fredag 24 maj 2013

Trustbuddy-rapport maj

Jag lovade att återkomma med rapporter om hur det går för mina pengar som jag lånar ut via Trustbuddy. Här kommer rapport nr 2. Se första månadsrapporten här

Jag satte in 5 000 kr den 25 mars och det har alltså gått två månader sedan insättningen.

Hur har det då gått?

Idag finns 5198 kr på kontot vilket innebär att jag har fått en ränta på 3,92 % på de två månader som pengarna har "arbetat" vilket ger en ränta på ca 23 % i årstakt (räntan är 221 kr och kreditförluster 23 kr).

Detta är inga stora pengar i sammanhanget men det är en mycket bra ränta. Det ska bli intressant att stämma av kontot framöver när jag haft pengarna på kontot lite längre. Det som är intressant är att den räntan som jag har tjänat in lånas ut vilket gör att min utlåning nu är 5190 kr. Ränta på ränta-effekt.

Kreditförlusterna hittills uppgår 23,19 kr. Här finns det en sak som förbryllar mig en smula. Den 22 maj så tittade jag på de transaktioner som är genomförda på kontot och såg då att jag har förluster på 30-40 st lån. Samtliga dessa lån har förluster på mellan 10-60 öre. Det verkar mycket märkligt. Det verkar inte rimligt. Är det Trustbuddy som tar ut en avgift som de sedan kallar för förlust? Är det någon annan här som har liknande transaktioner? Det här ska jag gräva vidare i...

På totalen så är mitt experiment än så länge lyckat och det går bättre än mina förväntningar.

Ha en trevlig helg!

ägamintid

13 kommentarer:

  1. https://www.flashback.org/t1580901p63

    De har realiserat förluster och alla långivare får ta smällen kollektivt

    SvaraRadera
  2. Jag vet ej hur det ligger till, skulle inte förvåna mig om de tar några dolda avgifter för något.

    Men däremot läste jag att ditt lån är ju uppdelat i massor av olika lån. Enligt dem. På det sättet skulle en person som inte betalar tillbaka inte drabba dig med så mycket. Men känns konstigt kanske att ett lån på 5000 kr skulle vara finansierat med 50 öre per person?

    Har inte vågat lägga in några egna pengar än :)

    //B2

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utlåning sker med 100 kr per person och jag fick förluster på samtliga mina lån med några ören. Detta verkar lite skumt. Dold avgift eller kollektiv förlust?

      Radera
  3. Räknade på att slänga in 5000kr i trustbuddy själv, men i villkoren näms det en månads avgift via sms på 30 kr vilket i princip halverar den påstådda ränteeffekten. Hört lite olika varianter av dem som vågat sig på trustbuddy en del nämner avgiften andra inte. Kan du bringa nån klarhet i detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har för mig att avgiften tillkommer om du väljer att aktivera sms-tjänsten som ger dig uppdateriingar då o då. (ej obligatoriskt dvs)

      Radera
    2. Jag har inte fått några avgifter så jag antar att det är en tillvalstjänst.

      Radera
  4. De har slopat avgiften men har den kvar i avtalet av någon anledning som jag inte minns nu. Det står någonstans i de första 20 sidorna i tråden som "Anonym" länkar till ovan.

    När Trustbuddy realiserar förlusterna några gånger per år så får alla lika stor förlust, räknat i % av sin balans. Om de lyckas kräva in de förlorade pengarna i framtiden så ska man få tillbaka dem säger de. Jag förstår dock inte exakt hur de räknar för att fördela förlusterna på över 50 transaktioner (som i mitt fall) istället för bara en enskild förlust-post.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, det är så det fungerar vilket förklarar varför jag har kreditförluster på samtliga mina lån... Jag är ändå nöjd med räntan så pengarna får vara kvar och experimentet fortsätter.

      Radera
  5. Risken att denna avgift på 30kr inte realiseras förrän man vill avsluta sitt konto långt in i framtiden poppar upp i huvudet, säg att man ligger på ett minus resultat kan man då bli skyldig pengar för sitt trustbuddy konto retroaktivt? Nån mer insatt i juridiska frågor kanske kan besvara?

    SvaraRadera
  6. Trustbuddy förklarar att förlusterna sprids på alla långivare i sin "officiella" Flashbacktråd:
    https://www.flashback.org/sp43596426

    "En förlust hos TrustBuddy skapar bättre likviditet på långivarnas konton då kapital som tidigare varit låst i lån frigörs och återaktiveras och lånas ut på nytt. Ett lån som inte sköts under en längre period håller kapital låst. När detta lån registreras som förlust sprids det totala utlånade beloppet ut på alla långivare på marknaden. De långivare som haft pengar i lånet får tillbaka majoriteten av kapitalet och belastas enbart för samma procentuella förlust som alla andra långivare. Detta gör att majoriteten av det kapital som de hade i lånet frigörs för ny utlåning."

    SvaraRadera
  7. Kollade just och det är KPMG som är revisorer, nog för att de kan ha lite trassligheter men jag har svårt att tro att de skulle riskera sitt goda rykte om på ett sånt här litet bolag om inte allt står rätt till.

    SvaraRadera
  8. Jag har testat att sätta in 10000kr på Trustbuddy för 2 år sedan. När kapitalet hade växt till 11100kr så valde jag att ta ut dom. Här kommer kruxet. endast 9200kr betalades ut enligt deras regler. Resten måste man ta ut stegvis. Jag har faktiskt ännu inte idag fåt ut mer än 9400kr. Så på två års tid är räntan faktiskt negativ. Mailar man Trustbuddy om detta får man svar att oj, utlåningen är inte stoppad. Vi stoppar den så kan du snart få ut dina pengar. Sen händer inget. Tänkte att detta kan vara bra att veta innan man stoppar in några större summor.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...