söndag 19 maj 2013

Därför äger jag inte guld

Ponera följande:

Du köper bolag X till P/B på 1,0 och P/E på 10. Du betalar för detta 1000 kr.

Du köper 100 g guld för 1000 kr.

Du vrider fram klockan 10 år.

Bolag X har under dessa 10 år producerat varor och/eller tjänster och genererat lika mycket pengar som du betalade för bolaget. Om bolaget inte har betalat ut någon utdelning så har det egna kapitalet ökat med 100 %. Du äger alltså dubbelt så mycket tillgångar och aktiekursen är 100 % högre med samma ROA och P/E-tal som vid inköpstillfället. Alternativt har bolaget under 10 år delat ut all vinst och du har fått tillbaka din insats via utdelningarna.

Guldet har gått upp eller ner men det har inte producerat några varor och/eller tjänster. 100 g guld är fortfarande, efter 10 år, 100 g guld, varken mer eller mindre. Din avkastning är helt beroende på om priset har stigit eller har sjunkit.

Skillnaden mellan ett bolag och en guldtacka är att bolaget producerar vinst som kan delas ut eller återinvesteras i verksamheten medan 100 g guld är 100 g guld, varken mer eller mindre, 10 år senare.

Över tid är min absoluta övertygelse att ett bolag som ger en avkastning på 10 % årligen, år efter år, kommer att utklassa en guldtacka som, år efter år, förblir en guldtacka.

Det är möjligt att guld bevarar sitt värde, det vill säga att det stiger i takt med inflationen (eller inte tappar värde). Dock har jag högre förväntningar än att behålla värdet på mina tillgångar.

Ytterligare en parameter som gör mitt val enkelt är att det inte går att analysera guld. Är det övervärderat eller undervärderat? Problematiken beror på att guldet saknar "E:et" i P/E. Eftersom guld inte producerar någon vinst så kan man inte sätta priset i relation till något. Ett bolag, som har "E:et" i P/E, kan jag med viss precision försöka lista ut "E:et".

Guld är ingen investering utan ren spekulation på att någon annan är villig att betala mer än vad du själv gjort. Guld är ett laddat begrepp och att kritisera guld är på diverese forum som att svära i kyrkan. Guldet må vara vackert men jag kommer inte att äga mer guld än vad som finns i min förlovningsring.

ägamintid





39 kommentarer:

  1. Jag håller med men med förbehållet att jag kan tänka mig att komplettera vigselringarna med ett par guldörhängen när vi firar guldbröllop.

    ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så långt kan jag sträcka mig också! :)

      Radera
  2. Jag håller mig också borta från guld när det gäller pengar som skall generera avkastning men tycker hela företeelsen med guld är extremt intressant!

    Trots allt har guldet varit med människan en lång tid och kommer så även vara framöver medan företag, valutor mm kommer och går.

    En dokumentär som förklarar dagens situation på ett vinklat men välbehövligt sätt:
    http://urplay.se/Produkter/175205-Varlden-Kapitalismens-atervandsgrand

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ta mig en titt på dokumentären. Har fått länken tidigare här på bloggen så den är nog sevärd.

      Radera
  3. Jag äger guld och har gjort så i några år nu. Förövrigt rätt ovanligt att man som ~20 åring väljer att köpa en guldtacka :)

    Hursomhelst, jag har inga förhoppningar om att jag ska kunna sälja till en enorm vinst eller att min pension är tryggad för att jag äger lite guld.

    Det är däremot en hedge mot politikers klåfingrighet och finansmarknadernas manipulation. Guld är värdebeständigt helt enkelt. För 5000 år sedan kunde du köpa en sexig sarrong för ett guldmynt (eller vad man nu hade på sig) och idag kan jag köpa en kostym från Brothers för samma mynt.

    Som sagt, jag ser det inte nödvändigtvis som en investering utan som ett räntesparande där det finns få externa källor som kan påverka utvecklingen.

    Sen är ju handeln med pappers-guld en helt annan sak som mer är symptomatisk med den finansmarknad vi har idag och där är det ju endast spekulation som regerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår din syn på det hela. Pappershandeln är svängig och visar, precis som med aktier, kortsiktigheten i marknaden.

      Radera
  4. För DIG är guld "ren spekulation att någon skulle betala mer än vad du har gjort". Inte för mig och inte för de flesta genuina gold bugs. Jag köpte förvisso ett par kilo år 2003 för USD 372 per oz, men har inga som helst planer på att någonsin sälja det. Skulle inte ens sälja det för det hundradubbla om jag i övrigt klarar mig.

    För mig är guldet en försäkring som jag hoppas att jag aldrig behöver använda.

