torsdag 23 maj 2013

Likviditet i porföljen 15 %

Börsläget är som det är. Det är nästan uteslutande upp som gäller även om vi idag får en välbehövlig rekyl. Jag har varit återhållsam med köpen ett tag nu och har byggt upp en god likviditet som kommer att användas om börsen sjunker och de bolag som finns på min bevakningslista kommer ner i bättre inköpsnivåer.

Det är självklart roligt när börsen stiger och förmögenheten ökar men eftersom vi ska vara nettoköpare i många år framöver så ser jag gärna stillastående eller sjunkande priser under ackumuleringsfasen.

Likviditen kan öka ytterligare kommande månader om börsen fortsätter att stiga.

Jag tycker fortfarande det finns bolag som handlas till rimlig värdering där jag kan tänka mig att köpa eller öka.

Immofinanz, Citigroup, danska bankerna, Santander och ett par bolag till är inte hutlöst värderade, trots stora uppgångar.

Annars börjar bevakningslistan se dyr ut och man får passa på att köpa när lägena dyker upp.

Att ha en stor del likvider utan ränta är inte optimalt men jag vill ha pengarna på plats om det dyker upp ett läge och det kan ske snabbt. En rekyl på 10-15 % hade jag inte gråtit över...

Ha en skön kväll!

ägamintid

7 kommentarer:

  1. Hej Avanza har ett sparkonto + hos collector med 1.8%fria uttag. Du flyttar kapitalet med några enkla knapptryckningar till någon av dina konton allt skött ifrån Avanza portalen. Så slipper du ha fritt kapital på din ISP som räknas in i avgiften.
    Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag känner till detta. Problemet är att det inte går att överföra till aktiekontot i realtid efter klockan 17.00 om jag minns rätt. Jag vill ha pengarna tillgängliga även under kvällstid.

      Radera
  2. Skulle du inte kunna göra en bevakningslista a la lundaluppen med motiverande priser osv. Hade varit uppskattat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska jobba på en sådan. Har ganska mycket material så det borde inte vara omöjligt att plocka fram ganska snabbt. Återkommer eventuellt med ett inlägg med en sådan.

      Radera
  3. Som komplettering till Anonym 1 kan jag tillägga att du kan ansöka om kredit. Dyker det upp nåt tillfälle är det bara att handla och sedan föra över en amortering från sparkontot direkt, om dina köporder går igenom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är riktigt. Bra idé det där!

      Radera
  4. Vilket eller vilka av Immofinanz, Citigroup, danska bankerna och Santander tycker du ser bästa ut att köpa i nuläget?

    Själv är jag inne på nordjyske och danske bank eventuellt citigroup.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...