söndag 5 maj 2013

Portföljen upp 14,8 % i år

Jag följer självklart värdeutvecklingen för aktiedepån även om jag mest följer hur mina bolag går operativt. Det är dock svårt att räkna exakt hur det har gått. När jag läser Avanzas rapport så är ökningen 14,8 %. Nu har jag flera depåer så det är svårt att veta om detta är en exakt siffra. Men jag bedömer att det ligger ungefär på den nivån. Jag är väldigt nöjd med kursutvecklingen på aktierna i portföljen.

Citigroup har gått enormt bra och Talanx har tuggat på. De danska bankerna har gått över all förväntan vilket har höjt portföljavkastningen ordentligt.

Valutorna påverkar också avkastningen i hög grad då jag äger många utländska bolag.

När jag summerar årets första 4 månader så är jag mycket nöjd med utvecklingen. Dels kursutvecklingen men mest är jag nöjd med utvecklingen av verksamheten i de bolag som jag är delägare i.

Hur har det gått för er hittills i år?

Ha en skön helg!
ägamintid

22 kommentarer:

  1. 11,5% är väl helt okej nöjd med det, avyttrade Sampo vid helt fel tillfälle, så nu är det köp och behåll som gäller!

    SvaraRadera
  2. 13,9% (exklusive insatt kapital), är själv väldigt nöjd! Då jag har 60% i USD så är jag glad att den återhämtat sig sedan årsskiftet...

    SvaraRadera
  3. + 12,5% så långt, 14 trader, 8 vinster och 6 förluster.

    SvaraRadera
  4. 11.5% där Bilia och NetEnt har varit roliga att följa ;)

    SvaraRadera
  5. 10,27%. Hyfsat nöjd, men ligger under index på 12,97%. Tror dock mina lucaraaktier har mycket att ge där jag ligger en aningen för tung.

    Räknas utdelningen med i utvecklingen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, utdelningen är med.

      Radera
    2. Vet du möjligtvis om den räknas med automatiskt på rapporten man skapar på avanza?

      Radera
    3. Aktieboom:

      Japp, utdelningen räknas med automatiskt när man skapar en portföljrapport.

      /Daniel, Avanza Bank

      Radera
  6. är du verkligen nöjd?
    alla är så glada när portföljen går upp.

    Jag är bara irriterad att inte allt går ner så man får handla på högre yields

    Årets börs är inget bra för en utdelnings investerare som mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, inte riktigt... Vill både tjäna pengar på uppgång och att aktierna ska rasa... :) Helst ser jag en nedåtgående marknad de närmaste 5-7 åren.

      Radera
    2. Håller helt med - det enda som betyder något är ett ständigt ökande kassaflöde. Att portföljen går upp är ju en olycklig följd av utdelningstillväxt. Att en portfölj är prissatt till X+y istället för bara X är ju ointressant om man inte ska sälja någon gång.

      Jag har helt slutat att bry mig om min portföljs pris, det enda som betyder något är yield-on-cost och att den stiger...

      Radera
  7. Inte något jag vanligtvis kollar men jag gjorde en rapport nu och uppenbarligen är jag upp 11,76 %.

    Det är väl kul men jag är nettoköpare av aktier så en uppgång av kurserna är egentligen inte något positivt för mig (förutom då att det möjligen i vissa fall indikerar att mina bolag gör bra ifrån sig).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Egentligen är nedåtgående marknad bäst och jag längtar efter en större korrektion.

      Radera
  8. För mig har det blivit 15,80% upp. Senaste köpen är Investor, Sampo, Intel och Gjensidige.

    SvaraRadera
  9. Jag har en mycket koncentrerad portfölj. Ligger + 25,2% i år, även om det inte säger speciellt mycket då avkastning bör vägas över tid för att ge en rättvisande bild. Det är enligt min uppfattning att i en bearmarket de exceptionella resultaten visas, på gott och ont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra avkastning det. Jag vill helst mäta över 10 år. Det är också först då som utdelningar ger verklig effekt. I övrigt håller jag med dig. När marknaden går ner är viktigast. Att inte få några enormt stora förlustår ger överavkastning över tid.

      Radera
  10. En lätt fel att göra er å inte ta hänsyn till flöden in och ut av portföljen när man beräknar avkastning på kapital.

    Beardstown Ladies er ett känt exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska krångligt ja. Jag räknar inte allt för noga utan lägger mer tid på analys och granskar avkastning på enskilda aktier.

      Radera
  11. Det har gått åt helvete! Minus 5% i år.

    SvaraRadera
  12. 11% upp ungefär. Till saken hör att jag tidigare år (i mitt i och för sig korta investerarliv) gjort förluster, men jag börjar få kläm på detta nu och mycket snart på +-0. Sedan börjar resan på allvar, hoppas jag :)

    SvaraRadera
  13. +29,8% sen nyår. Men då har jag ca 10% i warrant. Men känner mig nöjd med utdelningen som helhet...

    SvaraRadera
  14. Bra jobbat!

    +18 % för min del:

    http://www.kampenmotindex.se/2013/04/utveckling-sedan-arsskiftet.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...