tisdag 2 april 2013

Checklista vid aktieköp - under uppbyggnad

Jag jobbar på en checklista som ska användas vid aktieköp men jag har problem att hitta någon som passar... Jag väljer bolag av så många olika anledningar. Ibland är det "turn-around-case", ibland är det utbombade danska banker, ibland är det styckningscase, ibland är det "wonderful companies". Det finns väldigt många anledningar till varför jag köper ett bolag.

Det som är gemensamt är att jag vill komma åt bolaget till ett PRIS som jag anser understiger bolagets värde. Och till det så vill jag ha en säkerhetsmarginal om mina beräkningar visar sig felaktiga. Priset är egentligen det viktigaste av allt då jag kan tänka mig att köpa ett ganska svagt bolag om jag får det till ett fantastiskt pris.

Jag gör redan idag en grundlig research men det kan ändå vara bra att speca ner vilka bedömningar som ska göras innan inköp. Det kan dessutom vara bra att gå tillbaka till vid ett senare tillfälle.

Hur ska då checklistan se ut? Jag har tagit fram några punkter som jag tycker är viktiga. Ni får gärna hjälpa till att ta fram fler punkter!

Finansiell stabilitet

En viktig parameter. Hur ska man mäta det? Det beror till stor del på bolaget i fråga. Jag har svårt att sätta några nyckeltal här som jag alltid kommer att använda. Men jag måste göra en bedömning av varje bolag från fall till fall. Bolaget ska klara påfrestningar, stora sådana, i dåliga tider, det är minimikravet och då krävs en stark balansräkning. Att bolaget har gjort vinst senaste 5 åren är också ett minimikrav.

Moat / vallgrav

En vallgrav är inte nödvändig men det är givetvis bra om det finns. Kan jag köpa ett "sämre bolag" till ett magiskt pris så kan jag tumma på detta krav. Således ska jag försöka utröna om bolaget har en vallgrav men det är inget krav.

Uthållig vinstnivå

Här ska jag bedöma hur bolagets uthålliga vinstnivå ser ut. Jag ska mäta detta i vinst per aktie för att även beakta förändring i antalet aktier. Exempelvis ska jag försöka bedöma vad Nordfyns Banks uthålliga vinstnivå ligger på. Då får jag titta dels på historiken men också på hur det ser ut idag och kommande år. Här kan man räkna bort sig men när jag använder en "margin of safety" i ett senare steg i min analys så ska jag ta höjd för felräkningar. Vissa bolag bedöms främst med kassaflöden så kanske får jag bedöma detta istället för vinstnivå när det gäller vissa bolag...

Lönsamhet

Bolagen ska helst ha hög lönsamhet så klart. ROE på 10 %  minst, gärna betydligt högre runt 15-25 % eller högre. ROA har jag också tänkt att bedöma men jag har inte bestämt vilken nivå jag ska sätta här. Här får jag också räkna på vilken uthållig nivå jag tror bolagen ska kunna ha, precis som med vinst per aktie. Lönsamhetsmått varierar också mellan bransch och bolag så kanske får jag göra mer kvalitativa bedömningar här än rent kvantitativa.

Företagsledning

Jag måste bilda mig en uppfattning om företagsledning och styrelse. Har bolaget en ärlig ledning? Hur har de historiskt agerat? Håller de prognoser? Håller de det de lovar? Delger de marknaden positiva som negativa nyheter på ett korrekt sätt?

Utdelning/återköp aktier

Bolaget behöver inte ha utdelning men ska kunna dela ut kommande år. Når de mina krav ovan så ska utdelning förr eller senare vara aktuellt. Jag är lite kluven här hur jag ska göra med det här kravet.

Ägarbild

Viktigt med en gynnsam ägarbild med en stark ägare alternativt ett ägande som öppnar upp för uppköp.

Pris

Den viktigaste parametern...... Jag ska nå en avkastning på minst 10 % på satsat kapital och ska ha en marginal på inköpskursen om mina antaganden blir felaktiga. Målet är att nå en "teoretisk avkastning" på 15 % eller mer men här beror det på vilken typ av bolag som jag köper. Ett högkvalitativt bolag med en stor vallgrav kräver ett lägre avkastningskrav än ett bolag utan vallgrav. 10 % med vallgrav och 15 % eller mer för bolag utan vallgrav?

"Margin of safety"

Innan inköp ska jag förvissa mig om att jag inte köper bolaget för dyrt utan att jag har en marginal ifall mina beräkningar inte blir de som jag från början trodde. Jag ska drav av 15-30 % på min beräknade inköpskurs för att ha en säkerhetsmarginal. Jag har inte bestämt vilken nivå jag ska använda än men någonstans mellan 15-30 % borde det vara. Dessutom är ett lågt P/B något jag eventuellt väger in.

Portföljsammansättning

Ett bolag får väga max 15 % av portföljens totala storlek men får växa och bli större men inte större än 20 % av total portfölj. Ett bolag måste väga minst 5 % av portföljen men får byggas upp under en tid och kan således väga mindre än 5 %.

