söndag 26 maj 2013

Vilket index ska man jämföra sig mot?

Jag har ju en portfölj med bolag i USA, Danmark, Norge, Sverige, Österrike, England och Tyskland.

Jag har börjat fundera på vilket index som är bäst att jämföra mig mot. SIXPRX är det index som är förvalt hos Avanza. Det är ett svenskt index som mäter avkastning + utdelning. Det är en ganska bra metod då det känns bäst att jämföra sig mot ett index som även räknar med utdelning. OMX30 är ett annat index som inte tar med utdelning vilket gör att avkastningen där är lägre.

Mitt problem med jämförelsen mot dessa index är att det avser svenska aktier och jag har en internationell aktieportfölj. Således skulle jag vilja jämföra mig mot ett index som har en liknande sammansättning av aktier som jag har. Ett globalt index, gärna ett index som även beaktar utdelningen som en del av avkastningen.

Jag vet att Skagen använder något index som är mer globalt, jag ska nog kolla in deras hemsida och se vad det är för något index.

Några förslag på index som jag kan ställa min avkastning emot? Vad använder ni er av för index? Eller mäter ni mot räntor etc?

Ha en skön söndag!

ägamintid

21 kommentarer:

  1. Jag skrev ett program som tar mina aktier viktar dessa mot lite olika index (baserat på vilket land aktierna jag äger finns i). Så andelen finska aktier jag äger viktar mot det finska indexet OMXH25 medans de Svenska viktas både SIXPRX och OMX30, så båda skulle väl jag säga.

    Jag föredrar faktiskt OMX30 när det kommer till Svenska index, utdelningen räknas med indirekt i det och det motsvarar den aktuella utvecklingen av aktierna och jag slipper problemet med att jag köper aktier för utdelning vilket kan ge en liten skevhet i resultatet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad menar du med att utdelningen räknas med indirekt?

      Radera
    2. I och med att utdelningen dras från aktie-priset (i regel), så beräknas utdelning i aktie-priset indirekt för mig, då jag som regel köper aktier för dem. Det blir lite dubbelberäknat dock, eftersom jag köper aktier när de är billiga för pengar som har gjort dem billiga.

      Radera
  2. Jag föreslår att du jämför med de fonder du skulle ha valt om du inte investerat i aktier.

    På så sätt kan du beräkna om sysselsättningen är lönsam eller bara lärorik.

    SvaraRadera
  3. Jag gör exakt som det Aktieingenjören beskriver. Eftersom det jag förmodlingen köpt om jag inte ägde företag vore Avanza zero, jämför jag mig med SIX30RX.

    Köper ju aktier för att det är kul att följa bolag och äga riktiga företag, men jag vill samtidigt se att det lönar sig.

    SvaraRadera
  4. Vad sägs om att jämföra mot din trustbuddy ränta?

    SvaraRadera
  5. Mycket intressanta svar! Jag blir intresserad av alla svar dvs bygga ett eget index, Avanza zero, någon av mina favoritfonder eller trustbuddy! Grymt bra tips!

    Det är härligt att ha en blogg ibland och få så mycket fina tips!

    Jag ska fundera en vända på vad jag ska jämföra mig mot. Det låter lockande med en skagen-fond t.ex.

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Där sjönk nivån på svaren...

      Radera
  7. Men om du skall få något att lita på måste du spegla ditt sparande även i din skugginvestering. Alltså insättnigarna måste vara samma i ditt jämförelseindex som i ditt riktiga sparande. Hur fixar du det?

    SvaraRadera
  8. Jag kör OMXS30GI, att jag inte tar med utländska index motiverar jag med att jag bor och använder pengarna i Sverige och det är utvecklingen här jag vill överträffa.

    SvaraRadera
  9. Jag tänker också göra precis det Aktieingenjören föreslår, dvs. jämföra med alternativet. I mitt fall blir det Avanza Zero som kan approximeras med SIXPRX eller om det är SIXRX.

    SvaraRadera
  10. Intressant. Men den utveckling som visas i Avanza för egen portfölj har jag för mig inte räknar med utdelningar? Rätta mig om jag har fel men jag tror det är något de försöker införa, och alltså inte finns än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jo då, utdelningar räknas med i depågrafen. Med andra ord så sjunker inte din depågraf när ditt innehav genomför en utdelning.

      /Daniel, Avanza Bank

      Radera
  11. Jag är faktiskt lite kluven till att jämföra med index. "Vi" pratar ju om att mr Market är irrationell och varför ska man då jämföra sig med honom? På kort sikt är det egentligen oviktigt om jag slår index eller ej eftersom jag har en annan syn på min förmögenhet än mr Market. På längre sikt? Tja... Det beror ju vad man vill med sin portfölj. Maximera vinsten vid uppgång? Minimera nedgångarna? Växande utdelningar? Högsta möjliga utdelningar? Alltid fullinvesterad? Alltid 20% likvid? Belåning?
    Att över tid inte slå index (oavsett vilket) behöver alltså inte nödvändigtvis vara ett misslyckande, även om det naturligtvis kan vara så.
    /Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer. Om man vill jämföra med något index kan man dessutom undra om man är nöjd när man förlorar mindre än index om index faller. Japanska Nikkei-index är fortfarande långt från all time high. De ledande amerikanska indexen föll från januari 2000 till januari 2010 (utan utdelning). Skulle man verkligen vara stolt av en avkastning på till exempel 2 procent per år före skatt över en tioårig period om man spenderade flera timmer i veckan på aktieanalys oavsett om man slår index. Jag skulle knappast vara det.

      Radera
    2. Även den mest råbarkade värdeinvesteraren tror jag erkänner att marknaden faktiskt är ganska effektiv och speciellt på lång sikt. Att den inte är det tillfälligt i enskilda företag eller på kort sikt i allmänhet är en annan sak. Mr. Market är därmed inte så dum att jämföra sig med över tid.

      Det kan däremot vara så att man inte har som mål att slå något index, utan har som mål att få en viss avkastning till en viss risk på en viss tid där ett index inte lämpar sig, men om man kör 100 % aktier så tror jag man lurar sig själv om man inte jämför med index.

      Radera
  12. Jag jämför mitt resultat enbart med SIXPRX då jag endast har utländska aktier i ett amerikanskt företag (äpplet). Samtidigt är det SIXPRX där utdelningen räknas med det index jag vill överträffa. Jag vill överträffa svenska marknaden inklusive utdelningar.
    Just nu ligger mitt årsresultat 3,2 % under index vilket gör mig en aningen frustrerad men jag siktar på att slå det längre fram under året och skall jag vara ärlig så tror jag att det kommer lyckas.

    SvaraRadera
  13. Jag har börjat bygga upp en faktiskt referensportfölj som ska innehålla indexfonder från respektive land med motsvarande vikter som min portfölj har. Självklar med vis pragmatism. Men tror det kan vara bra. Ger möjligheten att vikta över om man inte presterat som man borde med sin aktiva förvaltning över en konjunkturcykel.

    SvaraRadera
  14. Fina tankar både i längg och kommentarer!
    Vad sägs om världsindex, eller en fond som följer den som Danske Invest Global? Du har ju så många utländska aktier.

    Länk:
    https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=2346&savingsCase=AVANZA

    SvaraRadera
    Svar
    1. inlägg och kommentarer ska det stå:-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...