lördag 4 maj 2013

Svenska bolag på bevakningslistan

Jag äger bara ett svenskt bolag och det är Diadrom. Det är inte så att jag inte vill äga några svenska bolag. Jag ser fram emot att få plocka in fler bolag med säte i Sverige. Det finns en mängd kvalitativa bolag här och jag är intresserad av många av dom.

Priset är problemet just nu. Atlas Copco, Skanska, NCC, Sandvik, Alfa Laval, Intrum, SCA, SKF, Volvo och flera andra bolag är bolag som jag tycker är intressanta. Verkstadsbolagen tycker jag dock handlas högt och jag ser fram emot att få köpa dom när värderingarna är lägre.

De bolag som jag nu har funderingar på att köpa i Sverige är:

Eurocon
Malmbergs
Aros
Swedish Match

Listan kommer att bli längre om börsen sjunker en del. Men just nu är det ganska få bolag som jag tycker är intressanta. Återigen, jag ser fram emot en rekyl eller en större nedgång på börsen.

Vilka bolag anser Ni vara köpvärda i Sverige?

19 kommentarer:

  1. För tillfället så är jag mest intresserad av Öresund, NCC och AstraZeneca.

    Öresund och NCC har bra P/E och en hög direktavkastning, AstraZeneca har en ok direktavkastning och ett ok P/E.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öresund var längesen jag kikade på! Astra är inget för mig. Men NCC är under bevakning.

      Radera
  2. Själv håller jag fortfarande Doro som ett av börsens mest undervärderade bolag. Min senaste analys av Transcom ger också ett köpråd. Skulle även vilja köpa in lite Duni, men skulle gärna vilja komma in lite billigare än vad kursen är just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Doro är säkert bra men jag kan för lite och deras affärsidé har inte tilltalat mig. Duni tycker jag känns klart spännande. Verksamheten är oerhört tråkig men caset är intressant.

      Radera
  3. Jag gillar Axfood, H&M, Kabe, Svedbergs och Swedish Match. Men höga värderingar överlag

    SvaraRadera
    Svar
    1. har tänkt ta mig en närmare titt på Electra och Malmbergs också

      Radera
    2. Ja, höga värderingar. tom "tråk-malmbergs" är inte billiga. Axfood anser jag vara tokdyr. HM inte så dyr som den idag ser ut. Jag tror de har möjlighet att sätta bra fart på vinsttillväxten när bitarna faller på plats.

      Radera
  4. Nästan Sverige, Marine Harvest. Styrelsen jobbar för uppköp av konkurrenter, lönsamheten dubblades i senaste rapporten, och företaget satsar på att producera eget foder i slutet av 2014. Produkten lär vi inte sluta konsumeras, även om världsmarknadspriset på lax har sjunkit i senare tid. Sen har man John Fredriksen i ryggen, han har gjort affärer förr. Tror på Marine Harvest helt enkelt. //C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marine Harvest ska jag titta på. Det är, som du säger, väldigt intressant. Jag gick igenom dom för längesen och det är nog dags att göra det igen.

      Radera
  5. H&M, Swedish Match och AQ Group finns i min portfölj.

    Jag väntar på köpläge i Elekta och/eller Getinge, men de är kroniskt dyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elekta och Getinge finns också på min lista men blir aldrig billiga. Där emot köpte jag åt min Getinge åt min morfar för 100-lappen. Man kan inte göra allt rätt.... :)

      Radera
  6. SBC är någorlunda köpvärt om du likt jag vill ha en obligationsliknande aktie till ungefär fcf 10 och som kan prestera fina utdelningar. Annars är AQ intressant som snart är noterat på OMX.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg ditt inlägg om SBC. HÅller med dig i din slutsats. Man kan förvänta sig 10-12% i avkastning kring dagens kursnivåer. Med relativt låg risk är detta ganska attraktivt. Att alltid få 15 % eller mer är inte enkelt.

      Radera
  7. Köpte faktiskt Connecta. Tror att det blir en kanoninvestering. 41 kr man tackar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. It-konsulterna och Connecta kanske inte är fel. De har inte rosat marknaden på ett tag.

      Radera
  8. Allt beror givetvis på vilket avkastningskrav man personligen har. Jag har ju ett mycket högt krav på 15%, så jag kan som du inte hitta några Svenska bolag för tillfället.
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det är inte lätt att hitta några aktier med 15 % idag. Jag har som mål att nå 10-15 % så några alternativ finns.

      Radera
    2. Mycket intressant förslag på aktier!

      TACK!

      Radera
  9. Jag tycker ju att Sandvik faktiskt är ganska intressant, och det är inte för att jag är från Sandviken. Sandvik genomför ju nu ett stort program för att få upp lönsamheten, och ledningen, speciellt de affärsområden som har haft lägst marginal, SMT och Construction, har lyckats bra med sina program.
    2012 tjänade Sandvik 6,51/aktie i ett dåligt affärsklimat. När marknaden vänder tror jag att man kan få se vinster som är betydligt större än de 7,65kr/aktie som de hade innan krisen. Då kan jag tycka att Sandvik runt 90, 95 kr ser ganska prisvärt ut, speciellt eftersom Minings och Machining Solutions marginaler är fantastiska när allt rullar på.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...