fredag 7 juni 2013

Ökade i Immofinanz på 3,12 EUR



Köpte in ytterligare aktier i Immofinanz som nu är mitt största innehav.

Jag har beskrivit bolaget tidigare i några inlägg.

Aktien handlas till P/E 10 och P/B på ca 0,5-0,6. Anledningen till den låga värderingen är enligt min egna tro att man har en låg ROE, delvis beroende på ett spretigt fastighetsinnehav. Bolaget arbetar dock aktivt för att öka lönsamheten och man håller på att renodla verksamheten genom att sälja av fastigheter som inte tillhör kärnverksamheten. Detta kommer nog på sikt öka ROE och minska glappet mot book value, enligt min tro.

Renodlingen är en trigger. Utöver detta så hintar bolaget om en särnotering av den tyska fastighetsdelen vilket torde synliggöra värden. Detta ska kunna ske 2014 enligt bolaget själva. I Tyskland handlas fastighetsbolag runt P/B på 1,0 och en uppvärdering dit för den tyska delen skulle sitta fint.

Bolaget återköper egna aktier, om än i liten omfattning. Jag hade gärna sett att de ökade detta ytterligare. Utdelningen ligger på 15 cent vilket ger en direktavkastning på goda knappt 5 %.

Mitt case är att renodling, särnotering, återköp av egna aktier över tid ska öka lönsamheten och minska glappet mot book value. Under tiden får jag ta del av en rätt god utdelning.

Ha en trevlig helg!
ägamintid

11 kommentarer:

  1. Hur är bolaget påverkat av översvämningarna i centraleuropa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte något nämnvärt vad jag tror. De har inte kommenterat alls runt detta.

      Radera
  2. Vart är Immofinanz noterat och under vilket namn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. hur handlar man denna typ av udda aktier enklast ?

      Radera
  3. Bolaget har en relativt aggressiv belåning, gearing på över 90% gör bolaget sårbart. En större nedgång i fastighetspriserna kan gröpa ur företagets EK snabbt.

    Spännande case dock, även om jag inte är speciellt intresserad av fastighetsbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte vad du fått dina siffror ifrån.

      Soliditet 44 %.

      Belåningsgrad fastigheter 47 % baserat på bokfört värde. De har sålt en mängd fastigheter högre än bokfört värde vilket gör att jag tror det är modest att räkna på bokfört värde.

      Således kan fastigheterna sjunka 50 % och ändå täcka utestående lån.

      Du köper här ett bolag till 60 % av eget kapital, som består av fastigheter, dvs reella tillgångar.

      Jag skulle säga att bolaget är ganska finansiellt starkt för att vara ett fastighetsbolag.

      Lägg där till intressant exponering på fastigheterna och övriga triggers och det ganska trevligt ut.

      Om vi jämför med svenska Castellum som är ett välskött och stort bolag så ser det ut så här.

      Soliditet 32 %

      Belåningsgrad 55 %

      Fastighetsbolag är spännande! :)


      Radera
  4. Om man tror att inflationen kan bli ett problem i framtiden kan fastigheter och skog vara bra att ha. Jag är själv sugen på att öka i Holmen. Har Ägamintid kollat in Holmen nått? Ser otroligt billigt ut och lågt skuldsatt. Alla hatar skog och holmen är världens tråkigaste aktie. Men Fredrik Lundberg köper hela tiden. Är man långsiktig så tror jag man kan få hyfsad avkastning till LÅG risk. Vad säger du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte tittat på Holmen men jag ska ta en titt. Är inte så intresserad av skog och papper etc. Men jag läste om bolaget i någon tidning, kanske var det aktiespararen. De hade ganska mycket gott att säga om bolaget. Kanske slänger ett öga på bolaget när jag har tid. Har en mängd andra bolag som ligger på min lista för genomgång.

      Radera
    2. Det är Simon Blecher som gillar Holmen och har gjort det så länge jag kan minnas. Om man har tålamod att vänta 5, 10 eller kanske 20 år på strukturaffärer och kapacitetsminskningar så blir nog Holmen en riktigt bra investering. Kapacitetsneddragningarna verkar ha tagit lite fart i år då både UPM Kymmene, Stora Enso och Holmen har dragit ned eller ska dra ner kapacitet i Europa.

      Om man inte har tålamod att vänta i 5-20 år på att triggern slår till så ger Holmen ändå 5 % direktavkastning och risken är nog mycket låg. Den största risken är kanske att man tycker det blir för tråkigt ;-)

      Jag är lite nyfiken på vilka kostnader Holmen har i förhållande till sina konkurrenter. Man kan tycka att Skagens märkliga favorit Norske Skog borde duka under någon gång (åtminstone före Holmen) och lämna plats åt lite pappersmaskiner som någon kan köpa för vrakpris och sedan skrota vilket skulle glädja hela branschen :-)

      Radera
    3. Är det inte så att priset på Holmen idag inte ens beaktar papper eller sågverken, eget kapital för skogen, energin och kartongerna är väl kring 190 SEK per aktie?! En mindre trigger, samt närmare i tid än 20 år, är väl om sågverken kommer igång?! Att hoppas på att pappersdelen ska vända är nog som väntan för BRK att textilverksamheten skull bli lönsam... Så länge de investerar väsentligt lägre än avskrivningarna så lyckas de nog mjölka ur lite kassaflöde och att nedmonteringen inte kostar mer än bokförda värden så är det kassaflöden som fås "gratis" idag.
      /Hantverkarn

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...