måndag 6 maj 2013

Maj är bästa månaden för utdelningar

Maj är den månad då de flesta av mina innehav delar ut. Eller rättare sagt den månad då jag får mest pengar i utdelning. Mina större innehav i Talanx och Vivendi delar ut i maj. Dessutom delar Chesnara, Santander, Citigroup och Prospect Capital ut.

Citigroups utdelning är än så länge väldigt liten men jag räknar med att den kommer att höjas väsentligt kommande år. De borde kunna dela ut runt 1/3 av resultatet om ett par år vilket skulle innebära en årlig utdelning på ca 1,5-2,0 USD per aktie då jag räknar med att de kommer att takta på 5-6 USD i vinst per aktie.

I Santander har jag valt att ta aktier istället för pengar. Santander ökar antalet aktier istället för att dela ut cash. Tycker man att aktien är billig och inte vill bli utspädd så ska man ta nya aktier. Jag hoppas att de under kommande år slutar med denna typ av hantering och istället återinför cash-utdelning och/eller återköp av egna aktier. För banken handlar det om att öka upp kapitalet under en begränsad tid.

Efter maj så ser det tunnare ut på utdelningsfronten och jag räknar inte med några större utdelningar förrän i oktober då Kvaerner och Immofinanz delar ut.

ägamintid

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Hur gör man för att få aktier i stället för $ från Santander? Anmäler man det hos dom?
    Verkade inte gå att fixa via Avanza för andra aktier med liknande upplägg när jag kollade sist.

    //Adam

    SvaraRadera
  2. Är du passiv så får du aktier, du fick ett meddelande i början av april med valmöjligheter om du har depå hor Avanza. //C

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...