onsdag 3 april 2013

Stora förändringar i aktieportföljen

I slutet av förra veckan gjorde jag stora justeringar i aktieportföljen då ett antal aktier såldes av. Några såldes på grund av stora kursuppgångar, andra för att de inte passar in i portföljen och andra aktier av andra anledningar. Kinder Morgan, TOTAL, France Telecom, HSBC, JP Morgan var några av bolagen som såldes av. Vissa av bolagen har haft för liten vikt i portföljen och jag hade inte tänkt att öka upp ytterligare i bolagen. Aktierna är kvar på bevakningslistan så länge.

Försäljningarna är en effekt av att jag delvis ändrat inriktning nu och går mer mot "value-case" och mindre mot utdelning även om dessa två kriterier kan gå hand i hand, se mitt inlägg om "checklista vid aktieköp".

Jag har insett att min jakt efter utdelning ibland har gjort att jag ibland har valt "fel" bolag och valt bolag som är för dyra med en begränsad uppsida. Jagandet efter utdelning har också gjort att jag tagit kortsiktigt bra beslut men som inte har varit optimala på lång sikt. Utdelningen kommer att öka naturligt med mitt nuvarande sätt att investera. Effekten av försäljningarna ovan är att utdelningen för portföljen sjunker ordentligt och likaså yield on cost. Detta är inget problem för mig utan jag jobbar vidare med strategin och utdelning och yield on cost kommer att öka kommande månader och år.

Således har jag gjort en rejäl omstrukturering och jag hoppas att jag nu ska kunna hålla nere transaktionstakten ordentligt framöver. Det bör inte bli så stora förändringar framöver utan det ska vara "färdigstädat" för den här gången.

När jag stuvat om ordentligt så kan jag lika gärna publicera portföljen i sin helhet. Så här ser den ut.

Portföljen består 2013-04-03 av följande bolag:

Vivendi
Talanx
Santander
Immofinanz
Gazprom
Chesnara
Sparebanken Öst
Nordfyns Bank
Diadrom
Danske Bank
Nordjyske Bank
Lollands Bank
Citigroup
Prospect Capital
Spar Nord Bank
Banknordik

Portföljvärde ca 0,9 miljoner

En del av bolagen är nya och en del har jag ägt ganska länge men inte skrivit om.

Jag kommer uppdatera portföljen löpande när jag köper eller säljer aktier. Dock vet jag inte när jag kommer att redovisa antalet av varje aktie och därmed synliggöra viktningen av innehaven.

Just nu står Danske Bank, Santander och Citigroup på köplistan.

Jag ska försöka skriva några rader om min portföljsammansättning och mina bolag inom kort.

Ha en trevlig kväll!

ägamintid


29 kommentarer:

  1. Får man fråga hur du resonerade kring säljandet av KMI?


    // Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. KMI är ett mycket bra bolag med en fantastisk historik och goda utdelningar. Jag kanske kommer äga dom igen framöver. De kan säkert avkasta bra framöver också men jag tror man får räkna med betydligt lägre avkastning då värderingen av bolaget är mycket hög.

      Radera
  2. Hej
    Och också varför sälja Total och France telecom vilka jag känner kan vara vettiga. Vore kul att höra åsikter om EDF och GDF
    Mvh/ Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. France Telecom är jag skeptisk till av två anledningar. Dels tycker jag inte om investeringsklimatet i Frankrike med bl.a. införandet av en skatt på utdelningar. Se är det priskrig i Frankrike i branschen och branschen lider av stora investeringsbehov.

      TOTAL är det inget fel på men det känns som att deras vinster kommer stå still eller växa mycket långsamt. Bra utdelning väger inte upp att deras verksamhet står och stampar.

      Kan säga generellt också att jag har hittat bättre case och därför sålt av dessa bolag.

      Radera
  3. Det är ohyggligt mycket bank och finans kvar, riskviktningen finns m a p land, men inte direkt m a p bransch. Inte alls orolig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag är inte orolig. Jag har viktning mot finans, mest för att jag anser att de är mest intressanta nu. Sen är också viktningen beroende hur stora de olika innehaven är.

