torsdag 13 juni 2013

AIG - så här ser caset ut



Som jag skrev i ett tidigare inlägg så sitter jag och räknar på AIG. AIG räddades av staten under finanskrisen 2008 och staten har nyligen sålt de sista aktierna i AIG, med vinst.

Nu är AIG fritt från statligt ägande men de är fortfarande under bevakning, liksom många av de amerikanska bankerna. De har restriktioner avseende återköp av aktier och utdelning än så länge.

AIG är ett av världens största försäkringsbolag med verksamhet i USA och övriga världen. Fördelningen mellan USA och övriga världen är ca 50/50.

AIG har idag en ganska svag lönsamhet och handlas under eget kapital. I kvartalsrapporten för Q1 framgår att book value per aktie är 59,39 USD. Idag handlas aktien till ca 45 USD, en rabatt på ca 25 % mot eget kapital alltså.

Bolaget är lönsamt men det finns mer att göra. Bolaget har återköpt delar av utestående dyra lån vilket minskar räntekostnaderna. Man har återköpt nästan 20 % av utestående aktier det senaste året genom att köpa statens aktier och makulerat dessa. Detta är naturligtvis bra eftersom det ökar det egna kapitalet per aktie kraftigt när man köper aktierna till ett pris långt under book value.

ROE förväntas landa på 6-7 % kommande år och vinsten per aktie runt 4-5 USD. Aktien värderas till ca p/e 10.

Caset bygger i korta drag på att bolaget kan återgå till ROE på runt 10 % samtidigt som eget kapital per aktie ökar med 4-5 USD årligen. Det skulle innebära att eget kapital per aktie om 2-3 år ligger på runt 70-75 USD och vinst per aktie runt 7,0-7,5 USD. p/e 10 skulle då innebära en aktiekurs på 70-75 USD.

Till detta kommer att bolaget kommer att betala tillbaka dyr upplåning vilket minskar räntekostnaderna. Bolaget är idag närmast överkapitaliserat och jag räknar med att de kommer att återköpa egna aktier i en hög takt när de får godkänt att göra detta. En mindre utdelning är också att vänta.

Många större fonder äger aktien. Vi har bl.a. Skagen Fonder och Labrusca som vi väl känner till i Sverige. Sen har vi välkända namn som George Soros, Seth Klarman och Bruce Berkowitz. Jag anser inte att det är för sent att köpa än. Jag ser en möjlig dubbling närmaste 3-5 åren. Ju mer jag har läst ju mer övertygad blir jag att de kommer att återta den position som de en gång hade. På denna länken finns en mycket bra analys från maj i år gjord av Whitney Tilson. Den säger ungefär samma sak som jag säger i detta inlägg.

Risker finns givetvis. Riskerna är inte högre än i något annat försäkringsbolag när det gäller rörelsen. Dock finns det legala risker då stämningar hit och dit är på tapeten när det gäller många av bankerna och även AIG.

Jag har inte köpt några aktier än men funderar på att köpa ett ordentligt gäng och hålla lång tid. Detta är en aktie som jag har tänkt att äga livet ut, i bästa fall.

ägamintid

11 kommentarer:

  1. Vad ser du för speciellt i AIG jfr med tex andra försäkringsbolag o banker i din portfölj som får dig att tänka i banorna "äga livet ut"?
    Tack för en intressant och sakkunnig blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. AIG har enorma kvalitéer i management och en enormt stark rörelse med verksamhet världen över. Ett sådant här bolag kommer inte att vara billigt för alltid. Den här typen av bolag måste man plocka upp när möjlighet ges. Jag drar jämförelser med JP Morgan och Citigroup som också är enormt starka bolag och som måste plockas upp vid extraordinära tillfällen.

      Radera
  2. Det finns ingen som helst möjlighet att verifiera vilka värden som finns i bolaget, eftersom det inte finns något rimligt, oberoende sätt att värdera många av de produkter AIG säljer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad menar du? AIG bedriver en försäkringsrörelse med två dotterbolag precis som samtliga andra försäkringsbolag gör. Dessa genererar kassaflöde och vinst och har ett eget kapital som går att utläsa av delårsrapporterna. Vad är det som inte går att verifiera? Själv tycker jag att bolaget är ganska lätt att värdera och bedriver en förståelig verksamhet som har funnits i århundraden.

