tisdag 25 juni 2013

Trustbuddy- rapport juni

Jag lovade att återkomma med rapporter om hur det går för mina pengar som jag lånar ut via Trustbuddy. Här kommer rapport nr 3. Mina tidigare rapporter finns här.

Jag satte in 5 000 kr den 25 mars och det har alltså gått tre månader sedan insättningen.

Hur har det då gått?

Idag finns 5342 kr på kontot vilket innebär att jag har fått en ränta på 6,67 % på de tre månader som pengarna har "arbetat" vilket ger en ränta på ca 26 % i årstakt (räntan är 365 kr och kreditförluster 23 kr).

Detta är inga stora pengar i sammanhanget men det är en mycket bra ränta. Det ska bli intressant att stämma av kontot framöver när jag haft pengarna på kontot lite längre. Det som är intressant är att den räntan som jag har tjänat in lånas ut vilket gör att min utlåning nu är 5342 kr. Ränta på ränta-effekt.

Kreditförlusterna hittills uppgår 23,19 kr vilket är oförändrat mot föregående månad.

På totalen så är mitt experiment än så länge lyckat och det går bättre än mina förväntningar.

ägamintid

22 kommentarer:

  1. Svar
    1. Per, tycker att du skriver mycket kloka saker men nu blir jag lite förskräckt av din kommentar. Jag vill inte peka finger och säga vad var det jag sa, men jag tycker att du istället kunnat reflektera över dina egna erfarenheter kring utlåning där insättningsgaranti ej existerar (villket jag antar saknas hos TB). Jag ifrågasatte ditt engagemang kring Fundior då bolaget fick grova anmärkningar i sin revisionsberättelse månader innan du gjorde din första insättning. Jag har själv inte läst på kring trustbuddy så jag kanske inte borde uttala mig, men istället för att du bidrar till confirmation bias andan som sprudar i dessa kommentarer kanske du istället kunde aggerat "Lundaluppen-Lars" och bidragit med dina egna erfarenheter.

      Radera
  2. Jag är själv utlånare i Trustbuddy sedan cirka ett år tillbaka och tyckte att konceptet i sig var bra, affärsidén god och risken i bolaget låg då det faktiskt är vi utlånare som håller risken.

    Min avkastning sedan augusti förra året uppgick till cirka 15 % vilket måste anse som bra.

    Dock har bolaget agerat på ett väldigt märkligt sätt den senaste tiden, exempelvis har "stoppa utlåningsknappen" tagits bort och det går inte längre att på ett lätt sätt begära ut insatt kapital.

    På grund av bland annat detta samt andra "rykten" tog jag beslutet om att risken i TB är för stor för mig personligen och jag har begärt uttag på allt insatt kapital för att omplacera detta på annat håll.

    Sedan min begäran om uttag för cirka en månad sedan har jag fått ut 95 % av mitt insatta kapital samt inget av min vinst. Det är en ganska dålig avkastning. Inte helt nöjd.

    Jag hoppas att jag har fel men upplägget, bolaget sätt att agera samt dess sätt att låsa in kunder känns inte bra. En "bank-run" från utlånare kan innebära riktigt stora problem i det fall de inte har täckning för vad de lovar.

    Om du inte tidigare vägt riskerna för att insatta pengar inte går att ta ut bör du göra det och inte bara se till redovisad avkastning och redovisade kreditförluster vilket de flesta verkar göra.

    Vänligen,

    - cmj

    http://tradingtheomx.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta kan man läsa på Flashback som TrustBuddy skrivit angående att ta ut 100% av sina pengar.

      "Hej igen alla Flashbackare

      Jag vill ta ut fullständigt belopp, hur gör jag?
      För att ta ut 100% av ditt saldo så genomför du ett fullständigt uttag (90%) av ditt saldo. När du klickar på genomför uttag på "Din sida" så kommer det upp en ruta där du får ett alternativ att att stoppa utlåningen på de resterande 10%.
      När säkrings-beloppet på 10% blir återbetalt lånas alltså pengarna inte ut igen och du kan ta ut 100% av detta.

      Mvh
      TrustBuddy "

      Radera
    2. Svar på allt detta finns i Flashback-tråden.

