torsdag 18 april 2013

Barnsparande


Vi är, som ni vet, nyblivna föräldrar och nya saker tar min tid. Bloggen har gått på sparlåga ett tag men jag ska försöka att öka frekvensen framöver. Det har varit en härlig tid så här i början. Mycket nytt och mycket roligt!

Vi har bestämt att vi inte ska spara något till vår son i hans egna namn utan istället ska han få det ackumulerade barnbidraget (18 år * 1050 kr + ränta) när vi finner det lämpligt under förutsättning att pengarna används på ett bra sätt. Det blir, om jag räknar rätt, 226 800 kr plus ränta när han fyller 18 år. Dessa pengar är inget vi kommer att ge honom i handen utan de ska användas på ett lämpligt sätt. Exempelvis till en lägenhet när han ska plugga, körkort etc.

Vi kommer att sätta in barnbidraget i vår aktiedepå vilket gör att vi inte behöver starta ytterligare en depå med courtagekostnader och ytterligare administration.

Vi har startat ett sparkonto till honom där vi sätter in eventuella pengar som vi får från hans mormor och morfar och farmor och farfar. Dessa pengar går in på ett sparkonto och får ligga där och skvalpa.

Jag har funderat än del kring det här med sparande och tycker att vår modell borde bli bra. Att han kan få ut pengar till studier och lägenhetsköp längre fram i tiden känns bra. Jag tror det är viktigt att inte skämma bort mer än nödvändigt utan att han lär sig att förstå att pengar tjänar man först in och konsumerar sen. Jag har själv en bakgrund där jag själv jobbade hårt för mina pengar och har lärt mig att man inte får något gratis.

Hur gör ni andra föräldrar med sparande till barn?

ägamintid



23 kommentarer:

  1. Är i samma situation, har en nyfödd. Bor dock utomlands så vi får inget barnbidrag just nu.

    Er plan verkar på det stora hela vettig, men ni får bara barnbidrag i 16 år. Efter det, givet att man studerar heltid på gymnasiet, så får man studiebidrag istället. Det betalas ut av CSN och 10 månader om året. Ganska säker på att studiebidrag betalas ut direkt till barnet snarare än dess föräldrar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Studiebidrag betalas ut till "barnet" när det fyllt 18 år. Innan dess betalas det ut till mamman (i normalfallet) precis som för barnbidrag.

      Radera
  2. Vi gör exakt som ni tänkt, till våra barn.

    Vi litar inte på våra barns omdöme när de fyller 18 så vi sparar inte pengar i deras namn utan i vårt och så tänker vi ge dem 18 års barnbidrag + ränta när de visat att de har vett i skallen :)

    Bankkonton för födelsedagspengar.

    Dessutom så bosparar vi i HSB. Det lär ju inte finnas några hyresrätter när barnen är vuxna, men de kan få förtur till bostad och även om det inte är någon vidare avkastning på pengarna känns det lite bra att försöka göra något åt bostadssituationen.

    SvaraRadera
  3. Härligt att allt har gått bra och nu är ni föräldrar! Ha inte dåligt samvete för bloggen nu bara, vi läsare får väl helt enkelt ha lite tålamod de flesta förstår nog om ni prioriterar lite annorlunda efter att ni har blivit föräldrar.
    Jag har skrivit lite om sparande till barn här http://stabilekonomi.se/sparande-till-barn/
    men jag tycker också att Per Pennings inlägg om att inte spara till barnen är nyttigt att läsa.
    http://perpenning.blogspot.se/2010/06/spara-inte-till-barnen.html
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Hej Äga min tid,
    Stort grattis till Er.
    Tycker det låter som en mycket vettig plan. Den dagen jag sluta skolan fick jag en lägenhet för runt 1mkr och aktier till ett värde på 700'. Dock har mina föräldrar stenkoll på mig och dom vet att jag har ett enormt intresse för ekonomi och sparar mer än vad dom tycker jag ska göra. Den dagen vi får barn kommer jag givetvis stötta med pengar till saker som är "bra" som bostad, studier och körkort.

    Imponeras stort av Er och ännu en gång stort grattis till Er.

    SvaraRadera
  5. Vi har två barn och gör ungefär samma sak. Har dock vid ett tillfälle använt de pengarna så vi har i nuläget en skuld till barnen. Det är ju lite skamligt men for the greater good.

    Tänker dock inte bara spara pengarna utan kanske sätta en del i någon bättre sparform. Svag på aktiesidan så kanske inte där men någon fond eller liknande för att se om man kan få lite bättre effekt. Målet är att de ska använda pengarna skall gå till deras studier och har man förlorat värde på vägen så får man väl slanta själv. Jag vill så långt är möjligt ge barnen möjligheten att läsa en utbildning och komma ut på andra sidan utan studieskulder.

    SvaraRadera
  6. Som jag ser det är enda anledningen till att sätta undan pengar till barnen att man inte litar på sina egna beslut. Vore det inte smartare att amortera med barnens pengar och ge barnen boräntan också när det är dags? Läs per pennings inlägg. Samma resonemang gäller för pensionspengar.

