onsdag 19 juni 2013

Inköp AIG



Jag har köpt ett gäng AIG. Jag startar upp med 100 st aktier men kommer att öka på min position ordentligt under resten av året om inte kursen sticker iväg något vansinnigt.

Mitt mål är att uppnå 300-400 st aktier i AIG vilket kostar, per idag, ca 90 000 - 120 000 kr och skulle motsvara ca 10 % av aktieportföljen.

Vi får se framöver om Mr Market serverar mig några bra priser.

Mina tankar kring AIG hittar ni här!

Här har ni en intervju med Tilson som handlar om värdeinvestering och även lite om AIG. Intervjun är 5 minuter men det han säger är kärnan i värdeinvestering och mycket intressant att lyssna på.

Ha en skön kväll!

ägamintid

7 kommentarer:

  1. Köpte aig själv här om dagen! Känns som att det kan bli en bra och spännande investering med klarman i ryggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hoppas vi! Ska bli mycket spännande!

      Radera
  2. Hej ägamintid!

    Riktigt intressant blog!
    Ni investerar mycket i utländska aktier, hur ser du på valutarisken?
    T.ex idag när kronan tappar mot dollarn går ditt AIG-innehav upp fint, även om kursen backar.
    Är det något du tar med i kalkylerna när ni investerar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag ser det inte som någon stor risk. Bolagen har intäkter i alla valutor och sjunker t.ex. USD så tjänar de mer pengar i USD på sin utländska verksamhet. Precis som H&M säljer mest i EUR men är noterad i Sverige eller Atlas Copco säljer mest i utländsk valuta men är noterad i Sverige.

      Sen tjänar jag mina pengar i SEK så nog med SEK kommer jag ändå att ha. Jag ser risken lika stor att SEK kollapsar som att någon annan valuta gör det.

      Mvh

      Radera
  3. Jag tog en snabb titt på AIG:s årsredovisning för 2012 och konstaterar att min bild av den amerikanska försäkringsbranschen kvarstår. Under alla tre åren 2010-2012 var combined ratio över 100 % vilket betyder att AIG måste betala för sin float och att investeringarna måste ge mycket god avkastning.

    Om det är så att det egna kapitalet består till största delen av värdepapper så får man en belånad värdepappersportfölj för 2/3 book value vilket blir bra OM de lyckas med investeringarna OCH/ELLER de får ner sitt combined ratio under 100 % vilket verkar vara väldigt svårt.

    Detta gör att jag själv avstår, även om videon du länkade till var intressant! Kanske mer intressant var att han först sade något om att Buffett bara investerar i jättestora bolag, men att småinvesterarna inte behöver det, och sedan rekommenderar han jätten AIG. Hans fond är väl i och för sig också stor, kan jag tänka mig, men inte direkt Buffett-stor :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att CR ska gå under 100 % är ju en uppsida och jag tror att de kan mäkta med detta. Under Q1 2013 låg de på 97 %. Det vore konstigt om de inte kan lyckas med detta. Vi får se hur det går. Jag ser aktien som köpvärd även om de kommer att ligga runt 100 % ett tag till.

      Radera
  4. http://beta.fool.com/acardenal/2013/06/24/three-reasons-to-buy-aig/38131/?source=TheMotleyFool

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...