      Jag är inte nöjd med mixen men den kommer att bli bättre över tid när jag fyller på med andra branscher och bolag.

      Radera
  4. Intressant portfölj. I antal verkar banker vara väldigt dominerande, är det lika stor dominans pengamässigt.

    Sedan tänkte jag även passa på att fråga vilka av bankerna du just nu tycker är mest prisvärd. Jag står fortfarande i valet och kvalet men är lite sen på bollen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bankerna väger tyngt branschmässigt. Men vikten kommer sjunka kommande år(en). Men just nu finner jag mycket värden i bankerna. Risken kan diskuteras men mina anskaffningsvärden anser jag vara mycket bra på samtliga banker. Även vid fortsatt tufft klimat är jag trygg med bankerna.

      Mest prisvärd... hmmm...

      Nordfyns Bank tror jag. Även Danske Bank.

      Det är svårt att säga, beror på hur man bedömer riskerna för de mindre danska bankerna.

      Sen på bollen vet jag inte. Samtliga de danska bankerna ovan är lågt prissatta anser jag. Men efter kraftiga uppgångar kanske man ska invänta en rekyl?

      Radera
    2. Jag försöker att undvika tajming tänkandet utan ska helt enkelt väga några bolag emot varandra inför mitt nästa köp. Nordfyn och Nordjyske finns nog med på den listan.

      Radera
  5. Har du sålt Walmart?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, sålde jag för ett tag sedan.

      Radera
  6. Vid vilken kurs börjar du bli lockad av Citigroup?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går den mot 40 så börjar det nog klia i köpfingret... :)Men att kunna fånga in den på 35-37 vore en dröm.

      Radera
  7. Inga svenska bolag ser jag. Är det av någon särskild anledning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Diadrom är svenskt. Jag söker bolag där jag finner dom. Har några andra svenska på gång som kan bli aktuella.

      Radera
  8. Intressant och bra val med Diadrom. Ett annat du borde slänga ett öga på är Eurocon Consulting. Ett tekniskt konsultbolag som växer år för år i kombination med hög direktavkastning (ca. 6 % med dagens kurs). Har du kikat på dem?

    Mvh

    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Diadrom köpte jag precis. Jag förstår inte riktigt verksamheten så jag borde egentligen inte ha köpt. Men jag måste säga att bolaget ser väldigt intressant ut. Ska försöka läsa in mig ytterligare framöver nu när jag äger en mindre post.

      Eurocon ska jag kika närmare på!

      Radera
  9. Det känns inte som Prospect passar in i din portfölj framöver. Det kommer knappast bli någon större värdeökning i den aktien. Hur resonerar du där?

    Jag äger och gillar Prospect, men jag har en mer utpräglad utdelningsstrategi.

    - Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din iakttagelse är korrekt. Men jag ser Prospect som ett räntebärande papper och äger dom av den anledningen.

      Radera
  10. Det vore intressant att läsa din motivering kring Gazprom. Den har jätte intressanta fundamentala siffror, men vore kul att lyssna dina framtidsförhoppningar för denna bolag :)

    P.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gazprom är väldigt lågt värderat och jag ser att Skagen också äger dom. Det jag hoppas är att Ryssland förbättrar sin politik och att Gazprom över tid ska styras mindre politiskt och mer affärsmässigt. Då kan det snabbt att omvärdera aktien som borde handlas till dubbla priset.

      Radera
  11. Spännande portfölj och här kommer några spridda tankar.

    Du är verkligen ingen indexkramare, så du har alla chanser att slå index. Spontant kommer jag att tänka på politisk risk i Gazprom (men säkert därför den är billig också). Ser att Chesnara hittat vägen till portföljen, där finns ju svenska kopplingar via Movestic.

    Ser att du gått ifrån utdelningsinvestering något, men egentligen handlar det väl om fokus. Att man inte ska fokusera för mycket på utdelningen, utan också tillväxten?

