söndag 16 juni 2013

Seth Klarman - söndagsläsning

Seth Klarman är känd som en av de världens bästa värdeinvestare. Jag har läst hans legendariska bok "margin of safety". Jag hittade boken i PDF-format på nätet för några år sedan men vet inte idag om man kan hitta den. Hur som helst så är det en oerhört läsvärd bok och väldigt lättläst.

Klarman driver en hedgefond som heter Baupost Group och har haft en otroligt stark utveckling med årlig avkastning på 19 %.

De flesta välkända investerare går det att följa då de redovisar sina innehav. Även Klarman kan man följa då han kvartalsvis redovisar sina innehav. Klarman äger ganska lite aktier i förhållande till de totala tillgångarna men det kan ändå vara intressant att se vilka aktier som han äger. Här finns en lista med de innehav som Baupost äger per sista mars 2013.

Största innehavet är det Brittiska BP. Andra större innehav är bl.a. AIG, som jag tidigare skrivit om här på bloggen. Även en mindre post i Vivendi finns med i Baupost aktieportfölj.

Jag noterar ett mycket intressant bet. Klarman har köpt warrants i Citigroup med rättigheten att köpa Citigroup-aktier för 106 USD år 2019. Dessa är inköpta för ca 5 USD vilket innebär att Citigroup måste handlas över 111 USD om affären ska vara lönsam. Intressant.

Klarman har inte gjort särskilt många intervjuer men här finns en video på ca 45 minuter där Klarman pratar om investeringar. Jag tycker intervjun är väldigt bra.

Det finns även en intervju som man kan läsa här.

Ha en trevlig söndag!

ägamintid

4 kommentarer:

  1. Hej,

    Här finns boken: http://disgu.st/~jon/books/seth_klarman-margin_of_safety.pdf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra! Tack. Det är en så bra bok så jag kan rekommendera intresserade att ladda ner den.

      Radera
  2. Kul att du kan se att du tänker liknande i flera bolag med personer som lyckats väldigt bra historiskt. Lär vara en bra indikator.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det även om det inte är någon garanti. Jag känner mig dock trygg med innehaven!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...