onsdag 29 maj 2013

Utdelning maj

Utdelningen ligger just nu på ca 38 000 kr i årstakt vilket är oförändrat mot april. Inga transaktioner har genomförts i månaden. Yield on cost ligger på 4,37 %.

De händelser som påverkar yield on cost är:


  • Höjningar och sänkningar av utdelningar


  • Valutakursrörelser


  • Inköp och/eller försäljning av aktier

Målet är att min yield on cost ska öka med 5-10 % årligen. Detta är dock svårt i dagsläget när jag köper aktier ganska regelbundet och många av köpen ligger runt min nuvarande nivå eller lägre. Men på sikt ska målet nås. Exempelvis kommer Danske Bank och Spar Nord att börja dela ut pengar nästa år vilket kommer att öka yield on cost. Ytterligare några bolag kommer också att höja utdelningarna.

Målet är att ligga på 50- 55 000 kr i utdelning vi årsskiftet.

Månadsbokslutet för maj kommer om några dagar.

Ha en skön kväll!

ägamintid

7 kommentarer:

  1. Vad är anledningen till att du använder utdelning i årstakt (rullande kommande 12 månader, right?) istället för faktiska utdelningar (föregående 12 månader)?

    Är det utan skatt, med tanke på hur du jämför med faktiska kostnader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga. Det beror på att jag hela tiden vill se vad jag ska få kommande 12 månader.

      Om jag köper aktier nu som först har utdelning i maj nästa år så vill jag ha med det i min prognos.

      Jag tycker det ger bästa bilden av läget om jag mäter vilken utdelning jag får med de aktier som jag per idag äger.

      Radera
    2. Jag förstår poängen, har själv funderat på att ändra från kalanderår till något bättre.

      Samma sak med yield on cost, yield eller total värdeökning. Är lite kluven med vad som är viktigast/bäst mått.

      T.ex. har mina utdelningar ökat 36 % i år och 80 % förra året.

      Risken med för få eller för många mått kan ju göra att man blir mentalt låst, som att köpa nya aktier i Swedbank och förstöra chansen att få se sin första 10-taggare. Eller 50% yield on cost. Vill aldrig stirra mig blind på siffror som egentligen inte är de viktiga.

      Radera
  2. Redovisa gärna hur du beräknar fram ditt månadsbokslut mer i detalj för oss som inte är så insatta, det skulle verkligen uppskattas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker jag skriver ganska mycket detaljer. Vad specifikt är du vill ha förklarat?

      Radera
  3. Hej!

    Storebrand har kurs/eget kapital på 0.06!! Låter otroligt billigt! Är siffrorna fel? Om siffrorna stämmer vad är då haken med den extremt billiga nyckeltalet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lär vara fel. Har kikat på dom tidigare och de handlas lägre än eget kapital men inte så lågt. Tyvärr.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...