måndag 27 maj 2013

Ratos ger ut preferensaktier



Jag är ingen stor fan av Ratos. Deras utdelningspolitik förstår jag mig inte på. Med deras förmåga att hitta och vidareutveckla, bolag så borde de behålla pengarna i bolaget och skapa mervärde för vinsterna istället för att dela ut pengarna.

Nu ska de ge ut preferensaktier och kanske kan det vara något att "parkera" lite pengar i?

Länk till pressmeddelandet

  • Effektiv årsavkastning (1) beräknas uppgå till 6,8% givet en teckningskurs i Erbjudandet om 1 750 kronor per Preferensaktie

  • Vid fullteckning i emissionen tillförs Ratos totalt cirka 1 452,5 Mkr, före emissionskostnader

  • Jag ska ta mig en funderare på om det kan vara intressant att köpa några stycken sådana här.

    På senare år har jag blivit mer tveksam till Ratos affärsmodell men risken är ändå relativt liten i bolaget varför en investering skulle kunna bli aktuell. En ränta på 6,8 % är ganska ok.

    Ha en trevlig kväll!

    ägamintid

    26 kommentarer:

    1. Räntan är 100/1750 = 5,7% fram till årsstämman 2017

      SvaraRadera
    2. Jag förstår din syn på varför du är tveksam till företaget, dock är deras exit resultat riktigt imponerade.

      Arne lämnade lite skit kvar i bolaget när han lämnade.. men den känns som att Mrs Campbell är aggresiv och föredrar mer investeringar istället för den höga utdelningen(med tanke på många bolagsköp sedan hon tillträde). borde inte det göra dig mer positiv till bolaget än tidigare?

      Presferensaktien känns mer som att ställa ut en obligation, alltså endast för finansiering av ytterligare köp.

      Mvh

      SvaraRadera
      Svar
      1. Ja, det handlar främst om att parkera pengar tills bra köplägen på börsen uppstår.

        Radera
    3. Hur köper man sådana? Kastas dem bara ut på börsen och det är först till kvarn?

      SvaraRadera
      Svar
      1. Titta på www.ratos.se
        Om någon dag finns det prospekt och anmälningssedel där om man vill delta i emissionen.

        Från 28 juni handlas de på börsen som en vanlig aktie.

        Radera
    4. Räntan är som någon påvisade här ovan 5,7 % men ska öka med 20 kr per år från och med 2017, vilket kommer ge högre direktavkastning.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

        Radera
      2. 6,8 % är alltså efter att preferensaktien höjer sin årliga utdelning till 120 kr, vilket möjligen bara kommer kompensera höjda räntor/inflation

        Radera
      3. Det är väl snarare pga kvartalsvis utdelning som effektiva räntan blir högre!

        Radera
      4. Hur tänker du nu? Att man ta dessa 25kr och sätter de in på banken och räknar med banken's ränta? Tror inte det ska räknas så.

        Radera
    5. Jag tycker mig se att Ratos tidigare har dragits med företag som varit väldigt konjunkturkänsliga. De nya förvärven SF och Nebula har varit en bra motpol, men jag väntar med spänning på nästa rapport för att se hur utvecklingen varit.

      Jag har själv 537 aktier i Ratos B. Just nu har jag ca 5000 kr över för en investering. Frågan är om det är värt för mig att köpa 3 stycken preferensaktier ifall jag ändå måste skatta för dessa separat (jag bor i Danmark).

      /Aktieboom

      SvaraRadera
    6. 6,8 procent är räknat på 120/1750... men det är först 2017 ju...
      /Henrik

      SvaraRadera
      Svar
      1. Undrar samma sak! Någon hjälp oss att reda ut detta.
        fr. Ratos:
        "Effektiv årsavkastning (1) beräknas uppgå till 6,8% givet en teckningskurs i Erbjudandet om 1 750 kronor per Preferensaktie"

        Hur räknar de?

