lördag 27 juli 2013

Försäljning Diadrom och Sparebanken Öst

Diadrom har stigit en bra bit och jag valde att ta hem vinsten nu under semestern. Det var ett försvinnande litet innehav i portföljen men likväl har aktien haft en god utveckling och bidragit till den goda portföljutvecklingen under året. Jag tackar Diadrom för 25 % avkastning under den korta tid jag har haft aktien.

Sparebanken Öst har jag ägt ett tag och jag tackar banken för en helt ok avkastning. Inklusive utdelning blev avkastningen ca 18 %. Jag känner mig inte bekväm med att äga banker i Norge. Den norska fastighetsmarknaden har liksom den svenska inte haft någon nedgång än. Kanske kommer den framöver och då vill jag inte sitta i en mindre norsk bank.

I övrigt har jag ökat upp i AIG och Protector Försäkring. Jag återkommer med mer information kring detta. AIG har för övrigt rapport på måndag. Jag hoppas kunna öka upp ytterligare där om rapporten blir svag.

Ha en skön helg!





7 kommentarer:

  1. Hej, snubblade in på din berättelse om morfars
    aktieinnehav, trevlig läsning.
    Diadrom vet jag inte mkt om, men själv får jag
    tacka Ortivus A och B för en trevlig vecka.
    Tack för en intressant blogg, som jag kommer fortsätta att besöka :) Med vänlig hälsning: Krille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker om den! Du är välkommen att följa med på resan!

      Med vänlig hälsning
      ägamintid

      Radera
  2. Jag sålde också av mitt innehav i Diadrom för några månader sedan. Bolaget fortsätter leverera, men förändringsgraden är mycket hög och hela "värdet" på företaget ligger i dess anställda, vilket är vanskligt. Men en avkastning på 45% på mina Diadrom-aktier känns bra.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg precis att jag är tillbaka på din blogglista. Tack så mycket :-)

      Radera
  3. Ja, Diadrom har varit fantastiskt. Ett mycket bra bolag men värderingen börjar bli hög nu och det finns även risker, bl.a. den du nämner.

    Du har varit tillagd på bloggen i några månader nu.... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja.. Där ser man! Har haft fullt upp med arbetet som du kanske märker.. :)

      Radera
  4. Hej, jag vill börja med att tacka för att du tar dig tid att skriva och inspirera oss läsare. Du har inspirerat mig till att börja investera och skapa en stabil grund att stå på, kanske har du även inspirerat mig till att börja skriva och dela med mig av min utveckling.

    Nu till frågan, jag har streckläst din blogg nu under någon dag och jag har även läst ett antal till bloggar om ekonomi. Vad jag har kommit fram till hittills är att utdelningsstrategin är omåttligt populär.
    Jag har tänkt börja med att investera 20-30k och sedan månadsvis föra över från 2k och uppåt till depån, anser du att det är lönt att göra så? eller ska jag satsa på någon annan strategi? jag är väl insatt i att courtaget kommer vara "högt" vid småköp men någonstans måste man ju börja!

    Oerhört tacksam för om du kan ta dig tid att dela med dig av dina tankar..

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...