måndag 3 juni 2013

Ökade i Spar Nord Bank

Idag ökade jag mitt innehav en aning i Spar Nord Bank. Aktien har gått starkt efter Q1:an som var riktigt bra. Nu har aktien konsoliderat ett tag så jag tog in några till. Värderingen är inte särskilt hög trots uppgången. P/E på förväntad vinst 2013 är ca 8 och P/B ligger på 0,75.

Jag har fortfarande likvider motsvarande 15 % av portföljvärdet. Närmast till hands ligger köp i Sydbank och Immofinanz och möjligen Santander och Citigroup. Även Danske Bank är jag intresserad av vid en rekyl ner. Det har varit ordentligt upp den senaste tiden i den aktien.

Lollands Bank stiger idag 12 % utan nyheter. Det är kul att äga aktier ibland! :) Omsättningen är hög för att vara Lolland men väldigt låg sett i kronor och öre. Jag köpte de flesta aktier i Lollands Bank runt 110 danska kronor och är nu upp nästan 45 % på dessa. Jag anser fortfarande inte att aktien är dyr utan det finns mer att ge.

Portföljen är oförändrad sedan en tid tillbaka och innehåller följande bolag:

Vivendi
Talanx
Santander
Immofinanz
Kvaerner
Chesnara
Sparebanken Öst
Nordfyns Bank
Diadrom
Danske Bank
Nordjyske Bank
Lollands Bank
Citigroup
Prospect Capital
Spar Nord Bank
Banknordik

8 kommentarer:

  1. Oj vilken panik, frustration och bedrövelse som uppstod idag efter att jag såg uppgången i Lollands bank. Har legat likvid ett tag och velat följa ditt råd med de danska bankerna och främst Lollands bank. Jag minns att jag fick lov att avbryta ett pågående köp av denna aktie pga en "#%" diskning som blev tvungen att göras. Nu sitter man här och känner sig dum. Stort grattis till dina köp. Känns väldigt tryggt att få tips ifrån någon som verkligen håller på med ekonomi och kan skapa en bild av vad som är bra finanser. Du har förtjänat din framgång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst kan det vara frusterande men det är bättre att missa en uppgång än att köpa för dyrt och jaga vinnarna... Så se det positivt, om det går. Ibland är tillfälligheter som gör att man inte kommer till skott. Att en god gärning, som att diska, ska förstöra är tråkigt! ;)

      Radera
  2. Intressant. Jag skulle ha gjort tvärt om, köpt Sydbank till P/E före nedskrivningar (2012 års vinst) på 4,0 istället för Spar Nord till 5,5. Visst kommer Sydbank bli sämre 2013 och Spar Nord förmodligen bättre, men Spar Nord är bland de högst värderade bankerna i Danmark nu och Sydbank är en betydligt större bank.

    I absoluta tal är det fortfarande billigt, men det finns ännu billigare alternativ :-)

    Själv funderar jag på att gå in i BankNordik nu om den fortsätter ner en bit under hundringen. Jag begriper inte riktigt mig på deras danska verksamhet (gamla Amagerbanken) där de väl går med förlust fortfarande, men den färöiska verksamheten med både bank och försäkring är helt suverän.

    Apropå Lollands så är det FORTFARANDE den billigaste danska banken även om glappet nu minskar. Lollands börjar angränsa till att bli mitt största innehav nu, vilket är rätt kul då det till största delen beror på kursuppgångar (har köpt mellan 115-120).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, den är dyrare än Sydbank men jag ska plocka in några Sydbank också. Men Spar Nord har bra fart i verksamheten och jag tror på ytterligare förvärv från deras sida och sedan återbetalning av hybridkapitlet vilket kommer sätta rejäl fart på lönsamheten då upplåningen är dyr. Som du säger så är banken relativt dyr jämfört med de andra bankerna men billig ändå. De har fortfarande nedskrivningar som motsvarar 1 % av utlåningen så det finns mer att göra på lönsamheten. Banknordik är också billig och jag funderar på att öka om den går ner lite till. Har köpt runt 85-90 kr på den tidigare. Får de ordning på den danska delen så blir det bra. Jag har en känsla av att deras Q2:a kommer att bli fantastiskt. Men det är en känsla som jag fick när jag läste deras Q1 och kommunikationen kring den. Återstår att se hur det blir.

      Lollands är fortfarande billig men dyrare nu än när vi köpte.

      Intressanta tider framöver!

      Det får bli semester på Lolland om det fortsätter så här. Jag bokar in ett studiebesök på huvudkontoret och bjuder direktören på en pölse! ;)

      Radera
  3. En ordningsfråga, saknas inte Kvaerner i den uppställningen? //C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har du rätt i! Jag klippte in en gammal version av portföljen. Ändrar detta omgående.

      Radera
  4. Sparebanken öst, har du haft dom länge? Tror inte du skrivit något om dom? //Mikael

    SvaraRadera
  5. Trevlig och lärorik blogg!
    Funderar på att köpa aktier i en dansk bank, vilken tror ni det är mest köpläge i just nu?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...