onsdag 26 juni 2013

Att spara 471 000 kr genom att ta med egen "matlåda"

Vi ska leva på utdelningen från våra aktier om ett antal år. Tidpunkten är oklar ännu men jag skulle tippa på att det tar 8-12 år för oss att äga vår tid, då är vi i alla fall nära den nivå som krävs för att äga vår tid.

För att nå dit måste vi uppnå höga inkomster via förvärvsarbete. Det är odiskutabelt viktigt att vi har höga inkomster.

Men kostnaderna är än viktigare. Vi måste undvika alla onödiga kostnader som förlänger tiden det tar att äga vår tid. Kostnaderna är det som vi fokuserar på mest då de är påverkbara och vi själva har makten att förändra dom. Vi kan göra aktiva val när det gäller nästan samtliga våra kostnader. Vi kan förhandla om hem- och bilförsäkring och sänka kostnaden, vi kan ta med oss matlåda istället för att äta ute, vi kan köpa billigare kläder istället för dyra, vi kan köra en billig bil istället för en dyr. Det finns många sätt att enkelt sänka kostnadsnivån utan att den påverkar livskvalitén.

Ju högre intäkter vi kan uppnå och ju lägre kostnader vi har ju mer kan vi investera och ju mer passiv inkomst kan vi uppnå.

Små besparingar idag kan göra stor skillnad imorgon.

Betänk följande:

Jag äter en "dagens lunch" för 80 kr. För att finansiera denna dagens lunch via passiva inkomster måste jag investera 2000 kr i en aktie som ger en direktavkastning på 4 %. Små kostnader kräver ganska stora investeringar för att täcka med en passiv inkomst.

Betänk följande:

Jag äter en "dagens lunch" varje dag (mån-fre) hela året. Det blir 5 luncher i veckan ´a 80 kr i 50 veckor vilket kostar mig 20 000 kr om året. För att få ut 20 000 kr i passiva inkomster, via utdelningar, så måste jag sätta in 500 000 kr i en aktie som ger en direktavkastning på 4 %. Vi är dessutom två i hushållet så det kostar oss 40 000 kr per år.

Istället för att lägga 40 000 kr per år på att äta lunchen ute varje dag så väljer vi att ta med en egen matlåda som kostar 10-15 kr istället för 80-90 kr.

På 10 år sparar vi så här mycket pengar:

70 kr per dag gånger 2 personer = 140 kr
140 kr per dag gånger 5 dagar per vecka = 700 kr
700 kr per vecka gånger 50 veckor per år = 35 000 kr
35 000 kr per år gånger 10 år = 350 000 kr

Om vi investerar dessa 35 000 kr varje år i en aktie som ger en direktavkastning på 4 %, har en utdelningstillväxt på 5 % och utdelningarna återinvesteras årligen så har vi efter 10 år fått 121 000 kr i utdelningar och värdet på aktien är 471 000 kr (ej beaktat kursförändringar)

Vi har alltså sparat 471 000 kr på 10 år. Dessa 471 000 kr ger oss årligen en utdelning 28 000 kr (yield on cost har ökat till 6,2 %). Dessa 28 000 kr i utdelning kommer vi dessutom att erhålla år efter år efter år om vi ponerar att utdelningen ligger kvar på samma nivå. Efter 10 år till så har vår besparing givit oss ytterligare 280 000 kr i utdelningar.

Detta tycker jag är en mycket bra besparing som inte kräver särskilt mycket arbete. Det finns många fördelar med att ha med sig egen matlåda, utöver att det är billigare. Det är oftast godare och nyttigare.

Applicerar vi samma beräkning på andra besparingar som vi gör så finns det enorma pengar att tjäna genom att kapa onödiga kostnader.

Ha en trevlig kväll!

ägamintid


23 kommentarer:

  1. Intressant inlägg. Dock är jag rätt skeptisk till möjligheten att laga mat för 10kr / måltid som är godare än restaurangmat. Går inte att laga mat för den kostnaden om det ska innehålla hyffsat kött/fisk. Rena pasta/nudlar/potatisrätter går säkert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10kr/måltid låter i lägsta laget, men för 15-20 håller jag nog med direkt. Tänker 250g fläskfilé (vilket jag lätt får i mig en lunch) är direkt 15-20spänn, och då är det ingenting till.

