lördag 27 april 2013

För bra för att vara sant?

Jag skrev i ett tidigare inlägg i veckan om min erfarenhet med Trustbuddy. Nu har det gått några dagar till och min avkastning är nu 2,12 % på ca 33 dagar.

Det här är anmärkningsvärt. Min avkastning ligger alltså på en årstakt på ca 25 %. Det känns som att det är för bra för att vara sant. Jag måste säga att det är en intressant utveckling men samtidigt känns det olustigt då det känns för bra för att vara sant. Det kan inte vara så enkelt att tjäna 25 % årligen...

Något säger mig att det inte kommer att hålla i längden eller att det finns någon "hake" som jag har missat.

Jag fortsätter att följa utvecklingen och ser vart det här tar vägen.

Ha en trevlig helg!

ägamintid

17 kommentarer:

  1. Du har haft lite tur, avkastningen kommer att sjunka, räkna inte med mer än ca 15 procent. Månad 5 och 6 om låntagaren förlänger får du ingen ränta alls.

    Jag har på nästan 4 månader
    9% sverige
    5,6% Finland
    5,1% Danmark
    Efter kreditförluster

    Sverige har jag haft 2 veckor extra men avkastningen i Sverige är helt överlägsen. Danmark får man klart störst kreditförluster just nu ca 50 gånger högre än i både sverige och Finland men ändå på en hanterbar nivå så kontot utvecklas positivt, men tippset till nya är att undvika Danmark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se hur mitt experiment utvecklar sig. Just nu verkar avkastningen verkligen vara för bra.

      Radera
  2. Ser på ett sätt spännande ut rent avkastningsmässigt.
    Angående "för bra för att vara sant" funderar jag på följande inte alltför genomtänkta punkter:

    - Bygger verksamheten på att fler och fler lånar? Vad händer om färre tar upp nya lån, blir det mindre för låneutgivarna att dela på? Dock lätt att följa i och med att de är noterade.

    - Är det så att det tar tid att få tillbaka insatta pengar. Antar att man inte får dem direkt och att räntan är lägre under den tiden.

    - Finns det en risk att ens pengar inte alls är skyddade, vid oegentligheter eller konkurs (dock långsökt). Tänker på insättningsgaranti och liknande som finns vid ett vanligt räntekonto. Jämför med sparkonton utan insättningsgaranti.

    - Regleringsrisk, jämför riskerna med SMS-låneföretag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den risken jag ser är att Trustbuddy tar pengarna och drar. Ett bedrägeri alltså. Alternativt att de hamnar i ekonomisk knipa. Då får jag antagligen anlita Intrum Justitia för egen del och driva in mina fordringar. Det finns ett antal risker med det här så det kommer aldrig att bli mer än ett test från min sida.

      Radera
  3. Tror personligen att denna typ av högräntelån till utsatta grupper kommer förbjudas i framtiden. Var går gränsen till ocker egentligen?

    Huruvida detta är rätt eller fel kan ju alltid diskuteras, är folk villiga att ta lånen så är det väl deras eget fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. SMS-lån är omdiskuterat. Jag har ingen uppfattning om det är rätt eller fel. När vi är över 18 år så finns det många mer eller mindre "bra saker" som vi får och kan göra. Vems fel är det att någon börjar röka? Dricka? Spela?

      Varför förbjuder vi inte spel helt och hållet? Varför förbjuds inte tobak?

      Radera
  4. Det är inget annat än ett pyramidspel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är inget pyramidspel då man inte rekryterar nya medlemmar + att man inte är beroende av efterföljande medlemmars arbete.

      Dock är det ett "företag" som lånar ut pengar till folk som antagligen inte borde ta lån, med enorma räntor. Etik och pengar är ofta en svår diskussion, men jag tror att alla kan hålla med om att Trustbuddy inte är ett företag som man skulle berätta för sin mor att man investerat i =P

      Radera
  5. De hette 360 holding ab tidigare. Det är riktiga
    bluffgubbar bakom trustbuddy. Det kommer att sluta illa. Men var och en får naturligtvis satsa sina pengar på vad de vill. Girighet kommer före fall.
    Bara en varning i all välmening!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lugn och fin nu i slutsatserna... Jag har satt in 5 000 kr för att testa det här. I mitt första inlägg skrev jag att detta är ett experiment. Så kalla in mig för girig.

      När det gäller Trustbuddy så är jag skeptisk kring bolaget och affärsmodellen. Därav kommer mitt engagemang att förbli ett test.

      Radera
    2. Nu är det väl så att trustbuddy har köpt upp 360 Holding för att ta en genväg till börsen, dvs trustbuddy och dess verksamhet har inget med 360 holding att göra.

      Radera
  6. Vi har ju alla våra personliga etiska värderingar. För mig är det dock högst oetiskt att utnyttja människor i ekonomiska problem genom att låna ut pengar till ockerräntor. Vill du verkligen bygga din familjs ekonomiska frihet på att exploatera dessa utsatta människor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lugn och fin nu i slutsatserna... Jag har satt in 5 000 kr för att testa det här. I mitt första inlägg skrev jag att detta är ett experiment. 5 000 kr bygger in min familjs ekonomiska frihet.

      Ska man vara etisk så ska man nog inte köpa några aktier alls och inte heller ha pengarna på något sparkonto. Aktier är inte etiska och sparkonton är inte etiskt.

      Radera
  7. På vilket sätt blir det mer etiskt ok för att du ser det som ett experiment? Eller att vissa människor avstår från att köpa aktier av etiska skäl. Är det inte bättre att stå för sina åsikter och investeringar än vaga ursäkter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett test. Jag satte in 5 000 kr för att se om det som Trustbuddy säger stämmer. Jag står alltid för mina åsikter och investeringar. Jag investerar i det aktier som ger avkastning och ibland testar jag även andra metoder. Jag ber inte om ursäkt för min avkastning som jag har fått från Trustbuddy. Jag tycker det är lika självklart att alla har ansvar för sin ekonomi och sina lån precis som att man väljer att röka eller inte röka.

      Radera
  8. Ok då tackar jag så mycket för ditt förtydligande svar. Det är ju bara att acceptera att vi har olika åsikter kring vad som är ok när det gäller att tjäna pengar.

    SvaraRadera
  9. Själv tycker jag ansvar ligger hos individen. Jag tycker det är bra med en ränta som avskräcker ifall man inte betalar tillbaka i tid, även om 12% är väldigt extremt.

    Trustbuddy är bara till för att låna lite pengar en kortare tid, gratis, för att få ihop ekonomin mellan löneutdelningsdagar. Avkastning får företaget flyt att fortsätta.

    Självfallet, det finns ju risk med bedrägeri, men det verkar som trustbuddy/loanland har funnits en längre tid. Det står även i FAQ att vid konkurs så inkluderas inte medlemmars pengar i konkursboet. Det är dock inte omöjligt att företaget tar ut pengar ur medlemmars konton för att få sin egna ekonomi att gå ihop utan att vi märker det, vi skulle bara se det som ett nytt lån som blev återbetalat i tid.

    oj vad långt detta inlägg blev.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...