      Radera
    3. Ja, det finns oklarheter som jag ännu har fått kläm på. Det känns för bra för att vara sant och då är det nog så. Om ett tag ska jag ta ut pengarna och då får vi se effekten av detta. Jag kommer aldrig ha för mycket pengar här men kan tänka mig att sätta några kronor till vid ett lämpligt tillfälle.

      Radera
  3. Jag har haft 4000kr där sedan 27 maj i år, och fått 16kr i ränta hittills, vilket är ca 0.6%. Får se om det blir bättre snart! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt att det kan skilja så mycket i avkastning. Antingen har du haft otur eller så har jag haft en väldig tur...

      Radera
    2. Man bör känna till hur konceptet fungerar.

      Trustbuddy marknadsför sig med "Låna GRATIS i 14 dagar"

      Dina 4000 kr delas upp i 40 delar och därför till 40 låntagare. Om alla dessa 40 betalar tillbaka på 14 dagar så får du ingen ränta. Låntagaren har dock möjlighet att förlänga lånet upp till ett halvår (har jag för mig) och det är här du tjänar pengar. Allt över 14 dagar blir det ränta på som du och Trustbuddy delar på.

      Radera
  4. Går i liknande tankar att peta in några småkronor på skoj men jag ogillar skarpt att koncernen gör storförlust år efter år. Känns som det är en relativt lönsam idé som inte borde kräva så mycket administration, varför förlorar man pengar?

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en berättigad fråga. När jag läst deras rapporter så ser jag att de expanderar kraftigt och det kostar säkerligen. Skulle de bromsa expansionen så borde de tjäna pengar. Har för mig att de har en positiv EBITDA nu i alla fall.

      Radera
  5. Skulle ni sätta in 500 000 istället för 5 000? Det känns inte så. Varför skulle det vara intressant att testa med 5000 då?

    /m

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köper du en bil utan att provköra den?

      Jag tycker det är ett mycket intressant test. Men smaken är som baken.

      Radera
  6. Har 39k där och funderar på att dra in 400k där i juli, men får se hur det blir med det.

    Känns som att det bör gå att utnyttja säsonsvariationerna. T ex över sommaren så kanske sparandet minskar pga semestrar och lånandet ökar. Är det möjligt att trada i TB? :)

    Måste fundera lite över det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också satt in på test hos TB. 2000kr. Sedan 8 maj, 84kr i ränta. Har det som just ett test, TB känns lite pyramidspel...
      Läser gärna en uppföljning av hur det går för dig, "ett steg längre"!

      Mvh
      Ottomatic

      Radera
    2. 400k, det låter som en extremt hög risk att satsa så mycket på ett enda företag (har varit inne på din blogg). Säkrare ränteplaceringar som balanserar riskerna är inte fel.

      Radera
    3. Akta dig! För drygt 400 000 kan du exempelvis köpa 3000 Klövern pref. och få 7500 i utdelning varje kvartal.

      I all välmening,

      /Redaktörn

      Radera
    4. Intressant med Klövern preferensaktie, ser ut som om med dagens kurs kan den ge ca 7% direkavkastning. Ser du några påtagliga risker med den ? Jag lägger den till min shoppinglista. Jag har f.ö Lånat ut pengar i TB och hitills har det ökat i imponerande takt, dock har jag sett att en del pengar rör sig väldigt långsamt, det har jag sett eftersom jag spred ut pengar på olika marknader och specifikt i Finland hade jag en mindre summa som i stort sätt inte rör sig, medan i Sverige där jag har större belopp så går det mycket bra.

      Radera
    5. @Xperimentinvest

      Eftersom jag var med vid fastighetskraschen i början av 1990-talet så jag kan inte säga att fastighetsaktier är riskfria. Men jag äger själv 1000 Klövern pref. Köpte i första hand som hedge för mitt huvudsakliga ägande som består av skog, verkstad och råvaror (Beijer Alma, Boliden, BillerudKorsnäs, Atlas Copco, Holmen, SSAB och SCA). Har även Hufvudstaden och Castellum av samma skäl. Utdelningen i Klövern pref. kommer samtidigt som min kvartalshyra, så den subventionerar mitt boende om man så vill.

      /Redaktörn

      Radera
  7. En nackdel är väl att den statliga lånegarantin inte gäller. Eller?
    Finns det fler företag som sysslar med SMS lån som man kan låna till?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...