      / Snåljåpen

      Radera
    2. Jag skrev 10-15 kr, kostnaden varierar beroende på vad man äter för något.

      Jag äter inte 250 g kött, det är alldeles för mycket för mig. Jag äter betydligt mindre och mer grönsaker och ris och pasta. Storkok kan man lätt göra 10-15 kr med kyckling eller nötkött.

      Om man inte kan göra mat för 15 kr per portion så har man nog inte försökt tillräckligt. Det är inga problem alls.

      Men exemplet bygger inte bara på 10-15 kr. Säg 20-25 kr och besparingen blir ändå magnifik.

      Radera
    3. Som miljö- och hälsointresserad gråter jag när jag läser sådant som att man måste äta 250g kött(danskt??) per port.

      Din kropp och vår miljö skulle må mycket bättre av att du drog ner på köttet. Som bonus får du mer över i plånboken också.

      Radera
  2. Bra inlägg som tydligt visar hur viktigt låga kostnader är. Jag tar med matlåda 4 av 5 dagar. På fredagar brukar jag lyxa till det och äta lunch ute. Jag känner inte att jag går miste om något för att jag tar med matlådor.

    SvaraRadera
  3. Gillar skarpt dessa beräkningar över tid. Tack för den motivation du ger. När man ser det över tid hjälper det att undvika många dumma utgifter.

    SvaraRadera
  4. Matlåda är bland det värsta jag vet. Luncherna är alltid det jag ser fram emot på dagen. Nu har jag turen och hittat ett ställe i stan så ifall jag köper deras lunchkuponger kostar varje lunch 58:- och då är det buffé och då finns det alltid en fiskrätt och oftast något med kött/kyckling.

    Det blir 290:- i veckan och det är det fan värt. Kan även välja om jag vill hålla mig till någon diet och då laborera lite med kalorier/protein.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är, tyvärr, beredd att hålla med. Att få komma ifrån kontoret en stund varje dag prioriterar jag högt. Alla mina närmaste kollegor går dessutom också alltid ut och äter så det ät en social aspekt o det hela också

      Radera
    2. Kan man inte ha samma sociala utbyte med kollegorna som äter matlåda?

      Radera
    3. Det finns klart en poäng att gå ut och äta. jag gjorde det tidigare varje dag. Beror också lite på vilket jobb man har. Ibland kan det vara välinvesterade pengar att gå ut och äta lunch. Det är nog väldigt individuellt vad som passar olika personer.

      Radera
    4. Det ena måste inte utesluta det andra. När jag läser bloggen så tycker jag att det är bra att man ser kr och ören. Periodiska kostnader är något som är mycket i längden. Tex, bredband kostar 233kr i månaden, Com-hem-kanaler för 244 kr i månaden. Tänk att ha det snurrandes i 10 år. Det blir väldigt mycket pengar i längden.

      Radera
  5. Det blir lätt vanebildande med sådana här räkneövningar. Jag räknar själv med att jag kan få 10% total avkastning på mina investeringar, räknat både med direktavkastning och prisstegring.
    Även om jag idag äger min tid, kan jag inte sluta med matlåder när jag räknar på 30 år och det ger mig drygt 6 miljoner i kapital.

    Sedan börjar man med samma räkneövningar vid bilköp och annan konsumering. Vad kostar denna bil mig för 300000kr på 10 år om jag istället kan placera dom med 10% värdeökning istället. Drygt 800000kr. Det är inget roligt att göra av med pengar när man börjar räkna så här. Tror jag tar en promenad och ser om jag kan hitta några tomburkar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du äger inte din tid utan är slav under tvångsmässiga räkneövningar och din egen snålhet... :)

      Radera
  6. Dessa räkneövningar är jäkligt bra att göra ibland, själv gör jag det för sällan.

    Tror många inklusive jag själv kan komma ner i kostnader med 100-150k per år utan nämnvärd påverkan på livskvaliteten.

    Sjukt mycket pengar på 20 år om man räknar med årlig avkastning på 10 %.
    100 000 kr = 2 Mkr som blivit 6 Mkr
    150 000 kr = 3 mkr som blivit 9 Mkr

    //Property investor
    En blogg om fastighetsinvesteringar utomlands. Vägen mot att kunna leva på passiva inkomster inom 10 år.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker man måste äta lunch ute för att få tid enskild tid med vissa kollegor. Man har tid att snacka om saker kring jobbet och förankra idèer för att lättare få igenom beslut.