    Enda svenska bolaget är Diadrom, som sagt inget indexkramande! Måste nog titta på den närmare.

    Funderar en vända på ISK och utländsk källskatt, kan ju vara svårt att kvitta utländska källskatten om du har väldigt hög andel utländska aktier. Eller så kör du med kapitalförsäkring eller vanligt depå?

    Och valutaexponeringen kan också vara värd att fundera på. Är det för att svenska kronan är stark som du har så mycket utländska, och kommer du komplettera med svenskt sen?

    Tror också på idén med checklista, kan spara mycket tid. Ifall du satsar på många olika typer av bolag (turn-around, asset play etc) så kan du köra med en checklista för varje.

    Kul att läsa mera sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den här portföljen ska kunna slå index både uppåt och nedåt! :) Men jag tycker att jag hittat bra bolag till mycket låga värderingar.

      Jag har som sagt gått ifrån utdelningen på kort sikt men inte på lång sikt. Jag tror att jag med mitt nuvarande "tänk" kommer att nå utdelningsprognosen på lång sikt. Utdelningstillväxten i nuvarande portfölj kan bli makalös om några år.

      Jag får en del källskatter men jag ser det så att jag får dra av dom mot skatten på ISK. Med tanke på min låga utdelning nu så kommer jag kunna dra av källskatterna mot skatten på ISK. Då slipper jag iallfall den och har dessutom skattefria vinster och förluster.

      Valutan är jag medveten om. Jag ser risk för ytterligare försvagning av EUR och USD. Men EUR/SEK borde inte gå längre än 7,5-7,75. Det mesta på nedsidan är taget. Danmark som har sin krona kopplad mot EUR tjänar väldigt på att ha en svag valuta och det borde gynna deras företag och därmed bankerna. Valutor går upp och ner och SEK kan inte stärkas i all evighet. Dock ska jag även ta in några ytterligare svenska bolag för att inte bara ha utländska.

      Japp, cheklistan är under uppbyggnad och är nog klart snart!

      tack för feedback!

      Radera
  12. Kul att du vågar visa upp portföljen. Det visar att du mognat lite i ditt investerande.

    SvaraRadera
  13. Intressant portfölj och VÄLDIGT mycket finans! :-)

    Jag själv vågar inte exponera mig så tungt mot en enskild bransch utan har en något godtycklig gräns på ungefär 1/4 eller 1/3 som en bransch mest får utgöra av portföljen. Ett enskilt bolag får uppta ännu mindre. Anledningen är att mina missbedömningar inte ska leda till för stora förluster, även om jag försöker tillämpa säkerhetsmarginal. I vissa fall kan mycket stora värden utraderas så att säkerhetsmarginalen är mindre än man först trodde, vilket jag har råkat ut för och har lite blodad tand (även om jag inte vill gå så långt att jag börjar köpa indexfonder istället...).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja den är intressant...

      Jag har som regel att inget bolag får uppta mer än 15 %. Dock får de uppta mer om de stiger i värde. Jag är också rädd för nitar som t.ex. RSA Insurance. Där räddade diversifieringen mig även om det var ett stort innehav.

      Jag har slagsida mot finans främst för att jag ser värden där. Bank är en genial verksamhet om den sköts rätt och en bransch som är stabil och har funnits sedan tidernas begynnelse.

      Jag hade gärna köpt mer konsumentföretag men värderingarna är väldigt höga.

      Jag köper bolag av lite lägre kvalitet just nu till, som jag ser det, låga priser. Precis som du vill ha, så vill jag ha, en säkerhetsmarginal. Att inte betala ett för högt pris är viktigt i längden.

      Viktningen av mina innehav är inte offentlig än men kanske blir det någon dag.

      Jag vet att du ska publicera din portfölj och det vore verklingen intressant att få ta del av. Jag nås även via mail om du är intresserad av diskutera mer kring diverse bolag.

      ägamintid

      Radera
  14. Kul att se din portfölj. Inte alla som vågar visa sin portfölj. Tummen upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Nu ska jag börja bli mer öppen med mina innehav.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...