    I alla tider har ekonomier och finansiella system rasat samman. Valutor blir alltid värdelösa, förr eller senare. Börser rasar samman. Och en dag kan det hända en katastrof som kan göra mina börsinvesteringar och mina pengar på banken mer eller mindre värdelösa. Fråga argentinarna eller zimbabvianerna eller för den delen islänningarna om det hade varit en bra tanke att ha en liten fysisk guldförsäkring.

    Förhoppningsvis händer inte denna katastrof under min livstid. Så mycket bättre. Men guldet finns kvar och det ärvs av mina barn. Och de kanske dessutom inte är lika medvetna om eller kan förbereda sig mot finansiella kollapser. Förhoppningsvis har de inte sålt "släktguldet". Därför har jag 5% av mina totala tillgångar i guld.

    Om du kallar detta "ren spekulation" så är din hemförsäkring en "ren spekulation i att ditt hem kommer att brinna ner" och du skulle därför kunna avsluta hemförsäkringen och skaffa en blomspruta i stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte kalla det för något annat än spekulation då det inte producerar något.

      Jag förstår hur du tänker och respekterar dina åsikter. 5 % av din portfölj, då är det ju också bara en försäkring. Något jag absolut köper. Jag ser guld som en mycket dålig investering om man jagar avkastning. Det är möjligt att det är vettig försäkring om vi får världskrig och kaos i världen. Då kanske man kan betala på ICA med guldtackan, vad vet jag.

      Är man rädd för inflation så tror jag mer på fastigheter då de till skillnad från guld också generar avkastning.

      Oavsett mycket kul att höra dina åsikter.

      Radera
    2. Ser också guldet som en försäkring, men anser även att det kan fungera som en värdebevarare i en övergång från låg- till hög-inflationssamhälle. (Gillar egentligen inte guld heller, då det inte producerar avkastning). Skulle också vilja komma in i fastigheter (Privatägt eller genom aktier) som inflationshedge. Ponera dock att vi går från låg till hög inflation och köper fastigheter till dagens kurser/pris. Soliditeten hos de flesta marknadsnoterade bolag är väldigt låg, fastighetsvärderingarna är otroligt höga med dagens låga räntor, i en övergång kommer räntorna följa med upp och påverka en investering till dagens multiplar otroligt negativt. värdering av beståndet sjunker, lånekostnader ökar och tar allt större del av vinsten. Idag säljs fastigheter till diretkavkastning på tot kapital mellan 5-6%. Denna tranistion i makroekonomi kommer slå ut de flesta bolag, de som klarar sig kommer tappa otroligt i värde, dock när ekonomin anpassat sig till höginflations-multiplar är det läge att köpa aktier/fastigheter som en fortsatt inflationshedge (när blodet rinner på gatorna). Det är i detta scenario guld kan komma in i bilden som en värdebevarare i övergången. (Detta oräknat vad som händer med banker/valutor under ombalanseringen). Tack för en bra blogg! Mvh Erik

      Radera
    3. Visst är fastigheter ett bättre alternativ, men om man främst är intresserad av en försäkring, så är ju fysiskt guld så oerhört mycket enklare. Köp en tacka, göm den i pannrummet, done. Jämför med hur mycket tid och energi som skulle behövas för att köpa en fastighet och hyra ut.

      Radera
  5. Har själv en liten del fysiskt guld, men jag planerar inte att köpa mer.

    Guld är det ultimate pyramidspelet på något sätt och jag gillar generellt inte att placera i saker vars enda eventuella avkastning beror på om någon är beredd att betala mer för det i framtiden.

    Jag förstår att valutor kan bli nästintill värdelösa men jag har aldrig förstått "goldbugs" som säger att aktier skulle bli värdelösa. Att äga andelar i företag som producerar något som människor vill ha kan aldrig bli värdelöst rent generellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fina med företag är ju att de höjer priserna i takt med inflation (högre insatsvaror) vilket gör att aktierna stiger i takt med inflationen. De som är förlorarna är konsumenterna i slutändan.

      Som du säger, ett bolag som producerar, kommer alltid behålla sitt värde. Fastigheter lockar mig mer då de till skillnad från guld producerar avkastning.

      Radera
  6. Jag håller nog med de senaste kommentarerna även om jag själv inte äger guld och snarare skulle investera i mark för att skapa samma hedge. Även om det är mindre mobilt ger det liknande garantier (dock inte om man blir tvungen att fly från sina ägor).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mark och fastigheter går att beskatta, vilket jag tror skett nu i t ex Spanien även för svenska ägare. Äger du fysiskt guld finns de väl få möjligheter för staten eller andra aktörer att plocka dig på skatt eller avgifter?

