp eller ner.

      http://aktiekunskap.nu/yield-on-cost/

      Tradingguiden är en bra bok inom investerarfältet som jag kan rekommendera. De har även kapitel om hur man ska läsa ett bokslut.

      Radera
    2. Tack för ditt svar. Man skall inte krångla till det alltså. Det visade sig att det fanns lite information om rapporter och hur de skall läsas på samma sajt som du tipsade om.

      http://aktiekunskap.nu/arsredovisning-och-rapporter-forsta-och-tolka-dem/

      Radera
  7. En fråga som är något off topic, men som jag funderar över, och därför ställer till er här, samt på ytterligare någon blogg.
    Jag har läst igenom tradingtheomx.blogspot.se och har fastnat lite för hur han lagt upp sin investeringsstrategi. Har ni varit i kontakt med den bloggen tidigare? och har ni isåfall några åsikter om hans upplägg, för och emot.
    Det jag själv gillar är enkelheten i att investera i en enda fond, och veta ganska väl när man ska sälja och köpa.
    Som lekman utan kunskaper om företagens verksamhet, och utan större förmåga att sätta mig in i dem och följa dem, så känns det här som ett alternativ för att förhoppningsvis kunna få en avkastning strax över index.
    I dagsläget tar jag rygg på några av de välrenomerade bloggarna, samt följer lite magkänsla över vad jag tror kan vara långsiktiga, trygga investeringar, men det skulle vara intressant att höra andras reflektioner över hans upplägg, då jag inte lyckats hitta några andra sajter som skriver om något liknande.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...