onsdag 1 maj 2013

Månadsbokslut april

 
 
April blev en bra  månad. Det egna kapitalet ökade med 115 000 kr. Vi satte inte in något till aktiekontot utan sparade istället 20 000 kr som ska användas till vårt kommande bilköp. Vi amorterade 20 000 kr. Värdet på aktierna ökade med 75 000 kr.
 
Aktieportföljen är nu värd ca 985 000 kr. Målet att nå 1000 000 kr närmar sig ytterligare. Det blir en härlig milstolpe att nå!
 
Jag märker mer och mer att utvecklingen för våra aktier avgör hur "bra" månaden blir. En uppgång eller nedgång på 3 % slår +- 30 000 kr vilket motsvarar hela vår insättning till portföljen. Detta är naturligtvis en effekt av att aktieportföljen blir större och större.

Jag är mycket nöjd med månaden. Tillgångarna ligger nu på 1260 000 kr och lånen på 134 000 kr. Soliditeten har stigit till 89 %.
 
Sedan årsskiftet har vår nettoförmögenhet ökat med 320 000 kr. Av ökningen så har tillgångarna ökat med 272 000 kr och skulderna har minskat med 48 000 kr.

Förmögenhetsökningen i årstakt ligger på ca 505 000 kr sedan vi startade i december 2010, motsvarande ca 42 000 kr per månad i snittökning. Det är bra!
 
Under månaden så såldes Gazprom och Kvaerner köptes. I övrigt inga förändringar i aktieportföljen.
 
Det blir intressant att se vad maj har att komma med.
 
ägamintid

16 kommentarer:

  1. Hej

    Känner igen mig i att det lite tråkiga man känner när ens portföljvärde går ned, men om man ser till investeringsfilosofi är nog dessa korrektioner av godo och kan ge möjlighet till inköp av kvalitativa företag till billigare priser.

    Mäktig utveckling av det ekonomiska resultatet ni har. Och jag tror nog att det var rätt att sälja Gazprom, bara för att citera The Economist för något nummer sedan http://www.economist.com/news/business/21573975-worlds-biggest-gas-producer-ailing-it-should-be-broken-up-russias-wounded-giant ; "Gazprom - a dinosaur on jet-powered rollerblades".

    / Eric

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vår utveckling är god. Gazprom är det sämsta köpet jag har gjort. Missbedömde den politiska rabatten och de risker som är förknippade med statligt ägande. Dessutom går Ryssland åt fel håll politiskt så framtiden ser ganska dyster ut. Skönt att bli av med aktien mao.

      ägamintid

      Radera
  2. Vilket program använder du för att göra dom fina graferna på dina tillgångar/skulder osv?

    Trevligt inlägg i övrigt att se hur bra det går för er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder excel och sen klipper jag in dom i paint och sedan in i bloggen.

      ägamintid

      Radera
  3. Fantastisk månad!
    Jag är helnöjd själv, och har ca hälften av din procentuella värdehöjning...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en riktigt bra månad! Klart du ska vara nöjd!

      Lycka till framöver!

      ägamintid

      Radera
  4. Tack för en väldigt inspirerande och motiverande blogg! Jag har under det senaste året följt er blogg med stort intresse. Det är härligt att läsa om några som tänker annorlunda när det gäller pengar och verkligen inser att det är (relativt) enkelt att bygga upp en stor aktieportfölj som man i framtiden kommer kunna leva av, eller sätta guldkant på livet under sin tid här på jorden.

    Jag har nu själv börjat blogga om aktier och privatekonomi, främst om investering i aktier med stabil utdelningstillväxt. Mitt mål är att på lång sikt bygga upp en utdelningsmaskin som ger mig mer frihet i livet.

    Jag vill även inspirera personer till att inse att det är billigt, enkelt och väldigt motiverat att bygga upp sin egen aktieportfölj istället för att ha dyra fonder och pengar på bankkonton utan ränta.

    Besök gärna min blogg: http://oberoendeprivatekonomiskradgivning.blogspot.se/

    Jag har lagt till din blogg i listan på bloggar jag läser. Om du vill, och finner min blogg intressant, får du gärna göra ett länkbyte till min blogg.

    /MVH
    InvesteraMigFri

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att du uppskattar det jag skriver.

      Jag ska in och titta på din blogg. Lycka till! Du har alla förutsättningar att lyckas. Inställningen är allt. Och det är inte jobbigt. Man behöver inte avstå något i livet som är något värt när man kämpar mot målet.

      ägamintid

      Radera
  5. Påverkade inte bilköpet månadsresultatet med 85.000?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vi har inte betalat bilen än så den kommer nog in i maj eller juni, i diagrammet ovan.

      Radera
  6. Härliga linjer!
    Än än gång imponeras jag av era siffror, men som alltid mest av er attityd till pengar och livet.
    Bra jobbat!

    Jag har samma mål som er, fast har haft en annan strategi, men kommer nog aldrig att nå ända fram.

    Fast jag är nu helt skuldfri, jag lovade ju att berätta när det inträffade...
    Igår avslutade jag lånet och klev ut ur banken, för första gången på 8 år, som en fri man.
    Nu äger jag villan jag bor i.

    Nu har jag också råd att resa, uppleva och investera långsiktigt i aktier.
    Mitt första aktieköp på väldigt länge, vilket tycker du det skall bli?

    Ta hand om er.
    Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett stort grattis! Skuldfri! Måste vara en underbar känsla! Attityden är det viktigaste. Oavsett belopp man sparar och hur man gör så är det viktigt att ha rätt attityd. Njut av din frihet! Angående aktier så vill jag inte ge något konkret tips men diversifiera och kör säkert. Se till att behålla dina surt intjänade pengar och slå vakt om de amorteringar som du har gjort. Återkoppla gärna igen på bloggen.

      ägamintid

      Radera
  7. Hej Äga min tid,

    Kul med dessa uppdateringar. Vi hade den sämsta månaden hittils i år i April men ett sparande på drygt 60% av netto inkomsten motsvarande ca 40 000 kr och investeringarna stod nästan still i värde. Några utdelningar hjälpte med ett par tusen, mycket mer av den varan i Maj:-)

    Vårt sista bolån löper ut den 3 Juni och i veckan skickade vi in papper för att 'slutamortera' hela beloppet så nu är skuldfriheten nära!!!

    / Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som sann frihet när bolånen snart är borta! Imponerad av ert sparande, det är mycket pengar. Har ni satsat på att amortera eller bygger ni också upp en aktieportfölj?

      Lycka till!

      ägamintid

      Radera
    2. Vi har prioriterat säkerhet varför vi lagt det mesta på amortering. Sedan ett år tillbaka har vi haft de sista amorteringspengarna på konto varför större delen av sparandet har gått till aktier och det har blivit ca 400tkr på något mindre än ett år. Har endast bolag i portföljen som ger utdelning men nivån är olika, några kassakor med 5-10% utdelning (på inköpspriset) och sen några tillväxtaktier som ger ca 2-3%. Att kunna leverera att kassaflöde till aktieägarna är enligt oss en viktig princip.

      / Frihet

      Radera
    3. ok, tack för informationen. Kassaflödet är a och o. Men för vår del är det bolagets kassaflöde i sin helhet som är viktigt. Det är ju detta som ger förutsättningar för utdelning. Sen vill man också bli belönad på vägen med utdelningar.

      Lycka till framöver!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...