onsdag 24 april 2013

Delårsrapport Spar Nord Bank



Då var delårsrapporterna igång för de danska bankerna. Det jag främst håller koll på när det gäller de danska bankerna är hur deras rörelseresultat utvecklas och naturligtvis hur nedskrivningarna utvecklar sig. Jag har förhoppningar om sjunkande kreditförluster men att de ligger kvar på höga nivåer och så tror jag på något lägre rörelseresultat då räntenettot är under press från de låga räntorna. Först ut är Spar Nord Bank.

Ni ser en sammanfattning nedan av resultatet.

"Spar Nord koncernens resultat før skat blev på 193 mio. kr. i 1. kvartal 2013 mod 144 mio. kr. i 1. kvartal 2012 og 5 mio. kr. i 4. kvartal 2012. Omregnet til årsbasis svarer resultatet til en egenkapitalforrentning på 12,7 pct. før skat".

Resultatet är riktigt riktigt bra och överstiger deras egen prognos kraftigt. Det är deras bästa kvartal på 6 år! Jag förväntar mig nu ett rörelseresultat före nedskrivningar på + 1200 miljoner danska kronor (Spar Nords egen prognos är 1000-1100 miljoner vilken de vidhåller i delårsrapporten).

Nedskrivningarna blev 109 miljoner vilket motsvarar 1 % av lånestocken. Detta är 47 miljoner lägre än för 4:e kvartalet 2012. Detta är i nivå med deras prognos om nedskrivningar på ca 1 % lånestocken.

ROE ligger på hela 12,7 % före skatt.

Vinsten per aktie landade för kvartalet på 1,10 kronor. Vinst per aktie bör landa mellan 4,0-4,5 kronor för helåret.

Aktien handlas till P/B på 0,7 vilket jag anser är för billigt med tanke på ROE och att kreditförlusterna fortfarande ligger kvar på en hög nivå. Det finns möjlighet att öka vinsten ytterligare kommande år när nedskrivningarna klingar av.

Den här rapporten är också intressant då den kanske indikerar lite vad som komma skall från de andra danska bankerna som ska rapportera kommande dagar och veckor. I morgon kommer Nordfyns Bank med sin rapport och jag hoppas att de också har bra luft under vingarna.

Länk till delårsrapporten

ägamintid

3 kommentarer:

  1. Även Ringkjöbing Landbobank rapporterade idag. 13 % lägre nedskrivningar YoY. Nordea rapporterade 23 % lägre nedskrivningar i Danmark.

    Spar Nord har inte fått tillsynsbesök från myndigheten på länge, det är väl den stora risken antar jag.

    Ska bli spännande att se vad Nordfyns rapporterar i morgon.

    SvaraRadera
  2. Ja, de kommer ha tillsynsbesök snart. Det är en viss risk men enligt info som jag har fått så är de väl förberedda men en granskning från revisorer och egna interna granskningar.

    Det är en intressant tendens att nedskrivningarna nu minskar för många banker, framförallt de stora. nästa steg i processen är att utlåningen så ska minska i en mindre takt för att slutligen vända upp i en modest takt. Men det tar nog ett par år till.

    Nordfyns imorgon blir väldigt intressant.

    SvaraRadera
  3. Mera positiva tecken för Spar Nord. Det rapporterades insider köp idag, om än i ganska liten omfattning.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...