lördag 11 maj 2013

Att ha en budget utan att behöva ha det

Vi har en god ekonomi. Mycket pengar trillar in varje månad och vi har möjligheten att sätta av stora delar av överskottet till ett sparande. Vi bygger en trygghet för oss och för vår familj. Den tryggheten ger oss ro i själen och vi vet att det finns pengar om vi vill hitta på något kul eller om vi behöver pengar av annan anledning.

I veckan satt vi och diskuterade vår ekonomi och skrattade gott åt att vi sitter med vår budget och planerar för vilka inköp vi ska göra och vilka kostnader vi har dragit på oss. Vi konstaterade att vi egentligen inte behöver något budget. Plus och minus går alltid ihop för oss. Vi kan försöka att spendera alla våra pengar en månad men lyckas ändå inte göra det.

Varför har vi då en budget? Jag ser på det så här: Det är enkelt att bli fartblind och då kan det gå snabbt att bränna iväg pengarna. Ett företag som är lönsamt (som vi är) har också ambitioner att bli än mer lönsamt eller behålla sin lönsamhet. Precis på samma sätt som ett företag i sämre skick försöker att förbättra situationen. Vi har en budget för att vi ska känna att varje inköp eller kostnad får en effekt i vår resultaträkning. Vi ska känna att vi har något att hålla oss i och rätta oss efter även om vi skulle kunna köpa precis vad vi vill, i stort sett.

Budgeten gör att vi inte tar saker för givet. Vi inser att saker och ting kostar pengar. Det är som sagt lätt att bli fartblind. Budgeten är ett utmärkt redskap att skapa en trygghet, stabilitet och medvetenhet i tillvaron.

Det är dessutom roligt att driva ett lönsamt "familjeföretag". Istället för att bränna iväg en massa pengar på prylar som inte har någon nytta av så kan vi planera för investeringar som vi verkligen vill göra.

Budgeten lär finnas kvar hos oss för alltid. Jag tror det är farligt att inte ha något att hålla sig i om man vill styra åt rätt håll.

ägamintid

11 kommentarer:

  1. Hej,
    jag har en liknande filosofi, fast jag är lite latare och orkar inte med att göra en budget, så jag har lagt in en automatisk överföring på halva lönen ungefär till min aktie-depå.

    Då har jag inte tid att göra av med pengarna liksom ;)

    Hur har det gått med trustbuddy föresten? Jag gjorde som ni och satte in 5000 kr och är nu uppe i 2.48% ränta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har pengarna kvar. Jag kommer att rapportera om resultatet den 25 maj när vi har haft pengarna där i 2 månader. Det ser bra ut! :)

      Radera
  2. Det är inte de stora inkomsterna man främst blir rik på,
    det är de måttliga utgifterna.
    Bara känslan av den där bufferten är obetalbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt! Utgifterna är det viktiga. Jag håller med dig helt om känslan rörande en buffert.

      Radera
  3. Jag har en god inkomst och följer upp intäkter och kostnader men har egentligen ingen budget, förutom på matkostnader. Jag tror att bara den saken att man följer upp sina kostnader gör att man blir lite mer sparsam.

    Tycker det är viktigt att hålla koll på ekonomin. Förutom syre så är väl pengar något av det man behöver mest för att överleva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man blir medveten och märker snabbt när man trillar ur ramen. Då styr man skutan åt rätt håll igen. Pengar är tyvärr viktigt, främst för att det skapar trygghet.

      Radera
  4. Håller med helt. Gör inte heller någon budget, men brukar sätta upp ett sparmål för mig själv varje månad. Typ: "nu i maj ska jag spara X tusen". Det funkar rätt bra. Ju längre ner mot målet saldot på lönekontot kryper desto hårdare håller jag i pengarna.

    Men det gäller att inte bli för nitisk. Man måste ju leva också. Lagom är bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, balansen är viktig mellan sparande och spenderande! Det får inte vara jobbigt utan man ska ha kul på vägen.

      Radera
  5. Hej.
    tycker det är tryggt med en budget.
    Svart på vitt.
    Nu i maj kommer jag spara 2.000kr
    Sen har jag 3.784kr kvar att leva på som är fördelade såhär:
    1.500kr mat
    1.284kr nöje,kläder,inredning,fika.
    1.000kr en väns 30års kalas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat med den låga inkomsten!

      Radera
  6. Vars får man tag i en riktigt bra budgetmall som du har? eller hur du räknar ut den?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...