lördag 25 maj 2013

Nokian Tyres - ett Wonderful Company


Jag har börjat kika bolaget och måste säga att det är ett fantastiskt bolag. Stark marknadsposition, höga marginaler och stark finansiell ställning. Det är ett av de bästa bolagen jag har analyserat faktiskt. Dessutom är de verksamma i en bransch som är stabil med låg förändringstakt vilket minskar risken och däck är en förbrukningsvara som måste bytas ut med jämna mellanrum.

Bolaget är marknadsledare på försäljning av däck, för "nordiska förutsättningar". Största marknaden är Ryssland och Norden. Man driver även ett stort antal Vianor-verkstäder i egen regi och med franchise-lösningar.

Börsvärdet är 4,3 miljarder EUR och förväntat vinst efter skatt (konsensus) för 2013 är 357 miljoner EUR. P/E på 2013 års vinst är därmed ca 12.

Rörelsemarginalen har från 2007-2012 legat i snitt på 22 % och ROE på 20 % ( ROA ca 13 %). Omsättningen har ökat med 60 % från 2007 till 2012.

Bolaget har räntebärande skulder men har en kassa som överstiger dessa. Investeringsbehov finns och varierar över tid. Min bedömning är att de ligger på ca 100-200 miljoner EUR årligen. Med tanke på ROE så ska de fortsätta att investera för fortsatt tillväxt.

Utdelningen 2012 landade på 1,45 EUR vilket ger en direktavkastning på ca 4,5 % vid en aktiekurs på 32 EUR. Vinst per aktie landade på 2,50.

Med tanke på bolagets lönsamhet så bedömer jag att det finns en stor vallgrav.

Ett bolag som Nokian Tyres är jag beredd att betala en hel del för då de verkar besitta mycket goda kvalitéer. De har historiskt haft en god tillväxt och deras investeringar som görs borde leda till fortsatt tillväxt. Om jag räknar med en tillväxt i omsättning på runt 5 % årligen och en ökning av vinsten med 10 % så borde bolaget generera en vinst per aktie på 3,5-4,0 EUR inom 2-3 år. Ett P/E-tal på 10 är lågt räknat för det här fina bolaget. Således skulle jag kunna tänka mig att köpa bolaget om det handlas under 35 EUR. Idag handlas aktien i 32 EUR. En nedgång till runt 30 EUR i samband med en allmänt svagare börs skulle sitta fint för ett första inköp.

Konsensus estimaten, som finns på bolagets hemsida, ser ut så här:

Försäljning 2013, 1693
Försäljning 2014, 1905
Försäljning 2015, 2064

Vinst per aktie 2013, 2,70
Vinst per aktie 2014, 3,08
Vinst per aktie 2015, 3,45

Utdelning per aktie 2013, 1,70
Utdelning per aktie 2014, 2,00
Utdelning per aktie 2015, 2,50

På 4traders finns mer finansiell information på översiktlig nivå.

Jag ska fortsätta läsa på om bolaget men jag är imponerad av det som jag hittills har läst.

Några ägare här? Några potentiella framtida ägare här?

Länk till bolagets hemsida

Ha en skön helg!

20 kommentarer:

  1. Intressant, men vad består vallgraven av?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte i mål när det gäller vallgraven. Jag kan konstatera att ROE och ROA visar på konkurrensfördelar. Varumärket är antagligen starkt. Effektiv produktion? Distributionsnätet via Vianor är antagligen viktigt då de verkstäderna använder Nokians däck. Bästa produkterna?

      Jag ska klura vidare på det.

      Radera
    2. Jag förstår :-)

      Jag hann inte utveckla min fråga, men det jag spontant kom att tänka på är om Nokian verkligen är ett så starkt varumärke att de kan ta ut högre priser än sina konkurrenter? Det finns många starka varumärken som inte medför några prisfördelar, tänk hemelektronikbranschen där man känner igen alla märken men där priset ändå mer eller mindre avgör i slutändan.

      Jag, som oinsatt och ointresserad av det mesta när det gäller bilar, kan rabbla upp ett stort antal däckmärken (Michelin, Nokian, Kumho, Pirelli, Goodyear, Continental) osv. men skulle nog enbart handla på pris. Kanske ska man vara bilnörd för att köpa enbart ett visst märke.