Övriga bolag

Utöver ovanstående kriterier så ska jag kunna köpa in "obligationsliknande" aktier som t.ex. preferensaktier eller liknande för att ge portföljen kassaflöde i form av utdelningar och "parkera" pengar.

Så här ser listan ut just nu. Mer arbete återstår. Jag ska testa att använda den med ett befintligt innehav och se vad den ger för resultat.

  1. Finansiell stabilitet 
  2. Moat / vallgrav
  3. Uthållig vinstnivå
  4. Lönsamhet
  5. Företagsledning
  6. Utdelning/återköp aktier
  7. Ägarbild
  8. Pris
  9. "Margin of safety"
  10. Portföljsammansättning

Kommentarer och funderingar mottages gärna!

ägamintid

11 kommentarer:

  1. Jag tycker det ser ut som en bra checklista och det säger jag för att den i princip är identisk med min egen ;-) Jag har först en checklista för kvalitet och därefter går jag vidare till en annan lista ("bevakningslista") där kollar på pris, margin of safety och portföljsammansättning.

    Som jag ser det (och har utformat min egen lista) så är "vallgrav" och "lönsamhet" samma punkt. En vallgrav visar upp sig genom en uthållig och hög ROE. Om ROE är volatil och låg så är det svårt att argumentera för vallgravar...

    Man kan alltid fundera på om alla kriterier måste uppfyllas strikt (Nordfyns har ju inte gjort vinst fem år i rad exempelvis). Jag tycker det verkar som du har viss flexibilitet och det är ju helt och hållet upp till ens investeringsfilosofi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att vi har en liknande lista. Jag har inte gått på några böcker eller annat nu utan har satt ihop vad jag tror fungerar för just mig och vad jag ska fokusera på. Viktigt är att pris, säkerhetsmarginal och portföljsammansättning belyses också tycker jag.

      Angående ROA och ROE så hänger det oftast ihop med moaten, helt rätt. Då blir det intressant att ställa moat mot ROE och tvärt om.

      Angående vinst i 5 år vet jag inte riktigt än. En viss flexibilitet kan få finnas om den finansiella styrkan är stor eller om förlusten har skett beroende på extraordinära händelser eller engångseffekter osv.

      Tack för respons!

      Radera
    2. Det är möjligt att har liknande syn på mycket inom investeringar, vilket speglar sig i listorna. Det är egentligen huvudpunkterna som är samma medan innehållet skiljer sig lite.

      Ytterligare en reflektion är att det är väldigt mycket fokus på värde i checklistan. Det är svårt för tillväxtbolag, förhoppningsbolag och annat att ta sig genom listan, men det kanske är tanken?

      Radera
    3. Det blir naturligt fokus på värde. Tillväxt är jag intresserad av men inte som en viktig parameter men gärna tillväxt under kontroll till ett lågt pris...

      Radera
  2. Tycker också att listan ser bra ut.

    En fråga delvis utanför ämnet: Hur ser du på Aktiespararnas analysmodell? Jag tänker på den modell som även finns inbyggd i datorprogrammet Hitta kursvinnare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack,

      Jag känner inte till deras analysmodell. Aktiespararen skriver mycket bra och läsvärt men jag har aldrig varit så imponerad av deras analyser.

      Radera
  3. Jag har 2,5 kommentarer.

    1) Gällande Moat så håller jag med Kenny. Att ha en hälsosam företagskultur syns inte som en moat men i praktiken är det oerhört kraftfullt och då är hög ROE kanske ett bra mått.

    2) Gällande utdelning/Aktieåterköp så föredrar jag att se aktieåterköp som en metod för att öka tillväxten men med ett garanterat fritt kassaflöde. Som långsiktig ägare innebär trots allt återköpen att vinst/aktie ökar snarare än att man får pengar i handen.

    0,5) Läs min kommentar till Gustav på Gustavs aktieblogg om att systematisera checklistan så att man sparar tid. Inte en egen punkt men ett bra tips för en tidsbegränsad men framgångsrik bloggare med barn och (ofrivillig) karriär ;-). http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2013/03/ny-forbattrad-checklista-synpunkter.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återköp gillar jag också, främst när de görs till rätt pris. Det är dock där som många företag misslyckas för ledningen kan inte bedöma när aktien är undervärderad och återköper då aktier till för höga nivåer. Dock gillar jag många amerikanska bolag som återköper 2-3 % av aktierna årligen. Då får de ett bra snitt och köper i alla konjunkturlägen. Jag ska fundera lite mer kring just utdelning och återköp tror jag.

      Tack för tipset! Ska spana in din kommentar. Att spara tid är aldrig fel. Att om några år äga den är ännu bättre! :)

      Radera
  4. Intreesant läsning, är inte så bekant med alla begreppen så detvar kul att du tog upp några.

    Varför just 5 år med vinst? Är det en slumpad siffra eller är det för att täcka in krisåren t.ex.?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju sätta 5-10 år. Meningen är egentligen att man ska bedöma hur företaget har hanterat alla konjunkturcykler och då krävs egentligen ca 6-10 år. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med just det nyckeltalet.

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...