fredag 28 juni 2013

Då ska bara kronan förstärkas också

Aktiekurserna har rasat ner en bra bit även om det varit en rekyl upp de senaste 3 dagarna. Tyvärr har svenska kronan också rasat mot t.ex. EUR och USD vilket gjort att aktierna nästan står på samma nivå som innan raset, mätt i svenska kronor.

Förr att få ut maximalt av detta "underbara ras" så hoppas jag även kronan förstärks så att jag kan köpa fler aktier till lägre priser.

På inköpslistan står som tidigare Citigroup, AIG, Danske Bank och Sydbank.

Det känns väldigt bra att rekylen har kommit med kraft och snabbt fått ner aktiekurserna en bra bit. Försvagningen av svenska kronan öppnar upp för att jag kanske köper något bolag noterat i Sverige.

Jag återkommer med en sammanställning av ett knippe svenska bolag som finns på min bevakningslista.

Ha en trevlig kväll!

4 kommentarer:

  1. Den sammanställningen ser vi fram emot : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. kanske blir du besviken... Det blir bara några namn, inga inköpskurser eller liknande. Men jag jobbar på en sådan lista.

      Radera
  2. Zerohedge verkar vara inne på att dom amerikanska börserna kommer falla när QE avslutas eller, vilket är troligare, slutar fungera.

    Är det inte troligt att kapital kommer söka sig till Skandinavien då? Kanske i synnerhet Norge som ju inte heller är med i den borttynande tullunionen EU.

    Jag köpte i alla fall lite mer Hafslund som ju verkar ligga extremt stabilt strax under 50 NOK med utdelning på 5 %.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag välkomnar ett ras eller en svagt nedåtgående marknad. Men i ärlighetens namn tror jag inte på något större ras. På sin höjd 15-20 % från toppnivåerna. Inget nytt ras ala 2008/2009.

      Att QE kommer upphöra vet alla om även om detta inte är någon garantis för att det inte rasar ordentligt. Hafslund har jag noll koll på men har för mig att det är ett bolag liknande Fortum?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...