        Radera
    7. Glöm inte att preferensaktier tenderar att falla då marknadsräntorna vänder upp, och det lär ju hända...

      SvaraRadera
      Svar
      1. Ja, det är en parameter att beakta. Jag tror också räntorna kommer att stiga kommande år.

        Radera
      2. jo...och sen tvärtom. Hur länge ska Ratos öka utdelningen med 20kr? Kan de höja den efter ett tag?

        Radera
    8. Hur ser ni alla på att Ratos årsvinst verkar ligga på 1,9 kr/aktie. Deras utdelningspolitik är drygt 50%. Föreslagen utdelning 3 kr. Detta är väll inte hållbart i längde med dessa låga vinst/aktie?? Hur blir framtiden när det egna kapitalet/aktie minskar för varje år.

      SvaraRadera
    9. Jag använder svenska preferensakier för "parkering" flitigt. Balder, Corem Property och Sagax är de jag brukar ha en mix av.

      Corem Property pref brukar ligga runt 7-8% i direktavkastning.

      Ratos ser ju attraktiv ut kontra dagens ränteläge och jag kommer teckna. Jag har en del pengar som "mer eller mindre" måste ligga i någon form av räntebärande och då tycker jag just preferensaktier är en bra kompromiss, avkastning kontra risk. Brukar vara ok likviditet också så inga problem att snabbt flytta över pengar till annat när köpläge uppstår.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Exakt så jag också tänker.

        Radera
    10. Intressant med inlägg om prefensaktier just efter inlägg om att jämföra avkastningen med index. Köper man preferensaktier med förväntad avkastning runt 7 procent och sedan index stiger 10 procent de kommande åren, då ska man väl inte vara missnöjd för att man inte slår index? Om index står still några år är man knappast aktieexpert om man har tjänat 6-7 procent per år på preferensaktier. Om man har som mål att slå index hur ska man då ta beslut om det är vettigt att placera i en produkt med förväntad avkastning runt 6-7 procent? Min slutsats är fortfarande att man bör jämföra avkastning med egna mål och risk istället för att jämföra med något börsindex.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Jag har inte som mål att slå index utan att avkasta 10-15 % årligen. Att köpa preferensaktier kan vara ett sätt att få en ok avkastning under tider när aktievärderingarna är höga. När köplägen uppstår så flyttar jag över pengar till aktier med bättre avkastningsmöjligheter.

        Radera
      2. Kan det vara så lätt att flytta över pengar? Dina preferensaktier har kanske gått ner i värde och då vill man inte sälja väl?

        Radera
    11. Fastpartner ger 6,8% på 293 kronor per preferensaktie.
      Utdelning 5SEK per kvartal. Bra VD Sven-Olof Johansson med god historik, mycket duktig finansman. Förutsåg krisen 2008-2009. Följer USA noggrannt och bor där i perioder i egen lgh i NYC.

      Mitt förtroende för Ratos försvann när Arne Karlsson slutade i förtid som VD. Nu ny VD som köpt SF biografkedjan osv, svårt att avyttra sk exitbolag. Varför så dyr preferensaktie? 1750 kronor?? Är det för att instutionerna, Fonderna och AP-fonderna skall få förtur till en utdelning, som dessutom sänktes i våras från 5 kronor till 3 kronor. Vilket orsakade en 10% nergång direkt på akiekursen! Smart tänkande?!?

      SvaraRadera
      Svar
      1. Jag har fler preferensaktier under bevakning. Kanske blir ett inlägg om detta framöver.

        Radera
    12. Det skulle vara fint om du skriver några rader om preferensaktier. Jag är intresserad av att parkera kapital där, som alternativ till högräntekonto.

      SvaraRadera
    13. Intressant att de valt en såpass hög tröskel för tecknande.
      "Anmälan om teckning av preferensaktier från allmänheten ska avse lägst 10 preferensaktier i jämna poster om 5 preferensaktier."
      Antar att det skrämmer bort många småsparare initialt...

      /T

      SvaraRadera

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...