      /MB

      Radera
  7. Problemet med fastigheter och/eller mark är dels att de i dagens läge enligt mig är oerhört övervärderade. Dels, ur den här försäkringssynpunkten så är de svårflyttade minst sagt om behövet skulle uppstå. Det var guld som räddade många judar ur tyskland innan förintelsen. När man läser vad folk i Argentina upplevde under deras samhällskollaps så återkommer det att de ångrar att de inte köpt mer guld innan, både de som stannade och de som lämnade landet. Själv är jag närmast allergisk mot "bugs", oavsett om det är guld, aktier, fastigheter, derivat eller för den delen bitcoin som rekommenderas. Bara en komplett dåre eller någon som drabbats av hybris går all in i ett enda tillgångsslag.

    Titta på hur lång tid det tog att få tillbaka pengarna om du köpte in dig på aktemarknaden i tio år fram till 1929. Är det helt omöjligt att vi kan få uppleva något liknande igen och att du kan drabbas av ett behov av pengar under den tiden?

    Nej, jag menar nog att en klok strategi är att så gott det går försöka täcka alla eventualiteter och balansera sina tillgångar, skuldfritt boende, en bred portfölj av avkastande papper, obligationer eller aktier kan här vara en smaksak eller beroende av marknadsläge och en andel fysisk ädelmetall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK att guld har räddat många i historiskt perspektiv och jag håller med att det är bättre när man måste vara mobil. Men det fungerar bara om det är ett lokalt problem, att det finns andra områden som finner guld intressant. Får vi ett globalt problem så finns det nog inte många som vill eller kan köpa guld, då skulle nog odlingsbar mark värderas högre då det garanterar överlevnad och stabilitet.

      Jag tittade på mark förra året och kom till samma slutsatts, men ligger det något i Kapitalismens Återvändsgränd så borde mark vara bättre än guld som hedge.

      Radera
    2. Alltså guld har ju en tendens att fungera som betalmedel när allt annat gått åt pipsvängen. Att äga mark är självklart utmärkt också men det är jobbigt att stycka av en bit av marken när man ska köpa den post-apokalyptiska Iphone 666. Guld däremot är mer lätthanterligt.

      Radera
    3. @Probus
      Problemet är att du aldrig kan använda marken som valuta eller pengar då det inte är ett Medium of Exchange. Mark är dock en alldeles utmärkt Store of Value.

      Radera
    4. @ Jimmy

      Sant, men jag kan använda marken till att producera sådant jag kan använda som valuta, träd, grödor m.m. Mitt argument är att det är bättre att hedga sig mot en global kollaps av det ekonomiska systemet med mark. Guld klarar av en lokaliserad kollaps men jag tror inte att det kommer att ha ett värde om det blir en global ekonomisk kollaps; och är det så illa att Dollarn faller då blir det nog mer en global kris. Mark kan även användas till produktion till viss avkastning i alla tider.

      Radera
  8. Ponera att du köpte danska banker, HQ Bank etc till P/B 1 före finanskrisen. Då skulle du vara oerhört nöjd med din investering i guld. Guld har alltid kvar ett visst värde alltmedan bolag kan gå i konken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis handlar det om att köpa bolag till "rätt priser" om man ska nå en avkastning på 10-15%.

      Radera
  9. Tror du missuppfattat vad guld är. Guld är varken en investering eller en spekulering, iaf inte för mig. Jag köper inte guld med förhoppning att sälja det i framtiden. Guld är pengar, kronor är en valuta. Jag köper (lite) guld som en försäkring. Om vi tittar historiskt innan pappersguldet började manipuleras så har X gram guld kunnat köpa Y varor, med relativt små variationer i förhållande till valutor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, kanske är det pengar. Men det ger ingen vidare avkastning att behålla ett värde. Jag vill öka värdet på mina tillgångar.

      Radera
    2. Japp, jag håller med dig =P
      Därför jag bara har en liten del i guld (typ 5%)

      Radera
  10. Glömmer inte Ägamintid världens åttonde underverk här? (Världens åttonde underverk enligt Einstein.)

    Antagandet om 10 år och konstant P/E och ROA stämmer då vinsten och aktiepriset är konstant och hela vinsten delas ut till aktieägarna.

    I det fall vinsten inte delas ut, aktiepriset dubbleras samt P/E och ROA förblir konstanta så måste vinsten och tillgångarna öka i samma takt som priset. En årlig vinstökning på 10% ger då en dubblering på drygt 7år.

    Så med vinsttillväxt väger ekvationen över ännu mer till guldets nackdel. Jag hoppas dock att de flesta som köpt guld senaste året inte gjort de i investeringssyfte utan som försäkring eller hedge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet, men jag ville gör det enkelt i ekvationen.... :)

      Radera
  11. Det finns ytterligare en fördel för guld jämfört med fastighet (mark): fastigheter är utsatta för en beskattning som förändras på ett oförutsebart sätt.
    Indrivning möjliggörs genom att ägandet är registrerat. Betalning ska ske med godkända betalningsmedel, dvs några kvm av fastigheten som övergår i statens ägo fungerar inte. Så du får gå till marknaden, i den mån den är fungerande vid aktuellt tillfälle får du betalt därefter.