      Med detta sagt är jag lite skeptisk till att det är varumärket som är vallgraven men eftersom siffrorna tyder på starka konkurrensfördelar finns det säkert något annat. Bättre produkt är jag också skeptisk till. Däck som däck? (även om jag har hört roliga historier om italienska däckföretag som försökte sälja vinterdäck i Sverige men det sket sig och de förstod varför när de såg att det var is på vägen!)

      Distributionsnät eller effektiv produktion kanske är deras fördelar och även om de inte sticker ut jämfört med andra däckföretag (som Gustav antyder nedan) kanske hela branschen är väldigt lönsam bortom USA. Morningsstar är bra, men har en väldigt amerikansk synvinkel.

      Radera
    3. Intressant synpunkter Kenny! Jag tror distributionskanalerna med över 1000 Vianor verkstäder är viktiga och en del av moaten. Kanske även effektiv produktion och givetvis bra priser som är en effekt av effektiv produktion. Jag skiter också i vilka däck jag har. Däckverkstaden rekommenderar något och det väljer jag och på Vianor antar jag att de alltid rekommenderar Nokian... :)

      Radera
  2. Kul inlägg om ett bolag med fina kvaliteter! Är dock inte helt övertygad om att de har en vallgrav. Jämför t.ex. med det som Morningstar säger om Michelin:

    "The global tire industry does not have much traction with investors, and Michelin is no exception. Competitive pressures offset scale, product innovation, and efforts to improve product mix, as evidenced by the three industry leaders' inability to generate economic profits above their cost of capital. Aggressive capacity expansion plans and new competitors entering the market will exacerbate pricing pressure."

    Har kollat på tyska Delticom, som verkar i samma bransch men med ett annat upplägg. De säljer däck på nätet! Möjligen har de potential till en större vallgrav än en enskild tillverkare.

    Länk: http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=de&tl=en&u=http%3A%2F%2Fde.wikipedia.org%2Fwiki%2FDelticom

    Om det är ett intressant bolag vore det kul med en titt, jag kommer nog inte hinna på ett tag.

    Fina bolag du hittar förresten, alltid intressant läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en klurig jäkel du Gustav! :) och du är också inne och petar i en mängd intressanta bolag. Jag tror inte på nätförsäljningen på samma sätt som du gör och tror inte att det finns samma moat där som när en verkstad rekommenderar ett visst däck. Jag vet inte ens om Nokian är verksamma inom nätförsäljning. Moaten finns där men frågan är vad det är som gör att de kan ha så fina marginaler under så lång tid?

      Radera
    2. Kul att du delar med dig av dina investeringstankar @ägamintid. Du nämnde nätförsäljning och då vi precis köpt nya däck till min sambos bil via www.dackonline.se så har jag lite positiva erfarenheter från det. Man beställer däcken på hemsidan och så levererar de till en verkstad som monterar däcken. Det gick snabbt, man kan välja på flera olika märken (bland annat Nokia) och man sparade en slant.

      Radera
    3. Den sidan tillhör just Delticom:-)

      Att Delticom skulle kunna bygga upp en vallgrav är kanske att ta i, men de tycks spontant vara tidiga och stora. Är själv ingen stor fan av nätförsäljningsbolag, men Amazon har t.ex. lyckats. Tretti var en lyckad investering, och det är nog en mer rättvisande jämförelse.

      Radera
  3. Låter som ett intressant bolag, sannerligen mycket fina siffror. Kanske något att titta på i framtiden. Ser fram emot fortsatt rapportering av det här på bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer att uppdatera med mer information när jag grävt vidare. Jag vill helst åt aktien under 30 EUR. Vi får se om börstrenden kan hjälpa mig kommande veckor och månader.

      Radera
  4. Hej
    Enig interessant bolag - på bolagets hemsida http://www.nokiantyres.com kan man se CEO Grans præsentation af bolaget på et møde hos Nordea Private Banking den 22 maj. 2013 - mange faktaoplysninger. På 10 år er aktien steget 921%. Der er p.t. ca. 1.000 Vianor-centre - i 2013 planlægger de at åbne 100 nye centre. Mvh Ole

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ole för infon! Var tidigare idag inne och läste deras presentationer och det är mycket trevlig information.

