lördag 15 juni 2013

Ökade i Danske Bank



I torsdags ökade jag upp en aning i Danske Bank på 108,70 kronor. Danske Bank är mitt största innehav bland de danska bankerna.

Uppsidan är givetvis inte lika hög som i de mindre bankerna men uppsidan är ändå stor och nedsidan, enligt min tro, begränsad.

Danske Bank handlas till P/B på ca 0,75 för innevarande år och p/e 10 på nästa års vinst.

P/B på 0,75 är ungefär hälften av vad de stora svenska bankerna handlas i. Rabatten mot eget kapital speglar naturligtvis den svaga historiken och de utmaningar som banken har. Jag är dock långsiktig och tror på en gradvis förbättring kommande år.

Danske Bank är ett ganska stort innehav i portföljen och jag kan tänka mig att öka upp ytterligare om möjligheter erbjuds.

Trevlig helg!

ägamintid

4 kommentarer:

  1. Mycket bankaktier blir det.... hur ser du på det?...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är många. Jag känner mig trygg. Tryggare än på länge. Finansaktier är de jag tror mest på kommande åren och det gjorde jag även inför 2013. Jag skrev ett inlägg om att jag trodde finans blev årets bransch 2013 och än så länge så har jag haft rätt. Värderingarna är inte utmanande och med högre räntor och en bättre konjunktur så kommer bankerna blir än bättre.

      Jag tycker att priserna på de banker jag har köpt är långt under motiverade värden så jag fortsätter att öka.

      Bank står för halva portföljen.

      Jag har andra branscher på köplistan också men tycker jag får mest värde för finansaktier just nu. Men viktningen kommer att minska över tid.

      Radera
  2. Jag ökade i Nordjyske bank idag, 87 kr känns billigt. Eller vad tror du?

    Har dock hämtat hem vinsten i Spar Nord Bank, det blev en hyfsad hacka.

    SvaraRadera
  3. Ja, 87 kr är bra. Köpte själv för knappa 80 kr. Över tid ser jag en motiverad kurs upp mot 150-200 kr vilket är nivå med book value per aktie. Jag ligger kvar i Spar Nord på längre sikt. Men aldrig fel att ta en vinst! Lycka till!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...