tisdag 30 april 2013

Utdelning april

Utdelningen ligger just nu på ca 38 000 kr i årstakt. Yield on cost ligger på 4,47 %.

De händelser som påverkar yield on cost är:

  • Höjningar och sänkningar av utdelningar

  • Valutakursrörelser

  • Inköp och/eller försäljning av aktier

Målet är att min yield on cost ska öka med 5-10 % årligen. Detta är dock svårt i dagsläget när jag köper aktier ganska regelbundet och många av köpen ligger runt min nuvarande nivå eller lägre. Men på sikt ska målet nås. Exempelvis kommer Danske Bank och Spar Nord att börja dela ut pengar nästa år vilket kommer att öka yield on cost. Ytterligare några bolag kommer också att höja utdelningarna.

Målet är att ligga på 50- 55 000 kr i utdelning vi årsskiftet.

Imorgon ska jag publicera månadsbokslutet för april. Det ser bra ut!

Ha en skön kväll!

ägamintid

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Undrar lite om erat mål. Inom 10 år så ska ni i princip vara ekonomiskt oberoende?
    Hur stor förmögenhet räknar ni med då och till vilken procentuell avkastning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, målet är att vara ekonomiskt oberoende då. Vi får se om det är möjligt. Om min plan håller så ska det vara möjligt. Jag räknar med att vi om 10 år får ca 45-55 tusen i utdelningar varje månad och att portföljen är värd ca 10 miljoner. Det är inte lätt att sätta mål så långt framåt men man måste ha något att sträva efter. Mycket kan hända på vägen men jag är nöjd med vad vi har åstadkommit så här långt.

      ägamintid

      Radera
    2. Men ni är väl bra i 30-35 års åldern? Då är det egentligen en nobrainer. Det gäller bara att hålla modet uppe :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...