onsdag 8 maj 2013

Vart kommer skinkan ifrån?

Igår var jag i mataffären. Det är en mycket trevlig liten affär med god service och fräscha varor. En ganska lyxig liten butik. Jag gick till charken och skulle köpa ost och skinka. Det fanns 5 styck rökta skinkor att välja mellan och jag ville ha en av dom. Jag frågade vad skinkan kom ifrån. Expediten visste inte detta. Lite snopet tycker jag som gärna vill veta vad jag köper.

Egentligen är det ganska konstigt att de inte vet vad det är för något som de säljer. Egentligen är det ganska anmärkningsvärt att vi konsumenter inte vet vad vi stoppar i oss...

Är man på systembolaget så vill man gärna veta vad vinet kommer ifrån, vilka/vilken druva vinet är producerat på. Om det är fatlagrat och hur länge det är lagrat osv. Man förväntas också få svar från personalen på Systembolaget. De är i regel kunniga och svarar gärna på frågorna.

När vi står i charken vet vi dock inte ett skvatt om vart skinkan kommer ifrån eller hur den är tillverkad. Det känns väldigt märkligt. Kanske ställer jag för stora krav på personalen?

Nu ska jag ha för vana att alltid fråga vart skinkan och korven kommer ifrån när jag handlar i manuell chark. Jag vill att personalen ska vara lika kunnig där som när jag köper en flaska vin.

14 kommentarer:

  1. Lite hjälp ang viner:
    Alla viner är fatlagrade. En del använder endast nya fat (= mer smak).
    Andra använder t ex 50% nya fat, 50% redan använda. Detta vet inte expediten. Fat är dyra, ca 2000 SEK/s; endast bättre viner produceras med 100% nya fat. I slutet av processen blandas flera eller alla fat samman för att få jämn kvalitet.
    Tiden de är lagrade är inte särskilt intressant. Producenten lagrar till ingen mer (positiv) utvecklig finns att få.

    Det som däremot är viktigt är om det finns ett sigill på flaskan. I Frankrike märks alla flaskor som är egen produktion 100% med "recoltant". Det betyder att flaskan är tappad på slottet nämnt på etiketten, och att druvorna kommer från den egna odlingen. Om det inte är märkt "recoltant" kan det betyda flera olika saker:
    1) flaskan kan vara tappad på slottet, och producerad av druvor från gården, men de har inte brytt sig om att betala för den certifiering som krävs för att sälja med rätt etikett.
    2) flaskan kan vara tappad på rätt slott, men innehålla druvor från hela "appellationen", dvs vinkooperationen, kan vara ett antal gårdar
    3) flaskan kan vara tappad på slottet enligt etiketten, men druvorna komma från varsomhelst. Då finns ingen appellation nämnd och givetvis heller inte "recoltant.

    Liknande gäller för Spanien/Italien, men eftersom jag inte känner till de exakta reglerna och termerna där avstår jag vidare precisering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får invända efter åtskilliga besök på vingårdar i Argentina och Chile:

      Alla viner är INTE fatlagrade. Vissa går direkt i flaska efter gäsning etc. Däremot är det vanligt att de lagras, där längden, typen av fat etc spelar stor roll.

      I övrigt håller jag med Ägamintid - stoppa i sig saker du inte vet vart de kommer ifrån? Jo, det är ganska märkligt egentligen. Ställ mer frågor, ställ mer krav!:)

      Hälsningar,
      Joakim

      Radera
    2. Tack för vingenomgången! :)

      Radera
  2. Om du verkligen vill veta så föreslår jag en liten djupdykning i begreppet "förpackad i sverige" eller "förpackad i EU" samt av definitionen av "råvara" innehållsmässigt.
    /25 år i butik.

    SvaraRadera
  3. Jag har nästan gett upp att handla från stora matvarukedjor. Jag har dock turen att bo nära en färsk marknad där lokala slaktare, uppfödare, grönsaksodlare, fiskare osv. säljer sina produkter. Som du säger vet man aldrig var maten egentligen kommer ifrån, nu i hästköttskandalernas tid blir man än mer medveten om hur mycket det fuskas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hästkött är väl OK...
      Men räv och råtta...
      Sånt åt man under kriget, det är nog väl känt...
      Men idag är det väl bara marknadens krig....

      Radera
    2. Jag hade gärna haft möjligheten att handla mer på "marknad" men närproducerat/odlat. Försöker i största möjliga mån att göra det.

      Radera
  4. Glöm inte att skilja på var och vart - det är olika ord...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska försöka komma ihåg det.

      Radera
  5. Finns en relativt ny app: Bonde på köpet. Med den scannar du streckkod eller söker efter en vara och får veta om den har svenskt ursprung. Funkar inte på allt men på mycket och fylls på kontinuerligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé. Får ta och kolla upp detta!

      Radera
  6. Håller fulständigt med, tycker att man skulle kunna ställa det kravet på butikspersonal. Vi i Sverige saknar fortfarande en bit på vägen Innan vi har stoltheten som till eksempel Italien har, över sin mat.

    /Bacina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt. I bl.a. Italien har de en helt annan kultur och vi är långt efter då mindre producenter, butiker mm lägger ner till förmån för storproducenter och köpcentrum.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...