lördag 13 april 2013

Utdelning från Gjensidige

Jag fick i veckan utdelning från Gjensidige utan att jag äger aktier i bolaget. En intressant företeelse.

Gjensidige delar nämligen ut pengar till försäkringstagarna och vi har vår hemförsäkring hos dom. Vi fick hela 600 kr vilket motsvarar hälften av vad vi betalar för vår hemförsäkring.

Jag visste inte om att det fungerade så här men jag blev väldigt glad och överaskad.

Jag tror det fungerar så här. Gjensidige ägdes tidigare av en stiftelse vars syfte var att dela ut överskottet till försäkringstagarna. Sen gjordes en ägarspridning men stiftelsen är fortfarande ägare.

Jag säger tack till Gjensidige! En fin rabatt på hemförsäkringen blev det!

ägamintid

5 kommentarer:

  1. Kolla in allmänna änke och pupillskassan om ni tänkt teckna livförsäkring nu när ni fått barn.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Hur har du fått tillbaka pengarna? Via konto? Fick du nåt brev? Har alla mina försäkringar hos Gjensidige men inte fått nåt, hittar inget på deras hemsida heller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick in det på ett av våra konton. Vi har inte fått några papper än men jag antar att det kommer i veckan. Jag läste på deras hemsida att VD:n var nöjd med utdelningen till aktieägare och försäkringstagare.

      Radera
  3. Blanda nu inte ihop norska och svenska Gjensidige... Norska är omsesidigt och delar ut till sina kunder, dvs ägarna. Dessa ägare äger även den svenska delen. Det gör däremot inte de svenska kunderna.

    Så har du fått tillbaka så har du antagligen betalat in för mycket eller så har något gått fel...

    Hur kan man vara så naiv och tro att man fått "utdelning" för att det kommer in pengar på kontot? Kolla om din försäkring fortfarande är aktiv snarare.

    Det enda försäkringsbolaget som betalar tillbaka överskott till sina kunder är Länsförsäkringar.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...