      Radera
  3. Förstår ej riktigt ditt tänk här heller, för mig är det helt omöjligt att värdera vad de kommer att tjäna i framtiden. Du antar att de återgår till 10 %, på vilka grunder?

    Det är de grunderna som är omöjliga att svara på..

    SvaraRadera
    Svar
    1. ROE 10 % bygger på en återgång till mer normala lönsamhetsnivåer vilket jag absolut tror de kommer att uppnå med ytterligare kostnadsbesparingar, lägre skuldsättning och renodling av verksamheten. AIG är ett försäkringsbolag som ser ut precis som IF (Sampo) eller Gjensidige.

      Radera
  4. ManoleteSTHLM13 juni 2013 21:32

    Hej Ägamintid, har läst den här bloggen under ca två års tid och gillar verkligen ert projekt och att ni bjuder på fakta och öppenhet för hur detta projekt skall realiseras. Dock så är jag orolig för hur portföljen skall komma att utvecklas då den är EXTREMT koncentrerad kring bank & finans - branscher som redan i mångt mycket kan vara fullvärderade och vid en ev smäll kommer aktieägarna gissningsvis att stå för fiolerna då allt annat är politiskt självmord för vilka än som regerar i resp västland. Bankerna kommer inte att tillåtas att växa sig för starka. Min åsikt är att det är för hög risk i er portfölj och att den bör viktas bättre samt att en guldhedge på minst 10% av kapitalet läggs in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har helt rätt i att portföljen är koncentrerad mot finans. Dock är jag trygg med innehaven. Citigroup som är en stor del av portföljen har inte alls samma risknivå som innan krisen. Danske Bank är på bättringsvägen och ser finansiellt stark ut.

      Jag är inte heller orolig över försäkrings- eller fastighetsbolagen.

      Vollan i många av aktierna är hög så jag är beredd på kraftiga slag. Värdena i bolagen är dock mindre volatila och jag anser att de vida överstiger aktiemarknadens prissättning.

      Guld är jag inte intresserad av men jag behåller en viss del likviditet och har dessutom ett flöde in varje månad samt en del utdelningar som ökar min handlingskraft.

      Radera
  5. Min uppfattning efter en snabb titt på amerikanska försäkringsbolag är konkurrensen är stenhård och att hela branschen är ganska olönsam med några få undantag. Vad jag förstår går lönsamheten också i cykler vilket ses tydligt på combined ratio som ibland svänger över 100 % under ett par år. Situationen är inte alls som i Norden med mycket mindre konkurrens och mindre svängningar i cyklerna.

    Hur ser combined ratio ut för AIG? Om det bara finns ett enstaka katstrofår med över 100 % tycker jag det kan vara OK, men annars skulle jag se åt Gjensidige eller Sampo istället som ligger och svajar kring grov lönsamhet på 85-95 % combined ratio utan märkbar konkurrens. Värderingen är dock, som du säkert vet, rimlig och inte något fynd i nuläget. Men på lång sikt ("behålla livet ut") kanske Buffett har rätt när han säger att det är bättre att köpa bra bolag till rimliga priser än tvärt om.

    SvaraRadera
  6. Hej ägamintid!

    Jätte intressant blog, har följt den under en längre tid.

    Då ni äger mycket utländska aktier, hur ser du på valutarisken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag ser det inte som någon stor risk. Bolagen har intäkter i alla valutor och sjunker t.ex. USD så tjänar de mer pengar i USD på sin utländska verksamhet. Precis som H&M säljer mest i EUR men är noterad i Sverige eller Atlas Copco säljer mest i utländsk valuta men är noterad i Sverige.

      Sen tjänar jag mina pengar i SEK så nog med SEK kommer jag ändå att ha. Jag ser risken lika stor att SEK kollapsar som att någon annan valuta gör det.

      Mvh

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...