torsdag 2 maj 2013

Delårsrapport Danske Bank



Nu på morgonen kom Q1:an från Danske Bank. Som vanligt så håller jag koll på intäkterna och nedskrivningarna. De stora bankerna har breda kundbaser och utvecklingen avseende nedskrivningarna bör vara vägledande även för de mindre bankerna.

Här är några höjdpunkter från rapporten:

Nettovinst 1,5 miljarder danska kronor vilket är lägre än mina förväntningar och marknadens förväntningar.
Nedskrivningar 1,5 miljarder danska kronor vilket är lägre än mina förväntningar och marknadens förväntningar
Kostnadsnivån något bättre än väntat
Intäkterna lägre än väntat
Vinst per aktie 1,50 danska kronor
ROE 4,3 %

Resultatet var inte bra. Det är fortsatt svagt. Banken håller fast vid prognosen om ett resultat på 7,5-10 miljarder danska kronor för helåret. Nu har man tagit hem 1,5 miljarder av dessa så man måste öka takten resterande del av året.

Det finns klar förbättringspotential för banken. De har som mål att nå ROE 12 % kommande år. Det är ett högt uppsatt mål om man tittar på hur det ser ut idag.

Jag räknar med att kursen kommer att backa idag. Det återstår att se hur mycket. Jag är intresserad av att köpa fler aktier runt hundralappen.

Sammanfattningsvis har 3 av mina danska banker rapporterat. Spar Nords rapport var väldigt bra. Nordfyns rapport var mycket bra och Danske Banks rapport var mindre bra. Det positiva är att nedskrivningarna har minskat ordentligt för bankerna (inte Nordfyns) medan intäkterna är svaga då utlåningen sjunker. Värderingen av bankerna är alltjämt för låg, enligt min mening.

Länk till rapporten

ägamintid

13 kommentarer:

  1. Off topic men... hur lyckades du flytta på dina annonser så att de ligger i mitten av dina sidkolumner?

    SvaraRadera
  2. Och hur fick du bild-annonser på dom? Jag satte mina på att bara visa bildannonser men får text iaf. Tacksam för lite hjälp. Google svek mig i detta.

    SvaraRadera
  3. Aha, det är Tradedoubler annonser och inte Adsense längre ner på sidan?

    SvaraRadera
  4. Något riskabelt med så många banker koncentrerade i ett och samma land...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig trygg med bankerna. Risken enligt mitt sätt att se det är att betala ett för högt pris för en aktie. Det har jag inte gjort.

      Radera
  5. Nedskrivningarna minskar kraftigt i Danmark för båda jättarna Danske och Nordea vilket är lovande. Det ser värre ut på intäktssidan.

    Danskarna är EU:s mest skuldsatta folk med skulder som är 250 % av årslönen, jämfört med Sveriges 150 % eller EU-medlet kring 100 %. Se exempelvis http://cornucopia.cornubot.se/2013/05/eu-landernas-skulder-exklusive-banker.html

    Ser du någon risk att avbelåningen (deleverage) i Danmark blir mycket långvarig så att intäkterna tynar bort? Är det det som marknaden tror? På lång sikt bör utlåningen öka med BNP men det senaste decenniet har det gått fortare och frågan är hur mycket mer det ska minska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser en risk i att intäkterna kommer att sjunka några år framöver. Dock kompenseras detta av mindre kreditförluster så att vinsterna hålls uppe.

      Det kan vända snabbt när väl utlåningen tar fart igen. Det gäller att hålla koll på utlåningen närmaste 2-3 åren för att se hur tendensen är.

      Marknaden konsolideras nu och omvandlingen lär pågå kommande år. Trots allt växer flera av bankerna och de bästa lär bli vinnarna.

      De stora bankerna kommer nog kunna utnyttja läget och vara aktiva i konsolideringen. De mindre kan växa och bibehålla sina marknadsandelar på sina marknader.

