måndag 20 maj 2013

Lägger till CSN-lånen i balansräkningen



Som någon har påpekat så har jag inte haft med CSN-lånen i balansräkningen, men nu ska det bli ändring på det.

CSN-lånen får nu en välförtjänt plats... :)

Vi har båda CSN-lån och jag lägger ihop dom i en post i balansräkningen.

Vi ökar därmed på våra skulder med ca 252 000 kr...

Totala skulder uppgår därmed till 385 000 kr.

Jag lägger ut ett diagram som visar effekten av förändringen. Bara att fortsätta att kämpa mot skuldfrihet.... :)

Ha en skön kväll!

ägamintid





16 kommentarer:

  1. Ja, CSN-lånet är ju ett evigt gissel hur man ska räkna. Själv så har jag faktiskt räknat det som endast en utgift då jag inte har för avsikt att i förtid betala av det. Både p.g.a. att jag har ett bostadslån som alltid kommer ha högre ränta och för att räntan ju är så pass låg. Man kan ju även pausa den ifall det skulle knipa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är ju ett sätt att se det. Men jag tycker att om jag tar med mina övriga lån så ska CSN-lånet vara med även om räntan är lägre.

      Radera
  2. Svar
    1. Jag kan tänka mig att göra det men inte just nu. Jag har ju en bakgrund av för stora lån så jag vill minska hävstången nu. Men på sikt kan jag tänka mig att använda mig av 10-15 % belåning.

      Radera
  3. Jag håller med Breaking Bucks om att det bör bokföras som en utgift istället. Det är ett fördelaktigt lån med en förutsägbar kostnad.

    Att föra in det skulle åtminstone för mig främst motivera mig till ett ekonomiskt ofördelaktigt beslut om att betala av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en poäng men jag tänker inte betala av det snabbare än vad CSN-kräver att jag ska göra. Lån som lån tycker jag och därför ska det vara med.

      Radera
  4. Jag har också satt upp det som ett lån, tycker om att plåga mig själv med att se alla skulder och se hur det sjunker så sakteliga. Och ja, få lån är så fördelaktiga och kostar så lite så trots en ibland spontan tanke att öka takten i avbetalningarna låter jag det väl ticka på i samma makliga takt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också självplågeri.... :)

      Radera
  5. Det skulle inte förvåna mig om det bara är i Sverige som folk väljer att inte ta upp lån i balansräkningen pga att lånet är "förmånligt"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tveksamt. Men det är nog bara i Sverige det anses comme il faut att gnälla över det egna landets karaktär.

      Radera
    2. Jag håller med Anonym2.

      Anledningen till att jag inte sätter upp det är att det leder till en begreppsförvirring. Det är helt enkelt mer motiverande med en stapel som ska gå till noll.

      Radera
    3. Det är motiverande att se att lånet sjunker men det får inte bli så motiverande så att jag amorterar bort skiten! :)

      Radera
    4. Touche. Jag håller med dig i att det är ett helt sinnessjukt resonomang.

      Radera
  6. Hmm..

    Jag gör samma fast tvärtom..

    Jag räknar inte med husets värde bland tillgångarna, men av den anledningen att jag inte vet hur jag skall värdera det. Jag kanske är miljonär.. :)

    Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, du kör en försiktig princip.... :)

      Radera
  7. En balansräkning er en översikt över mina tillgångar, skulder och eget kapital. Innan jag betalade av mina studieskulder var det självklart för mig att dom skulle vara med i balansräkningen, fastigheter likaså.

    Jag har också ett budget som egentlig er mer en lista över förväntade utgifter i olika kategorier. Mest som en översikt, speciellt er de fasta utgifterna viktiga då jag inte direkt kan reducera dom vid behov. "Budgetet" hjälper mig att spara ungefär 40% av nettoinkomst samt att jag har en bra aning över vad jag kan reducera på vid behov.

    Har även Excel work sheets för fondinnehav i tjänstepension, privat pension, privat sparande i detalj som samlas i en översikt. Då vet jag vad jag har så att jag vet min risk.


    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...