tisdag 23 april 2013

Försäljning Gazprom

Jag har fått nog av bolaget. Jag vill inte äga ett bolag vars största syfte är att tjäna staten och där aktieägarna alltid kommer i sista hand. Jag är trött på deras urusla kommunikation där man inte kan lita på någonting någon gång. Jag är trött på att företagsledningen aldrig för något för att höja aktiekursen trots att den är sanslöst undervärderad. Jag vill inte äga några bolag som har koppling mot Ryssland.

Tack och hej säger jag till Gazprom. Första och sista gången jag ägde bolaget och troligen sista gången jag investerar i Ryssland. Grattis Putin också, för den värdelösa politik som du bedriver.

Den ryska rabatten lär sitta kvar.

ägamintid

9 kommentarer:

  1. Kan det inte vara en idé att sätta upp lite regler kring vad du bör investera i och inte?

    Jag har i alla fall ett krav på mig att inte investera mina pengar i en verksamhet som är för hårt knuten till politiska beslut och det mår min portfölj mycket bra av.

    Trevlig kväll och tack för att du skriver en av de bästa ekonomibloggarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har regler. Men jag valde att köpa bolaget då jag trodde att Ryssland och Gazprom skulle gå åt rätt håll, om än sakta. Nu går utvecklingen åt fel håll i både landet och för bolaget. Jag skulle kunna sitta och hämta hem utdelningen varje år på 5-7% men jag litar inte på ledningen. Rätt som det är så slopar de den. Det kan hända när som helst på det sätt som det här bolaget bedrivs.

      Radera
  2. Ja!
    Kasta ut aktier som gravt "underværderade", sund strategi tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att du är ironisk...?

      Hur som helst så har jag beskrivit varför jag tar det beslut som jag har tagit. Jag kan inte äga den här typen av statliga bolag som dessutom har säte i ett land som står för allt som jag själv inte står för.

      Radera
  3. Hur kommer det att du ändrade dig så snabbt efter inköp? var det kursnedgången eller något uttalande från bolaget/ryssland som skapade ilskan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ägt Gazprom ganska länge så det var inget snabbt beslut utan det har växt fram under en tid.

      Radera
  4. Jag undviker också Ryssland. Noterar dock att Skagen lyfter fram Ryssland och Gazprom på sin sida. De verkar mena att marknaden är för pessimistisk och att riskerna är mer än väl är inprisade i kursen. Men själv skulle jag som sagt inte vilja äga något där man mer eller mindre stöder Putin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, Skagen gillar bolaget vilket jag har noterat i deras månadsrapporter. Det är möjligt att det är inprisat i kursen men jag känner inte mig trygg med innehavet av en mängd orsaker.

      Radera
  5. Var kan man köpa Gazprom?
    Hittar det ej hos Nordnet.

    mvh Mikael

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...