fredag 26 april 2013

Inköp Kvaerner

Mitt senaste inköp är Kvaerner som jag bestämde mig för att slå till på. Bolaget har legat lite i skymundan för mig men den senaste tidens ras fick mig att köpa en skvätt. Kursen har gått ner nästan 50 % sedan årsskiftet. Min inköpskurs blev 9,40 norska kronor.

Kvaerner är ett bygg- konstruktions, utvecklings- och projektledningsföretag som är nischat mot större projekt inom olje- och gasindustrin och andra mycket komplexa byggnationer. Man äger alltså inga riggar likt Seadrill utan man bygger och konstruerar och projektleder i mycket stora och komplexa projekt.

Bolaget har en kort historik som "eget bolag" då det knoppades av från Aker Solutions 2010. Verksamheten har dock bedrivits inom sedan tidigt 1900-tal. Bolaget är noterat på Oslobörsen.

Bolaget spår starka resultat för 2013 och 2014 men har en något tunnare orderbok för 2015 och framåt. Det är just den oron som nu återspeglar sig i aktiekursen. Det finns även oro från lågprisaktörer på marknaden som gör att bolaget har haft svårt att vinna nya stora projekt.

Det blir en mindre post i portföljen tills vidare i Kvaerner.

Bolaget förväntas ge en direktavkastning på 11-15 % för 2013 och 2014 då orderboken är tjock. Man kan dela ut stora delar av resultatet då balansräkningen är stark (nettokassa) och man har små investeringsbehov.

Jag återkommer eventuellt med en mer utförlig analys. Just nu går min tid åt till min son och att läsa in mig på de danska bankerna som rapporterar i dagarna.

Portföljen just nu:

Vivendi
Talanx
Santander
Immofinanz
Kvaerner
Chesnara
Sparebanken Öst
Nordfyns Bank
Diadrom
Danske Bank
Nordjyske Bank
Lollands Bank
Citigroup
Prospect Capital
Spar Nord Bank
Banknordik

Portföljvärde ca 1,0 MKR

Ha en trevlig kväll!

ägamintid

4 kommentarer:

  1. Schysst tajming. Antog att affären gjordes igår?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade bra tajming. Köpte en post i onsdags på 9,19 och en post på 9,51 igår.

      Radera
  2. Hej ägamintid!

    Vad jag har förstått tar avanza/nordnet ut växlingsavgifter på ~0,5% och jag känner att det är i saftigaste laget för mig. Hur gör du när du investerar i utländska bolag i andra valutor?

    Tack för en trevlig blogg och lycka till med tiden och familjen! :)

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Tack för en mycket intressant blogg, jag följer den dagligen och blir inspirerad.
    Kanske har missat det på vägen men varför har du inte ett enda svenskt bolag i din portfölj?

    Trevlig helg!

    /Erik

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...