söndag 19 maj 2013

Spara pengar genom att bli "laga-mat-smart"

Mat är ett kärt ämne för oss. Vi gillar att laga mat, vi gillar att jobba med bra råvaror, vi gillar att nyttig mat. Det är ett stort intresse i vårt liv. Vi gillar även att kombinera god mat med ett gott vin.

Kostnaden för mat är rätt väsentlig i ett hushåll vilket gör att det går att spara rätt mycket pengar om man är smart. Kostnaden är dessutom rörlig vilket gör att man kan påverka den i hög grad genom aktiva val.

Det finns många sätt att spara pengar på när det gäller mat. Här kommer några!

Att handla på "rea" eller på "extrapris" är givetvis ett sätt att spara kostnader utan att behöva tumma på vad man äter.

Att göra storkok är ett annat sätt att spara pengar. Att köpa större kvantiteter är oftast billigare än att köpa mindre kvantiteter. Man sparar dessutom tid på att göra ett par stora kok per vecka. När jag gör mat så brukar jag gör 10-20 portioner åt gången som vi sedan fryser in och tar med oss som jobblunch.

Ytterligare ett bra tips, som jag tror att många missar, är att minska "svinnet". Titta i kylskåpet och ni inser att det finns ganska mycket mat som slängs i onödan. Jag kan gå till mig själv. Det står en öppnad paket med grädde, en halv zucchini, en citron, en burk med satay-sås, några lökar, några potatisar, en bit ost, lite rökt skinka, en gammal purjolök och en hel del annat smått och gott. Istället för att slänga dessa saker som ligger där så brukar vi en gång i veckan gå igenom och se vad som finns och göra något gott av det hela. Man kan göra en omelett, en pastasås, en gryta med grönsaker och något kött. Ja, det finns en massa att göra.

Det går att få ihop flera måltider av "slattarna" och det går att göra det riktigt gott. Man sparar ganska mycket pengar på detta. Om man har ett stort svinn så försvinner mycket av vinsten man gjorde genom att handla på extrapris.

Vi har satt upp ett krav som vi kör på när det gäller matinköp. Vi får köpa vilken mat vi vill så länge vi inte slänger något. Allt vi köper ska ätas upp. Detta gör vi inte på grund av ekonomiska orsaker utan för att vi har gett oss sjutton på att vi ska äta upp det vi handlar. Vi ska inte nyttja naturens resurser i onödan och slänga en massa mat. Jag måste säga att det känns bra att inte slänga en massa mat. Vi lever i överflöd och det känns inte rätt att slänga det vi köper. Att det dessutom är ekonomiskt fördelaktigt gör inte ont.

ägamintid

8 kommentarer:

  1. Håller helt klart med er, att köpa storpack, göra storkok och att inte slänga något livsmedel man köpt gör underverk på matkontot! Det känns bättre att äta rester ibland än att slänga maten bara för att varje måltid ska bestå av nylagad mat.

    /InvesteraMigFri

    SvaraRadera
  2. Mycket bra idé. Ska lyfta fram det som förslag hos min rumskamrat. Min rumskamrat jobbar som kock, och jag är matintresserad. Dock har jag ett matkonto som är i storleksordningen 2 föräldrar och 2 barn, trots att jag är ensamstående.

    Det låter som en väldigt rolig utmaning att använda upp all mat i kylen, och dessutom låter det som ett bra sätt att lära sig att laga mat med olika råvaror.

    SvaraRadera
  3. Mitt stora mål är att få min fru att köpa mindre grönsaker.

    Hon köper dem men är lika usel som jag på att tillaga dem :P.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alternativt ändra målet till att fortsätta köpa grönsakerna, tillaga dem och äta upp dem. Underverk för både kropp och knopp. Just sayin... :)

      Radera
  4. Jag antar att bäst före datumet har gått ut sedan länge för mig. Att slänga mat är en absurd tanke för mig. Möjligen kan hunden någon gång få del av resterna.

    Även om jag nu är ekonomiskt oberoende äter jag hellre rester än kastar mat. Lyx, det är att laga mat från grunden utan massa halvfabrikat och dåliga råvaror.

    Folk har totalt glömt hur stor inkomstkälla sparsamhet kan vara.

    SvaraRadera
  5. Mat är den enda kostnaden jag har veckobudget på. Vet inte varför det blivit så, jag märkte väl en gång i tiden att man kan spara mkt pengar på att tänka till lite när det gäller mat.

    SvaraRadera
  6. Du kan väl exemplifiera från det verkliga livet att " att det går att spara rätt mycket pengar om man är smart" som du nämner ovan?

    Lämplig exempel vore tex på månadsbasis; sifferdetaljer listor, pivottabeller och Excel går bra ihop

    SvaraRadera
  7. Gillar storkoken, men extrapriser och att "inte nyttja naturens resurser i onödan" brukar inte gå ihop... Hur ser du på ekologisk mat? Är det värt de extra pengarna?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...