måndag 24 juni 2013

Det är härligt att kunna inspirera andra

Vår resa mot att äga vår tid är ganska okänd för de flesta. Men jag har några kompisar som vet om att vi har en blogg och att vi gör den här resan.

Det är så roligt att kunna inspirera dom. Det är så härligt att få ett telefonsamtal och diskutera aktier och sparande. Det är inspirerande även för mig att få höra deras tankar och deras idéer. Det är fantastiskt att se på deras utveckling hur de har fått upp ett stort intresse för sparande och för aktier. Detta har dessutom skett på en väldigt kort tid.

Innan de började spara sa jag till dom att intresset skulle öka ju mer aktier de ägde. Det är precis så det är nu. Intresset växer hela tiden och målmedvetenheten ökar.

De har lagt om sitt sätt att leva och är nu mycket mer medvetna om hur de spenderar sina pengar.
Ganska snabbt har de insett att de inte vill jobba livet ut och att det finns en möjlighet att ta sig ur ekorrhjulet.

Att de har fått vittring på friheten är nyckeln, precis som det är för oss. Det ger mer energi och framtidstro. De har snabbt insett att de förändringar som de har gjort i sitt privatliv inte har gjort dom mindre lyckliga, tvärt om.

Jag gör mitt yttersta för att pusha dom till ytterligare framgångar och hoppas att vi kan fortsätta att tillsammans nå våra mål. Jag känner en stor lycka inombords att de är igång och jag känner en stor lycka att de mår så bra och jag känner en stor lycka att de ser framtiden med tillförsikt.

ägamintid

15 kommentarer:

  1. Härligt ! Apropå inspiration, läser du dina mail ? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är, läses ens kommentarerna?
      Jag tycker tyvärr det känns som att bloggen består mindre av dialog och mer av reklam än vad som var fallet förut.
      Rätt eller fel?

      Radera
    2. Japp, jag läser mailen och jag läser kommentarer. Det är inte lätt att få ihop tiden alltid. Försöker svara på de flesta mail och de flesta kommentarer även om det ibland tar lite tid. Diskussionen i inlägget är oftast bra och jag känner inte att jag alltid har så mycket att tillägga.

      Reklamen har sett ut som den gör nu ganska länge. Om det stör dig så behöver du inte läsa bloggen. Jag lägger väldigt många timmar på bloggen och att jag försöker tjäna några kronor på reklam ber jag inte om ursäkt för.

      Radera
    3. Ok, vad bra.
      Jag har full förståelse för att det är svårt att få tiden att räcka till, och mitt inlägg var egentligen inte menat som kritik (även om jag kanske formulerade mig "vasst" för att få en reaktion).
      Det är bara det att diskussionerna ju har dina inlägg som utgångspunkt och då tror jag att ditt deltagande i diskussionerna har ett värde. Har du inte tid så har jag full respekt för det.
      Och nej, du behöver inte be om ursäkt för att du har reklam och vill få in några slantar via bloggen.
      Jag är bara rädd att för mycket reklam och "posta och glöm" i bloggen gör att den tappar i "dragningskraft", även om det såklart är kvaliteten på inläggen som till största delen ger bloggen dess värde (dvs läsvärde för oss följare).
      Det skulle vara så kul om bloggen fortsätter att vara bra hela vägen tills dess att ni äger er tid...

      Radera
    4. Det är lugnt. Jag gör mitt bästa. Nu några dagar har det varit mycket med sjukdom och midsommar och släktträffar så min aktivitet har varit lägre än normalt. Men jag har kommenterat runt 40 kommentarer idag och svarat på några mail. Vår avsikt är att fortsätta så länge det är roligt. Det är roligt så länge diskussionerna är levande på bloggen.

      Med vänlig hälsning
      ägamintid

      Radera
  2. Pusha bara inte för mycket för aktier. Det är viktigt att det är deras egna beslut och tänkande som gäller, annars kn du förlora många vänner när det går ner på marknaden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte så orolig för detta. Vi har en bra dialog. Det viktiga är att de köper fina bolag och inte förhoppningsbolag. Att de har kommit igång med sitt sparande är det viktigaste.

      Radera
  3. Håller med, visst är det underbart att inspirera och få inspiration av andra. Jag fick mina första aktier (Beijer Alma och Hufvudstaden) av min pappa. Det var också han som fick mig att överge fondsparandet för aktier (tack pappa!).

    Själv brukar jag köpa i block om 500-1 000 aktier, i regel i slutet av våren efter alla utdelningar. Utdelningarna går i princip alltid till nya köp. Efter att under längre tid ha studerat 2-5 kandidater väljer jag en "vinnare", en stabil aktie med bra utdelning som jag köper för att behålla. (Jag har faktiskt aldrig sålt en aktie.) Målet är i första hand att få mer i årliga utdelningar än i pension när det är dags om sexton år, i andra hand att ge mina barn ett rejält arv.

    Kan tillägga att jag har haft tur på bostadsmarknaden, mycket beroende på att jag inte är ekonom och därför gjorde allting "fel". Jag köpte bostadsrätt i Stockholms innerstad efter kraschen på 1990-talet, trots att alla i min omgivning varnade mig. Hade sparat ihop hälften, lånade hälften. Därefter använde jag fem hårda år till att tokamortera av lånet, mot bankens inrådan. 34 år gammal blev jag skuldfri. Lägenheten är idag värd drygt 500% mer än jag betalade, kommer aldrig att göra en lika bra investering.

    Förutom Beijer Alma och Hufvudstaden äger jag Boliden, BillerudKorsnäs, Atlas Copco, Holmen, Klövern Pref. och SCA. Årets inköp var i SSAB och Castellum. På sikt skall portföljen kompletteras med en bankaktie, följt av ett investmentbolag.

    /Redaktörn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar ha en sund inställning. Att du aldrig sålt tyder på att du överväger dina köp noga och väljer mycket starka bolag. Angående bostadsmarknaden så är det bara att gratulera. Skuldfri med boende vid 34 års ålder är inte illa! Vi är ju snart skuldfria men vi ska förr eller senare köpa hus så nya skulder lär det bli.

      Lycka till! Jag tvivlar inte en sekund på att det kommer att gå fint framöver!

      Radera
  4. Härligt att höra! Jag har inte berättat för någon om mitt lilla 'skrivprojekt' än, men jag kommer kanske göra det med tiden. Jag har några vänner som jag har försökt ta upp sparande med utan större lycka... Vad är det vinnande konceptet egentligen?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tagit upp ämnet med några av mina närmaste vänner och låtit dom läsa bloggen. Det viktigaste är nog att inte "trycka på" utan låta dom själva läsa och fundera ett tag. De kom faktiskt till mig och sa att de själva hade gjort förändringar. Sen hjälpte jag dom lite på traven med enklare budgetar och några excel-filer som kunde vara till hjälp. Nu löper det bara på för dom.

      Radera
  5. Vill passa på att tacka dig för den inspiration du gett mig med dina inlägg vilket nu hjälpt mig att fortsätta mitt sparande och även starta en egen blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Det är min avsikt att inspirera! Då måste jag ta och kika på din blogg!

      Radera
  6. Ja, det är verkligen en inspiration. Vi vill ligga steget före de andra och tack vare er har vi faktiskt startat en egen blogg för att försöka föra bok på vad vi säger och vad vi verkligen gör.

    Det här med att blogga är faktiskt kul, trots att jag bara har 2 dagars erfarenhet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Ännu en blogg! Jag ska kika in på den också!

      Lycka till!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...