tisdag 28 maj 2013

Svenska preferensaktier - så här ser läget ut

Jag har ett intresse för preferensaktier för att "parkera" pengar till en bra ränta under perioder. Med tanke på hur snabbt börsen har stigit så har mitt intresse för aktierna ökat. Jag är inte intresserad av Alliance Oil eller Eniro utan mitt fokus ligger på mer stabilitet och då är det fastighetsbolagen som fångar mitt intresse. Även Ratos, som jag skrev om igår, är intressant.

Vilka preferensaktier finns då noterade i Sverige och vilken direktavkastning (ränta) erbjuder dom?

Ratos, 5,7 % (100 kr / 1750 kr men ska 2017 höjas till 120 kr)
Alm Equity 4,1 %
Corem Property 7,5 %
Fast Partner 6,8 % (teckning pågår)
Balder 6,1 %
Klövern 7,2 %
Sagax 6,8 %

Det man kan säga generellt är att ju högre direktavkastning ju högre risk. Risken med preferensaktierna är främst, som jag ser det, att räntorna börjar stiga och preferensaktierna då blir mindre attraktiva vilket troligtvis kommer att sätta press på aktiekurserna. Att fastighetsbolagen skulle få svårt att betala ut utdelningen tror jag inte då utdelningen för preferensaktierna avser en ganska liten del av kassaflödet.

Jag räknar inte med någon kursuppgång om jag köper någon av dessa aktier utan det är mer ett sätt att behålla pengarna och få en mindre ränta tills det uppstår bättre köpläge på börsen. Jag kommer aldrig att bli någon stor fan av preferensaktier men att äga dom under kortare perioder istället för att ha pengarna på ett räntekonto är intressant.



15 kommentarer:

  1. Jag äger Balder, Sagax och Klövern där jag köpte de två första för ganska längesedan och där Balder utgör en klar majoritet av innehaven.

    Utvecklingen har varit fin. Balder pref är upp ca 11% sen köp utöver utdelningarna. Anledningen till att jag har en majoritet i Balder är att jag betraktade dessa som lägre risk vid köp och det gör jag fortfarande.

    När jag ser din lista funderar jag dock på att ersätta Sagax med Corem. En snabb undersökning av nyckeltal tycker jag inte motiverar 0.7% lägre direktavkastning för Sagax. Jag har dock inte tittat på vilken typ av fastigheter de båda bolagen äger. Kan kanske var det som motiverar skillnaden?

    Angående räntan så tror jag det är större sannolikhet för en sänkning nästa gång så jag lär sitta på mina preferensaktier ett tag till iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Corem får en stor del av sitt kassaflöde från Klövern så en kompromiss skulle vara att köpa byta Sagax mot dem istället.

      Radera
    2. Jag vet inte exakt vad som gör att det skiljer mellan bolagen men jag antar att det har att göra med hur marknaden ser på risken i respektive bolag.

      Radera
  2. Förlåt att jag helt byter ämne men hur känner du i valet mellan danske bank och citigroup?

    Tack för en bra blogg
    Mvh Anonym

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte svara på det. Men jag tycker fortfarande båda två är köpvärda men jag inväntar rekyl.

      Radera
  3. Förstår inte varför man ska köpa pref:ar när det finns så fina vanliga aktier med direktavkastning på samma nivåer. Fortum ger ju exempelvis en direktavkastning på 6,7%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, men den utdelning är inte lika säker.

      Har du hört talas om Windfall skatt? Fortum höll på att betala en massa skatt och kanske då inte skulle kunna behålla sin utdelning. Kom ihåg även källskatt och valuta växel.

      Radera
    2. Prefernskatierna är mindre volatila och räntan är säkrare jämfört med många andra bolag.

      Radera
  4. Intressant med preferensaktier, har själv inte uppmärksammat det tidigare. Vad är skillnaden mellan en preferensaktie och en vanlig?

    En annan reflektion som jag gör; Huvuddelen av de bolag du listar verkar vara fastighetsbolag. Själv har jag varit övertygad om en bostadskrasch sedan 2002, när jag försökte förhandla lån med banken och påtalar att vi är lågriskkunder (<60% belåning)så säger de "men det är ju bättre ju mer du lånar".

    Jag har bevisligen haft fel i över tio års tid, men hur tror du fastighetsbolagen och/eller preferensaktierna påverkas om det skulle bli en sättning på 25-50% på fastighetspriserna till 2017?

    Med vänlig hälsning Ateisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett prisfall i den kalibern blir farligt helt klart för aktierna. Tror man på ett sådant fall ska man inte äga varken aktier eller preferensaktier som är exponerade mot fastigheter.

      Radera
  5. @Ateisten: En preferensaktie är en hybrid mellan obligation och en vanlig aktie. I normalfallet är de en aktie med rätt över vanliga aktier till utdelning och vid likvidering.

    Vid en sättning på 25-50% så går fastighetsbolagen i konkurs och preferensaktier blir lika värdelösa som vanliga aktier.

    SvaraRadera
  6. Ägamintid, vet du om de andra aktierna ständigt öka utdelningen som Ratos kommer att göra efter 2017?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som Mattias skriver nedan, så ökar inte de andra bolagen utdelningen. Inte vad jag vet i alla fall.

      Radera
  7. Nej, det gör de inte. Bara Ratos som ökar utdelningen.
    Det dom kan göra är väl att emittera nya preferensaktier med samma utdelning men till lägre kurs

    Breaking Bucks: Kan du utvecka det sista lite mer?
    Vad menas med "sättning"?

    SvaraRadera
  8. Sättning=nedgång.

    Alltså, alla fastighetsbolag finansierar sina köp med en rätt hög skuldsättning. Hur hög betecknas av soliditeten, dvs. andel eget kapital i förhållande till tillgångar. En preferensaktie tillhör det egna kapitalet.

    Sagax har exempelvis en soliditet på 28%. Om de då tvingas realisera en 28% nedgång på deras tillgångar (i.e deras fastigheter), så finns det ju inte lägre något eget kapital kvar. De kan begäras i konkurs pga. insolvens.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...