    Detta har skett i närtid, dvs vi kan fråga våra föräldrar och i viss mån deras föräldrar hur det såg ut tidigare.

    Beskattning sker inte av fysiskt guld, det finns inga register som myndigheter och andra kan titta i och skriva ut beskattningsunderlag ur.

    När jag är ute med båten har jag förutom bensinsnurran även extra bensin, åror, mobiltelefon och radiokommunikationsapparat (VHF) med mig.
    Är det spekulation? Ja, kanske det. Ger det någon avkastning? Beror hur man ser på det - men ingen direkt monetär avkastning om man inte räknar på alternativavkastningen för olika scenarion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är rätt. Du har några poänger. Risken om vi pratar samhällskollaps är att staten konfiskerar allt. Möjligen allt utan det guld som man har i madrassen eller källaren eller what ever. PÅ det sättet är det en försäkring och man slipper också beskattning då innehavet inte finns med i några register.

      Radera
    2. Nja, jag tror nog att staten kan ta ditt guld också om de bara vill. Vi har haft tiondet i Sverige där man beskattar det man äger och inte det man tjänar. Mycket metal har också drivits in från befolkningen för att gjuta kanoner och andra vapen. Koppar stäljs från kyrkor och järnvägar så det finns andra än staten som kan komma åt ditt guld. Samma sak gäller dock mark. Kanske Patrik här under har en poäng... fast har andra bättre vapen så hjälper inte det heller. Så går det riktigt åt h'vete så spelar det nog ingen roll hur man hedgar sig man får lite på sin utbildning och överlevnadsinstinkt.

      @ Anonym. Du plandar ihop spekulation med försäkring.

      Radera
    3. Probus
      Kärnan i resonemanget är att staten (eller någon annan) inte kan ta något de inte vet finns (dvs guldet).

      Provat att lugga en skallig?

      Radera
    4. http://www.forbes.com/sites/richardsalsman/2011/04/06/the-bank-runs-of-the-early-1930s-and-fdrs-ban-on-gold/

      Radera
  12. Om man nu vill förbereda sig för den kommande (och i vissa läger, hett efterlängtade) samhällskollapsen, så är det väl bättre att försäkra sig genom att köpa en AK-47, för när lag och ordning har kastats på historiens soptipp, och vi träder in i naturtillståndet, så gäller allas krig mot alla. Och då spelar det ingen roll om man äger en guldtacka, så länge man inte kan försvara den.

    Det är väl annars mer sannolikt att vi i en inte alltför avlägsen framtid (ett århundrade eller så) kommer att se gruvbrytning på asteroider. Vi vet redan idag att det finns asteroider som innehåller stora kvantiteter ädelmetaller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men herregud så farliga lär väl inte dom stundande förändringarna bli? Räkna med sämre välfärd, bostadskrascher, börskrascher, etc. Men inbördeskrig i Sverige? Kom igen.

      Följande scenarier tror jag kan inträffa utan nämnvärda effekter på ägande av aktier: Världskrig; EU upplöses; Ryssland tar Gotland; avskaffande av centralbank och återgång till fribanksystem; oljan tar slut på riktigt och massa maskineri haltar; avskaffande av demokratin till fördel för ett parti av kinesiska modell.

      Även i riktigt trasiga länder i tex Afrika så kan man äga aktier och ha pengar på banken. Och leva ett bättre liv än om man inte har besparingar.

      Radera
    2. Ja, det var väl lite min poäng. Det finns inget rimligt scenario där fysiskt guld skulle fungera som en "försäkring". Guld är således både en dålig investering, och en dålig försäkring.

      Radera
    3. Det är inte antingen AK-47 eller guld. Det är naturligtvis både och.

      Radera
    4. Ni glömde en sak: Ammunition...

      Radera
    5. AK-47, kanske något att tänka på :-)

      Vore kul om du har en länk till det här med ädelmetallerastroiderna?

      /MB

      Radera
    6. http://en.wikipedia.org/wiki/Asteroid_mining

      Det är ju uppenbarligen inte aktuellt med gruvbrytning i rymden inom den närmsta tiden, men om råvarupriserna stiger och/eller tekniken blir billigare så kommer det säkert bli ett större intresse. Vi lever ju på en ändlig värld, men i ett i stort sett oändligt universum.

      Radera
  13. Exakt min åsikt. Mycket bra skrivet.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...