måndag 17 juni 2013

Dessa fonder köper vi till vår son

Följande fonder kommer vi att köpa till vår son. Det blir ett månadssparande med lika fördelning i samtliga fonder.

Didner & Gerge Global
Didner & Gerge Småbolag
Skagen Global
Skagen Vekst
Skagen Kontiki
Skagen m2
Labrusca Global
Avanza Zero (tillagd efter att inlägget publicerades)

Som synes ovan så blir det Skagen och Didner & Gerge för nästan hela slanten. Jag testar också Filip Weintraubs fond Labrusca Global.

Det mest intressanta med hans depå är att följa utvecklingen och jämföra den mot vår aktiedepå.

Ha en trevlig kväll!

ägamintid

14 kommentarer:

  1. Bra mix. Ska kolla in Didner-fonderna lite. Någon speciell anledning till att du valt just dessa? Verkar haft fin utveckling!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Didner & Gerge har slagit index sedan start, senaste 3 åren och senaste 5 åren. De har intressanta innehav i sina fonder som i många och mycket liknar mina egna aktieval. Även övriga fonder har liknande filosofi som jag själv. Därav valen.

      Radera
  2. Bra val! Skulle även fundera på Avanza Zero. Gillar finska Seligsons fonder men de finns oftast bara i PPM.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis Gustav! Jag tog även Avanza zero. Roligt att jämföra den gratisfonden med övriga lite dyrare fonder.

      Radera
  3. Intressant och kul! Skulle också gärna vilja få höra motivering till dina val.

    Vi sparar också till vår son, initialt i fonder för att sannolikt senare komplettera med aktier och Xact OMXSB Utd (ETF med utdelning).

    Alltid roligt med så här långsiktiga investeringar.

    Vår aktuell fördelning är:

    Carnegie Corporate Bond A · 10%
    Didner & Gerge Småbolag · 10%
    Länsförsäkringar Fastighetsfond · 10%
    Nordnet Aktieindex Sverige · 10%
    SEB Choice High Yield SEK - Lux Ack · 10%
    SPP Global Topp 100 · 10%
    Spiltan Aktiefond Investmentbolag · 40%
    Summa 100%

    Tanken är att enligt min grundstrategi (http://tradingtheomx.blogspot.se) omfördela dessa innehav beroende på aktuell trend för OMX och USA:s index, ökad exponering mot aktiemarknaden efter större nedgångar och under uppgångar och tvärtom vid bekräftade trendvändningar (då övervikt mot främst Carnegie Corporate Bond)

    Får väl passa på och introducera min blogg också när jag ändå skriver :)

    Trading the OMX
    ---------------
    En långsiktig strategi med fokus på passiv inkomst. Skillnaden mot många andra bloggar är att den är helt riktad mot investering i ETF:en Xact OMXSB Utd, vilket är en fysisk ETF som följer OMXSB-indexet och även ger en årlig utdelning (normalt runt 4 %).

    Målet är att skapa en passiv inkomst samt generera en värdetillväxt i nivå eller bättre än index genom hantering av exponering och risk vid större nedgångar.

    http://tradingtheomx.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska gå in och läsa lite på din blogg!

      Jag ska motivera valen lite mer ingående ett annat inlägg men grovt kan man säga att samtliga fonder utom Avanza zero har en investeringsfilosofi som jag delar och den liknar i mångt och mycket vår egna aktieportfölj. Det är dessutom en blandning av innehav över hela världen, stora bolag som små vilket jag tycker passar sonen sparande då det ska vara säkert och långsiktigt.

      Radera
  4. Hur kommer det sig att ni ratar den populära fonden Avanza Zero?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har valt till den nu också. Det blir 8 fonder när jag räknar med den. Jag började med att sätta av 1000 kr till varje fond nu i juni. Sen ökar jag när vi har pengar att köpa för.

      Radera
  5. Jag använder mig av Nordnet som mäklare och som du säkert förstår så tillhandahåller de inte Avanzas fond. Varför byter man inte mäklare - ja - varför har man svårt att byta bilmärke...

    Istället använder jag mig av Nordnet Aktieindex Sverige (0,29% avgift) vilken är billig men inte lika billig som Avaza Zero. Jag nyttjar också Xact OMXSB Utd (0,30% avgift) vilken kan vara ett alternativ i det fall du vill erhålla utdelning samt ha en dagligt handlad fond som du kan gå in och ur precis som en aktie.

    Ett bra alternativ är även den relativt nya och billiga Spiltan Investmentbolag som över tid med största sannolikhet kommer prestera över index.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spiltan investmentbolag ska jag kolla upp. Med investmentbolag med rabatt så borde man kunna slå index även om fonden blir extremt bred, nästan som en fond i fond.

      Radera
  6. Hej!

    Om jag skulle välja så skulle jag enbart välja indexfonder. Varför betala höga avgifter för samma eller sämre resultat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fonderna har slagit index och med råge i avseende de flesta av fonderna om man ser över 3 år, 5 år och 10 år.

      Därav väljer jag fonderna. Dessutom tror jag på deras investeringsfilosofier vilket är viktigt.

      Radera
  7. Gillar valen. Jag personligen har blivit lite småfrälst av Didner, tycker deras prestationer är värd alla avgifter. Skagen har jag gillat men det va länge sen nu, tycker de lever lite på gamla meriter idag men vill inte säga att de är dåliga men... Det jag VERKLIGEN saknar dock är Spiltans Investment.. den är billig, otroligt bred och går som tåget, varför är inte den med? :)

    Sen undrar jag lite vad du anser om hela den här diskussionen om fondavgifter och varför de anser att dyra fonder äter upp avkastningen med tiden?

    Tack för en intressant blogg..

    SvaraRadera
  8. Grattis till sonen och en mycket intressant blogg! Kul att läsa då vi är i liknande ålder, livssituation samt intresse. Trodde nästan vi var ensamma om att "optimera" vår ekonomi. Vi köper Lundbergs o Industrivärlden C till våra barn. Barn ett fick betydligt mer pengar av både oss och släktingar, nu har vi slagit ihop portföljerna. Banksparadet är högre till nummer två för att komma i kapp nummer ett. Själv köpte jag Eniro i veckan:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...