onsdag 5 juni 2013

Köpläge på gång?

Börsen backade ordentligt idag och en del bolag har börjat ta lite stryk. Swedbank har gått ner från nästan 170 kr till under 150 kr. Handelsbanken var för ett tag sedan över 300 kr och ligger nu under 280 kr. Helt ok rekyler. Fortsätter det nedåt så är det läge att köpa lite aktier.

Immofinanz är nere under 3,20 EUR. Jag skulle gärna plocka in fler mellan 3,0-3,10 EUR.

Citigroup närmar sig 50 USD. Drömmen vore att få plocka in runt 46-48 USD.

Danske Bank har gått bra och danska börsen var stängd idag. Danske vill jag öka upp i mellan 105-110 kr.

Nokian Tyres gick ner över 3 % idag. Jag skulle vilja gå in runt 26-28 EUR men det känns inte som att den kommer att gå ner dit. Kanske 30 EUR är rimligt att den kan komma ner till.

Sydbank köper jag gärna runt 120-125 kr. Det är inte så långt kvar dit.

När börsen börjar vända ner så ökar mitt intresse för att söka bolag och jag följer de bolag som jag finner vara intressanta väldigt noga. Rekylen får gärna fortsätta ett tag till!

Vilka bolag har ni under radarn för inköp om börsen fortsätter att gå ner?

Ha en skön kväll!

ägamintid

18 kommentarer:

  1. Knappast köpläge pga av en smärre nedgång efter lång tids uppgång som sådant.

    Följ din investeringsplan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag följer min investeringsplan och köper de aktier jag anser handlas under dess motiverade värde. Mr Market är min servitör. Det kan gå ner mer men jag föredrar att sprida inköpen över tid och ligga med en del likvida medel hela tiden.

      Radera
  2. Lockande att plocka in Handelsbanken på 266 nu men hoppas på ytterligare rekyl. Funderar öven att öka i banknordik som har tappat närmare 13% sedan köp.

    /Alexander

    SvaraRadera
    Svar
    1. Banknordik skulle jag gärna vilja ha in runt 90 kr. SHB runt 225-250 kr.

      Radera
  3. Samma anon som 18:41:

    Du startade din nuvarande investeringstakt i slutet av 2010 när aktiemarknaden var stigande efter en crash, och din blog er präglat av uppgång utan nedgång.

    Förövrig en mycket trevlig blog!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mest upp, men ner hela 2011.

      Jag följer min investeringsplan och köper de aktier jag anser handlas under dess motiverade värde. Mr Market är min servitör. Det kan gå ner mer men jag föredrar att sprida inköpen över tid och ligga med en del likvida medel hela tiden.

      Radera
  4. Skulle du inte kunna skriva ihop en komplett bevakningslista med vilka bolag du är intresseradv och vid vilka kurser?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle jag gärna. Jag ska försöka sammanställa något kring detta.

      Radera
  5. Liten notis: jag köpte Handelsbanken för 160:- och sedan igen på 150:- när vi hade en rej'lare dipp och väntade sedan ut en uppgång (som alltid kommer) med ett riktigt bra papper i en bredare portfölj och sålde till sist (efter 2 år tror jag) på 250:- i våras efter utdelning.
    Och gratulerade dem som väntade kvar medans jag vart mer rädd för en ny nedgång.

    "Nedgången" nu är ingenting, tro mig. Spar dina pengar och vänta tills det händer istället. :)

    mvh
    tlwc

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan det bli en större nedgång men värderingarna är inte höga på de bolag jag tänkt köpa. Det utesluter dock inte att värderingen kan bli än lägre. Därav håller jag en del likvida medel plus att jag löpande fyller på portföljen med likvider varje månad.

      Radera
  6. Santander brukar alltid få ordentligt med stryk om det börjar komma svarta rubriker kring Europa. Hoppas fynda lite mer där, gärna under 7$

    Swedbank frestar också som du nämnde. Snart kan man räkna hem 7% direktavkastning där om den faller lite till.

    Annars hoppas jag verkstaden ska ta lite stryk. Det var länge sen det var köpläge där.

    SvaraRadera
  7. Connecta helt klart. Då främst för att hävstången ser fin ut när konjunkturen vänder samt en ny kompetent VD och bolaget är skuldfritt. Räknar kallt med fina utdelningar först och främst och tids nog kommer aktien tillbaks mot 60-80 kr. Har inte sett ett sånt här fint köpläge i Connecta sen finanskrisen.

    SvaraRadera
  8. Jag tror det kan vara dags för en lite större nedgång. Jag tror en nedgång till 200 dagars medelvärden på S&P500 och DOW skulle vara hälsosamt för den långsiktiga bilden. Eftersom svenska börsen gått sämre än USA tror jag det finns risk att den kommer att dippa under 200 dagars medelvärde. Vad de aktier du är intresserad av ligger på då är omöjligt att veta, men om inget oförutsett inträffar (eurokris, krig etc?) tror jag det då kommer att vara ett bra köpläge.

    Mvh
    Mattias

    SvaraRadera
  9. Väntar på Hennes & Mauritz à 200SEK!

    /Ekonomiadepten

    SvaraRadera
  10. Sweco har tagit mycket stryk efter en dålig rapport pga att stora intäkter hamnat på fel sida kvartalsmässigt. Nästa rapport bör skicka tillbaka kursen igen.

    SvaraRadera
  11. Jag skummade i princip hela din blogg idag och jag tycker den var väldigt inspirerande, tack! Jag är 27 år, har jobbat i ca 2 år och funderar nu på hur jag bäst ska spara ihop till en bostadsrätt och sedan fortsätta spara. Jag har drygt 50 000kr som jag än så länge håller på mitt e-sparkonto. Har hittills sparat cirka 2000kr i månaden (ca.10%av min nettolön) men hoppas kunna utöka det framöver. Funderade på Avanza Zero eftersom det verkar smidigt och jag inte kan så mycket om sparande och aktier. En fundering jag fick efter att ha läst dina senaste inlägg är om det verkligen är rätt läge att köpa nu eller om man ska avvakta lite till för ytterligare ev. nedgång, men samtidigt är jag medveten om att sparkonto inte är bättre. Du verkar väldigt kunnig inom området och jag undrar om du har några tips och råd. Hur skulle du göra i mitt ställe? Tack på förhand!

    /Ekonomen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska du spara till en bostadsrätt så bör du ha väldigt liten del i aktier(aktiefonder).

      Gissar att du hoppas köpa inom några år och då är det tyvärr förknippat med hög risk ifall det kommer en sättning på börsen på 40% lagom till att du är redo att köpa.

      Kolla på olika högräntekonton. Finns flera som erbjuder ränta kring 2,5-3%.

      Lite högre risk kan vara preferensaktier. Men du bör ha som måttstock att endast ha pengar du "inte behöver" i aktier.

      Har själv varit i din situation nyligen då jag är under 30 och sparat 20-30% av inkomsten sen examen. Lycka till!

      Radera
  12. HM och Skanska har jag på radarn vid fortsatt nedgång. tack för bra blogg oxå!
    /Frösöfrasse

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...