      Jag ser ingen risk att bankerna kommer att tyna bort men utlåningstillväxt kommer nog att dröja till 2014 och framåt.

      På lång sikt bör utlåningen öka med BNP. Danmark måste nog bara börja växa från en lite lägre nivå om 1-3 år.

      Marknaden har värderat upp samtliga storbanker och flera av de medelstora och även några av de mindre. Det säger mig att man inte tror på några katastrofer kommande år. Bara minskade kreditförluster kommande år kommer att öka vinsterna även om intäkterna sjunker i 3 år till.

      Jag är inte orolig för att bankerna ska tyna bort. Men det gäller att vara uppmärksam. De stora bankerna är vägvisarna när det gäller nedskrivningarna men även när det gäller utlåningstillväxt.

      Rörigt svar... men ett försök att delge min bild av läget.

      Radera
    2. Tack för svar! Ja någon gång vänder det ju! Här får du ännu ett rörigt svar ;-)

      Jag noterar att motsvarigheten till KPI i Danmark, som approximation till BNP, har ökat med ungefär 30 % mellan 2001 och 2012 (lite mer än i Sverige där motsvarande siffra är ungefär 20 %) medan utlåningen för de tre banker jag har granskat närmast har ökat med 100-200 %. Går man tillbaks till mitten av 1990-talet och gör om räkneövningen så ser man att skillnaden mellan BNP och utlåning blir ännu större. Om Utlåningen och BNP ska mötas så är det ganska lång väg kvar att gå med andra ord.

      Samtidigt är räntan säkert permanentad på krisnivåer nu vilket gör att utlåningen kan börja öka tidigare än om 1990-talets räntor hade gällt. ECB och därmed danska centralbanken sänkte räntan nu i veckan vilket borde gynna bankernas högbelånade kunder (jordbruk!) om bankerna lyckas få ner räntan även mot kund. Småbankerna har inlåning via insatta medel, så jag vet inte om det påverkar då det säkert redan är nollränta på många håll.

      I ett pressat läge verkar ju bankerna hellre sänka räntan än att låta kunderna gå under, så nu sänker de säkert lite till om de kan.

      De lite mer skakiga småbankerna tror jag mycket väl kan tyna bort. Ta en bank som Diba bank t.ex., med K/I-tal på 95 % före kreditförluster. Det är ohållbart. Andra banker som står stadigare kan förhoppningsvis ta kunder i sitt lokalområde även om marknaden verkar tro att de också ska tyna bort.

      Radera
  6. Såg att danske har gått om trelleborg och volvo i didner och gerge aktiefond. Känns som att man jobbat hårt på kostnadssidan och marginalen har förbättrade rejält, framtiden bådar gått! ska vi säga 124kr tills q2? ;)

    Vilken dansk bank tycker du har störst kurspotential?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även Skagenfonder har plockat in Danske Bank. Det som lockar är väl att Danske handlas till P/B på 0,7 vilket är hälften mot de svenska bankerna. Min målkurs på Danske är 200 kr när de når normal intjäningsnivå.

      Störst potential vet jag inte. Lollands Bank har stor potential om de får ordning på nedskrivningarna och management ökar takten lite...

      Radera
    2. Okej skagen också, det var allt trevligt! Absolut, när danske får i ordning på allt så ska nog gardell och co kunna få p/b liknande de svenska bankerna runt 2014-2015 och då låter 200 rimligt. Tror du vi får utdelning för 2013?

      Mvh

      Radera
    3. Jag skulle tippa på en utdelning på 2 kr, kanske 3 kr om andra halvan av året blir bra för banken. Läste även att Didner och Gerge har köpt Sydbank och Jyske Bank. Det är två andra fina danska banker.

      Radera
    4. Ja precis, i småbolagsfonden! båda har dock funnits med ett tag har jag för mig.. Hur ser du på jämförelsen mellan danske och citigroup? p/b talen är rätt lika på båda samtidigt som citi har stigit på bra i år.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...