      Radera
  5. Nokia Tyres är starkt beroende av den ryska marknaden och har lyckats utnyttja sin tidiga positionering där.
    Bolagets framtid kommer antagligen inte bli lika fin som historien: Rysslands medlemskap i WTO medför nya spelare i branschen. Konkurresen kommer att bli mycket mycket tuffare.

    Kan tänka mig köpa Tyres, men priset måste vara betydligt lägre en nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är stora i Ryssland och om det stämmer som du säger så kommer ju konkurrensen att hårdna. Återstår att se hur det slår på bruttomarginalen. Jag tycker priset idag är rimligt men hade gärna kommit in runt 28 EUR vilket skulle ge en avkastning på 10 % årligen med en säkerhetsmarginal om 20 %.

      Radera
    2. Vore intressant att höra dina reflektioner kring Nokian när priset nu närmar sig 23 EUR?

      Passar på att skicka med ett tack för en mycket läsvärd blogg!

      Radera
  6. En stor del av fakturering och en ännu större del av rörelseresultatet kommer från Ryska marknaden. Det finns två faktorer som ger däcktillverkare stora finansiella fördelar när tillverkningen sker i Ryssland. Dels slipper de importtullar som ligger kring 20 %, dels får de skattekrediter från Putin och Co när de bygger en fabrik där. Det gör att effektiva skattesatsen är låg.

    När Ryssen går med i WTC kommer tullarna successivt att sänkas ner mot 10 %. Det är alltid politiska risker förknippade med ryssen, men om vi bortser från det, kan konkurrensen komma att hårdna framöver. Dels WTO-inträdet, som sänker tullarna, dels att fler spelare bygger fabriker i Ryssland. De kommer då att ha skattekrediter, samtidigt som Nokian har slut på sina. (Har för mig att krediterna löper ut 2020 eller tidigare.) Exempelvis http://rt.com/business/bridgestone-tire-plant-russia-872/ planerar Bridgestone att bygga sin första fabrik i österled.

    PE-12 på nära rekordvinst (ner något men ändå) på ett starkt cykliskt bolag med stort beroende av den ryska marknaden är inte alla kanoners för min del.

    Det kan mycket väl fortsätta att gå bra, men svårigheten att överblicka dynamiken på marknaden gör det till ett svårt case. Över tid känns det som att återförsäljarkedjan också borde gå att kopiera för andra spelare. Även om jag tror varumärket är starkt, drivs framgången också av den finansiella boost och den inlåsning som kommer i och med återförsäljarnätverket.

    Irving Kahn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressanta synpunkter Irving. Ryska delen är både en möjlighet och en risk, som jag ser det. Jag tycker att PE 12 är rimligt med tanken på kvalitén men jag siktar på att gå in runt 28 EUR. Bolaget har möjlighet, om de spelar korten rätt, att bli än större och bibehålla lönsamheten och då kan vinst per aktie öka ytterligare kommande år. Men visst finns risker och det vill jag försäkra mig om att jag inte betalar för mycket för.

      Radera
    2. Jag måste slå ett slag för denna tjänsten också som finns på deras hemsida. Mycket bra tjänst som man dessutom kan ladda ner till excel.

      http://www.nokiantyres.com/performance-monitor

      Radera
  7. Mycket snack om ryska marknaden....mindre om det viktigasre, produkten!!
    Gustav skrev tidigare idag om tandkräm och där går man helt klart på billigaste men när det gäller däck fungerar det inte så...i alla fall om man inte vill att leendet skall stelna för alltid.
    Hemligheten med Nokian är kvaliteten. Alltid i top i seriösa test tillsammans med Continental och sålunda ett säkert väl för den som vill komma fram till bolagsstämman!!
    Ägde Nokian för ca 10 år sedan men hoppade av när lanseringen i Ryssland gick knackigt och resultatet sviktade. Alltid haft bra ledning och ser helt klart intressant ut igen. Hyvä Suomi!!

    SvaraRadera
  8. Personligen finner jag nischningen mot vinterdäck intressant. Idag består 74% av bolagets försäljning av vinterdäck till personbilar. Ett segment som inte bara styrs av att konsumenten inte gärna vill snåla in på sämre kvalitetsdäck (lägre prissatta däck) men framförallt att det enligt lag är ett måste i flera länder.
    Analys av Nokian finns att läsa på min sida om det är av intresse, samtidigt som jag vet att Spartacus har en dagsfärsk analys.

    /Analysakademin

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...