söndag 9 juni 2013

Två nya bolag på väg in i portföljen




Jag har ägnat helgen åt att läsa in mig på AIG och Raiffeisen Bank.

AIG har jag haft på bevakningslistan länge och valde Citigroup före AIG för några månader sedan. Jag är inte missnöjd med valet av Citigroup. Aktien har stigit över 45 % sedan jag köpte. Dock så borde jag ha köpt även AIG som jag fann väldigt undervärderad på 30-35 USD. Nu handlas aktien kring 45 USD och jag finner den fortfarande köpvärd.

AIG har ett eget kapital på 60 USD per aktie och en numera stark balansräkning. Det kunde man inte tro för några år sedan! Vilken vändning bolaget har gjort! Caset AIG bygger på ytterligare ökad lönsamhet. De borde kunna nå ROE på ca 10 % inom 2-3 år. Book value växer med ca 1 USD per aktie varje kvartal. AIG har en mycket stark verksamhet och en god fördelning av intäkterna över hela världen. Jag ser vinster på 6-7 USD per aktie om 2-3 år. Jag räknar med att de kommer att fortsätta att återköpa hybridkapital och det är inte så mycket av det kvar nu. Räntekostnaderna sjunker ju mer av mer av dessa skulder som bolaget blir av med. Ett p/e på 10-12 om 2-3 år ger en kurs på 70-80 USD. AIG lär starta ett mycket stort återköpsprogram så fort de får tillstånd att göra detta. Det finns många triggers framöver och över tid ser jag att AIG kan bli ett mycket lönsamt försäkringsbolag.



Raiffeisen Bank är en stor bank med säte i Österrike. Jag fick syn på banken när jag sökte igenom Wien-börsen. Banken handlas kring 0,5 gånger book value och till 2,5 gånger resultatet före nedskrivningar. Det intressanta med Raiffeisen är att verksamheten är fokuserad i östra- och syd-östra Europa. Banken är stor i Ryssland, Österrike, Ungern, Polen, Rumänien, Albanien, Kosovo, Kroatien och några länder till. Det är ganska hög politisk risk i länderna men samtidigt har de en högre tillväxt än övriga Europa och medelklassen växer och bankmarknaden växer. Banken lider som så många andra banker av höga nedskrivningar. Dock hanterar de detta bra och levererar vinst trots problemen. Historiskt sett har banken varit mycket lönsam och jag ser möjligheter till att de kan bli det igen. Deras finansiella ställning är acceptabel men inte stark. Jag är övertygad om att det kommer en kapitalanskaffning någon gång i år eller nästa år. Det har bolaget själva flaggat för vid ett flertal tillfällen. Jag räknar med en utspädning på 15-25 % i samband med denna. Det avskräcker mig inte utan jag tror att aktien skulle reagera positivt på detta. Aktien handlas i Wien och jag kommer att köpa via Avanza till ett courtage på 40 EUR.

Jag återkommer eventuellt med mer djupgående funderingar kring ovanstående bolag.

Ha en trevlig kväll!

5 kommentarer:

  1. Tack för en väldigt intressant blogg som vanligt! Jag har dock en fråga som säkerligen frågats tidigare, i så fall ber jag om ursäkt redan nu för upprepning, men handlar du via Avanza eller Nordnet när det gäller utländska aktier och i så fall hur stora börsposter, på ett ungefär, blir det då? Intressant att veta vad som anses rimligt när courtagekostnaderna fortfarande är löjligt höga för handel utav icke-nordiska aktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var för snabb och läste inte igenom inlägget ordentligt, jag såg nu Avanza och till vilket pris. Då är bara min fråga alltså, hur stor börspost blir det i så fall?

      Radera
    2. Tack, kul att du uppskattar den! Det glädjer mig!

      AIG är billig för den handlar jag i USA.

      Raiffeisen kostar som sagt 40 EUR. Runt 1 % av inköpspriset är en rimlig nivå på courtage, tycker jag. Det skulle innebära att jag måste köpa för runt 35 000 kr och då få ett courtage på ca 350 kr (40 EUR).

      Återstår att se hur mycket jag handlar och om jag köper aktien/aktierna.

      Eftersom jag köper och tänker hålla aktierna under en lång tid så blir det en engångskostnad och därefter inga kostnader alls så länge jag inte säljer. För de flesta fonder måste man ju betala avgifter för årligen vilket jag är skeptisk till.

      Radera
  2. Raiffeinsen låter vid en snabbare titt intressant. Kursen har gått tvärt emot börsen senaste månaderna. Frågan om den inte kommer att sjunka ett tag till... Svårt att veta vilket P/E man kan förvänta sig av en bank med exponeringen mot så många länder med en BBB rating.

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  3. Intressant.

    Överlag verkar du mkt mer intresserad av utländska banker än svenska.

    Vilka är de främsta anledningarna till det?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...