onsdag 15 maj 2013

Delårsrapport Banknordik



Nu på morgonen kom rapporten från Banknordik. Jag måste nog säga att det inte blir någon hummer ikväll...

Rapporten var ganska svag.

Intäkterna lägre än vad jag förväntat mig och utlåningen sjunker 4 % jämfört med Q4 vilket är väldigt mycket.

Nedskrivningar 55 miljoner vilket är dubbelt så mycket som jag förväntat mig.

"Following a recent review of certain loan categories, especially to personal customers, BankNordik took impairment charges of DKK 55m in the first quarter. Based on an overall assessment of loan composition and collateral, the Bank expects impairment charges in 2013 to be at the same level as in 2012. This expectation presumes that the macroeconomic environment does not deteriorate".

Resultatet före nedskrivningar var 77 miljoner vilket var högre än förväntat men detta är drivet av värdeförändringar på aktier och derivat till viss del.

“Our Q1 performance was largely as we had expected, considering the more competitive market, reduced lending and the seasonal fluctuations of some of our sources of income,” said BankNordik CEO Janus Petersen".
 
Det positiva är att kostnadsmassan fortsätter att sjunka och att de har startat ordentliga kampanjer för att ta in nya kunder och för att öka försäljningen mot befintliga kunder.
 
Jag förväntar mig att kursen sjunker idag och därmed får hummern vänta till deras Q2:a släpps.
 
Jag sänker mina förväntningar något avseende helårsresultatet och förväntar mig nu en vinst före nedskrivningar på ca 300 miljoner vilket motsvarar 30 kronor per aktie. Min bedömning kring bolaget kvarstår fortfarande. Bolaget kan tjäna ca 25 kr per aktie om nedskrivningarna återgår till mer normala nivåer vilket jag hoppas och förväntar mig att de gör kommande 2-3 år.
 
Under dagen släpper även Lollands Bank rapport. Den blir också mycket spännande att läsa.
 
Ha en bra börsdag!

Länk till rapporten

5 kommentarer:

  1. Jaha.

    Då får jag rekommendera Falu rågrut med ett glas iskall mjölk. Det är ändå godare än hummer.

    Trevlig kväll!
    Fredrik :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, väldigt gott! Har inget sådant hemma men kör med Leksandsknäcke och mjölk! Gott! :)

      Radera
  2. Köpte Banknordik för ungefär 1 vecka sedan, var ingen bra tajming direkt. Back 13% nu, bara att sitta lungt i båten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, en dålig start för dig. Jag ser bättre kvartal framöver och kommer att öka om aktien rör sig vidare nedåt.

      Radera
    2. det får vi hoppas på. Kanske blir så att jag ökar lite. Har annars siktat in mig på att köpa lite i Nordjyske :)

      /Alex

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...