tisdag 21 maj 2013

Funderar på att öka upp i fastighetsaktier

Närmast till hands ligger en ökning i Immofinanz. Jag har skrivit mycket om bolaget och tänker inte göra någon ytterligare större utläggning här men jag tycker bolaget är intressant på grund av den geografiska spridningen på fastigheterna.

De äger ganska mycket fastigheter i Tyskland och Österrike och Polen vilket är marknader som jag tror på. Sen har de även exponering mot östra Europa i länder som Ungern, Rumänien och Ryssland. Ryssland är inget land som jag har stor tilltro till men det är en överkomlig andel av beståndet som är beläget där. Fastighetsbolag har en stabilitet och det känns bra att komma åt ett bolag med fastigheter i Europa.

På den svenska börsen finns det några bolag som intresserar mig. Wihlborgs är exponerat mot Öresundsregionen vilket jag finner intressant.

Wallenstam är starka på bostäder och har en stabil historik av organisk tillväxt.

Sen sneglar jag också lite på Klövern, Diös och Balder. Dessa måste jag läsa in mig mer på.

Annars har jag legat lågt med köp ett tag. Jag inväntar en rekyl då det har varit upp nu ett bra tag.

Vilket är ert favoritfastighetsbolag i Sverige?

Ha en bra dag!

ägamintid

25 kommentarer:

  1. Jag äger en del kungsleden men jag kan nog inte rekommendera dem egentligen, jag köpte när de dök efter att de hade förlorat ett par skattemål.

    När det kommer till Klövern, Diös och Balder så skulle jag personligen välja Diös, de har bäst direktavkastning atm och en bra P/E.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man skulle huggt till då... Tycker värderingarna är rätt höga men finner många av bolagen intressant att plocka in vid rekyler.

      Radera
  2. Vad tror du om Castellum? Kanske något dyr just nu, men verkar vara en stabil aktie, dessutom med hygglig direktavkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Castellum är kvalité men dyrt liksom många andra av fastighetsbolagen.

      Radera
  3. Tror stenhårt på Wallenstam och Wihlborgs! Wallenstam vet jag växer så det knakar på hyresrättsidan som många anser är väldigt efterfrågad och eftersatt i Sverige. Bra förutsättningar alltså.

    Lycka till!

    Mvh
    Ekonomiadepten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wallenstam är en favorit för mig. Ägde den för många år sedan och med facit i hand borde jag ha haft dom kvar...

      Radera
  4. På tal om fastighetsbolag vore det ju intressant med en titt på börsens nykomling - Tribona! Vem vet, det kanske t.o.m är något som lockar ägamintid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska slänga ett öga på dom! De verkar intressanta. Jag tror på logistik.

      Radera
  5. Hufvudstaden eller Castellum är väl de två alternativen om du söker kvalité, Hufvudstaden har ju även fantastisk hemsida med information om varje enskild fastighet så perfekt för en söndagspromenad. Men det var väl ett tag sedan de var rimligt prissatta, måste väl närmat sig EV/operativt resultat 20-25?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dyrt som sagt men hög kvalité i de bolagen. Samtliga fastighetsbolag plockar jag in vid en större korrektion, inte tidigare.

      Radera
  6. Blev också nyfiken på Tribona. Drygt hälften av uthyrningen är tydligen till Ica, men jag har svårt att se en stabilare kund än Ica om man ser till stabil verksamhet.

    https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=247308&mbFromPage=F%F6rsta%20sidan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kenny

      Ser intressant ut med Icas fastigheter, logistikhubbar med Västerås, Helsingborg, Borlänge, etc.

      Tycker dock att det ser ut att vara lite aggressivt finansierat (nettoskuld/EBIT på 10X, med ~5% ränta en räntetäckningsgrad på 2X, på logistikfastigheter med 3,5 års duration).

      Radera
    2. Ja, det är intressant. Dock ganska få fastigheter och beroende av ett fåtal kunder. Ganska hög risk jämfört med Wallenstam som har lägst risk.

      Radera
    3. Aggressiv finansiering är inte vad jag är ute efter, så då går Tribona nog bort. Om eller när den beryktade bostadskraschen kommer så är det nog läge att köpa fastighetsaktier även i Sverige och då spanar jag nog i första hand mot Lundbergs.

      Radera
  7. Tycker man ska spana in Hemfosa. Spekuleras ju i att de är på väg till börsen. Riktigt spännande fastighetsportfölj. Generellt sett låg risk i beståndet med en stor andel vårdhem, skolor och liknande med långa kontrakt för hyresgästerna. Oklart dock hur värderingen av bolaget kommer se ut.

    För övrigt kan, som tidigare påpekats, Hufvudstadens och Balders portföljer anses vettiga att kolla närmre på men det känns som att värderingarna måste komma ner ordentligt för att motivera ett köp. De två är annars mycket fina bolag med starka ägare och mycket kompetens i ledningarna.

    På ett generellt plan måste jag dock avråda från fastighetsinriktade placeringar på den svenska marknaden till dagens värderingsnivåer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta, men Hemfosa är en riktig skitportfölj. De har knappt koll på vad de äger och de är i riktiga lågkvalitetsorter. Ska man äga Hemfosa är det pga Jens Engvall och hans förmåga att göra snabba affärer i stil med att köpa ett paket fastigheter och sen paketera om och sälja.

      Jag skulle dock inte äga bolaget för att det bra fastigheter. Så köp för all del inte Hemfosa för kassaflödena utan i så fall för värdeökningspotentialen i samband med affärer.

      /FASTIGHETSKONSULT

      Radera
    2. Kul med input, det gör det hela så mycket mer dynamiskt. Tycker våra kommentarer visar på hur skilda utgångspunkter man kan ha när man kikar på fastighetsplaceringar.

      Trevligt att du delade med dig av din syn på Jens Engvall och hans styrkor!

      Allt väl!

      Radera
    3. Ja, det är dyra värderingar idag men det är bra att göra undersökningsarbetet nu för att slå till vid en korrektion. Hemfosa känner jag inte till.

      Radera
  8. Fabege alla dagar i veckan...

    SvaraRadera
  9. Med tanke på bostadsbubblan, finns det inte risk att fastigheter är för dyra? Eller det kanske beror på vilka fastigheter som bolagen äger.

    Enligt min mening ska det gå att bygga mycket mer och billigare i Sverige. Fastighetsbolag som med ägande i andra länder borde vara bättre än de med svenska fastigheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värderingarna är ansträngda men inköp av aktier sker vid en korrektion, inte förr.

      Radera
  10. Diös ser intressant ut nu med stora förändringar på ägarsidan. Det känns som en uppvärdering kan vara på gång.

    Mvh
    Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Diös är under radarn..

      Radera
  11. Har egentligen inte koll på mycket. Fastigheter är ju generellt bra, då borde ju vettiga fastighetsaktier också vara bra. Så långt är all bra. Det enda som gör mig tveksam är att det luktar bubbla runt fatigheter, i alla fall privata sådana. De kanske inte hänger ihop(?) De svenska hushållen verkar ju vara otäckt skuldsatta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte fastighetsbolagen drabbas så hårt men man måste hitta bolag med bra driftnetto och inte allt för skuldsatta.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...