    Utan luncherna skulle det ta enorm tid att få igenom förändringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns klart en poäng att gå ut och äta. jag gjorde det tidigare varje dag. Beror också lite på vilket jobb man har. Ibland kan det vara välinvesterade pengar att gå ut och äta lunch. Det är nog väldigt individuellt vad som passar olika personer.

      Radera
  8. Jag håller personligen med om att det är arbetsdagens höjdpunkt att äta lunch med kollegor. Vad jag förstår så är det ingen större uppoffring för er att ta med lunchlåda, men jag undrar hur sunt det är att räkna på detta sätt i alla lägen. Man lever bara en gång och man kan hamna i en situation där man plötsligt insett att man borde ha gjort mer i livet som man verkligen vill. Hur som helst är det upp till var och en att bestämma hur mycket man är villig att göra avkall på för att senare i livet få det bättre. Jag brukar säga att ingen blev rik på låga utgifter men på stora inkomster, förmodligen fel ställe att komma med det påståendet :)

    SvaraRadera
  9. En off topic kommentar om Danske Bank, risken verkar fortfarande vara väldigt hög i Danske Bank. Visst fastighetspriserna har kommit ner men inget talar för att vi har sett botten i DK ännu (räntan kan bara gå upp från här). Se nedan sammanställning över lån/insättningsgraden, nordiska banker i topp!!

    http://www.zerohedge.com/news/2013-03-25/complete-and-very-disturbing-european-bank-loan-deposit-ratios-redux

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken är väl medel. Jag tycker Danske Banks värdering och finansiella ställning talar för köp men jag är förberedd på en krokig väg.

      Radera
  10. hej.
    vi antar att en lunch kostar minst 50kr.
    5dagar i veckan är det många som äter lunch ute.
    50*5= 250kr/vecka, vilket på 4 veckor blir en tusenlapp! i bara utelunch på en månad.
    det är 12.000kr på ett år som man kan ha roligare för!

    SvaraRadera
  11. Vilket är den dyraste måltiden? Frukost, lunch eller middag? Räkna fram de två dyraste, ät sedan bara den billigaste och bli miljonär flera år tidigare än annars!

    Tack annars för en inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  12. Bra artikel, så tänker jag också. Jag har dock "rikskuponkort", men det kan man ju använda till annat, tex semestermatpengar...

    Jag började med "LCHF" för något år sedan. Nu är det mycket lättare för mig att hålla nera matlådekostnaden. Tack för det Göran Berglund, Professor Internmedicin Lund; Peter Nilsson, Professor i Kardiovaskulär forskning, lund. Fredrik Nyström Professor internmedicin, Linköping

    Om man inte hunnit förbereda något så fungerar en sardinburk + sallad från konsum för mig. Säg 15 sek, eller nötter + sallad. Enkelt och bra.

    NB. Billiga nötter måste man leta länge efter i Sverige, det är som öl... det får man köpa utomlands.

    NB 2. LCHF är ej lika med kött. Det är lika med hög proportion fett jämfört med kolhydrater.

    SvaraRadera
  13. Matlåda är jättebra! Jag vill absolut inte lägga 1000 kr på utelunch. Men jag jobbar dessutom på vischan och den enda lunchmatsalen har toktrist utbud som fastnat i 80-talet eller vägkrogsstuk. Torr trist fiskgratäng, falukorv med potatismos, köttbullar med stuvade makaroner och liknande.

    Jag brukar ha med mig hemgjord lasagne och en enkel grönsallad, laxfile med bönsallad, kycklinggryta med pasta och grönsaker, hemgjorda soppor som jag piffar upp precis vid servering med lite knaperstekt bacon och gräslökshack eller annat färgglatt.

    Mina kollegor brukar undra var jag hittade den goda rätten jag har på min bricka. Vår matsal tillåter att man lånar deras bestick,tallrikar och glas så den som har med sig matlåda kan äta tillsammans med lunchköpande kollegor och man behöver inte diska.

    Jag sparar massor på matlåda!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...