    SvaraRadera
  7. Något som du även bör göra, är att informera din omgivning om "barn sparandet"
    Det jag menar är att anhöriga och andra gärna köper rent skräp till barnet, exempelvis vid dop & födelsedagar ger de barnet saker varken ni eller barnet behöver

    Bättre då att anhöriga sätter in pengar till ett konto som ni disponerar

    SvaraRadera
  8. Visst är det bra att säkerställa en bra ekonomisk start för sina barn! Nu förtäljer inte storyn om vilken summa det handlar i månadspeng eller liknande vilket jag förutsätter kommer ges... men min synpunkt är att det är viktigt att sina barn även förstår värdet av pengar. De måste lära sig att hushålla samt att det är något man får jobba sig till. En balansgång helt klart.... men jag är oerhört tacksam för att jag som barn inte eg. fick något gratis (I rena pengar) utan jobbat för dem. Detta har gjort att jag har en väldigt start privatekonomi idag.

    SvaraRadera
  9. Jag har valt att spara i en kapitalförsäkring till min dotter. Schablonskattning som gör att en större del av utdelningarna kan återinvesteras än vid en aktiedepå. Kapitalförsäkringen är i mitt namn så jag kan själv avgöra när hon ska få pengarna och hon är förmånstagare så inte min fru ärver pengarna om jag skulle avlida. /M

    SvaraRadera
  10. Kul att höra att det nya livet går bra! Visst är många bestyr både nya och lite osäkra i början, men snabbt känns det som den mest naturliga och självklara saken i världen. Konstigt hur man förändras...
    Vi sparar barnbidrag samt eventuella ekonomiska tillskott från släkt på egen depå för sonen. Vi tänker oss göra defensiva och långsiktiga investeringar med kapitalet. Tanken kommer aldrig vara att lämna över en summa pengar vid vuxen ålder, utan hellre ett spännande innehav som kan förvaltas vidare.

    Brorsan

    SvaraRadera
  11. Vi gör ungefär som ni, dvs. sparar i eget namn. Det finns knappast några fördelar att spara i barnens namn eftersom man vill kunna portionera ut pengarna själv när tiden är inne.

    Men varför bankkonto? 18-20 år är ganska lång tid vilket borde betyda att lite aktier eller fonder inte kan vara fel. Själv spar vi 100 % i Avanza Zero nu till vår ettåring (månadssparar så att vi köper både billigt och dyrt) och i hyfsat god tid, när barnen är sisådär 9-10 år ska vi på något vis gå över mot mer räntekonto för att när 18-årsdagen närmar sig bara ha räntekonto.

    Strategin för att byta från fonder till räntor är inte helt klar men alternativen är antingen att sälja allt eller delar av fonderna, alternativt att nyspara allt eller delar i räntor. Eller en kombination, lite beroende på hur saker och ting utvecklar sig.

    Sedan är naturligtvis förhoppningen att barnen, med lite god hjälp av föräldrarna, ska lära sig hantera sin ekonomi :-)

    SvaraRadera
  12. Vart tog inlägget om trustbuddy vägen? Jag tyckte mig skymta att du publicerade ett sådant inlägg under dagen. Jag själv är mycket intresserad av trustbuddy och väntar med spänning på att du ska lämna en kommentar kring det hela.

    SvaraRadera
  13. Tack för tips och kommentarer! Ett par förtydliganden.

    Vi ska spara i aktier via vår depå och förhoppningsvis kan vi då förränta barnbidraget på ett bra sätt.

    Pengar från släktingar ska sättas in på ett konto och kanske köper vi Avanza zero eller aktier för detta också. Men det känns bättre att kunna använda dessa pengar till saker som vi behöver till sonen. De som lämnar en gåva tror jag uppskattar det.

    SvaraRadera
  14. Angående trustbuddy så publicerades det av misstag och jag tog bort det. Jag skulle ställa in en påminnelse till mig själv och råkade trycka på publicera. Min månadsrapport angående trustbuddy kommer den 25 april.

    SvaraRadera
  15. Kapitalförsäkring där barnet är förmånstagare är en bra variant. Pengarna är åtskilda och säkrade vid skilsmässa och dödsfall.

    En depå (KF eller ISK) hos ex Avanza i barnets namn som bara föräldrarna känner till och kan logga in på. Ingen förändring på barnets 18-årsdag annat än att barnet kan starta en juridisk process för att få ut sina pengar om de nu har fått reda på att kontot finns. Men det är kanske lite långsökt.

    SvaraRadera
  16. Jo, att låta barnen vara ovetandes om sparade medel och att sedan pytsa ut en stor slabba, portfölj eller liknande låter som en jättebra idé. I bästa fall är ungen då så ekonomiskt engagerad att kapitalet förblir orört. Att föräldrar inte kan lite på sina barn säger en del om föräldrarna.

    SvaraRadera
  17. kan inte förstå bara hur ni kan så fullständigt lägga allt kapital i aktier! hoppas du är medveten om att det inte fins några garantier nånstans,ALLT kapital kan försvinna,det är inte som obligationer,där du får tilbaka summan efter löptidens slut.
    tycker ni är väldigt naiva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker vi är väldigt rationella. Detta handlar om ett sparande i 18 år där vi köper såväl i uppgångar som i nedgångar.

      Naivitet är för mig att inte ha någon plan.

      Ett annat naivt sätt är att låta inflationen äta upp pengarna.

      Radera
  18. Jag tycker det är viktigt att barnen själva får lära sig hantera pengar och både uppleva glädje, längtan, ånger och kunna hushålla med pengarna. Det är en björntjänst att ge dem några hundra tusen bara för att de blivit myndiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är viktigt att de får men jag tror det är fel att ge dom några hundratusen i handen. Då kommer de pengarna snabbt försvinna. Bättre att föra en dialog om vad man kan göra med pengarna. Målet är också sonen ska få en aktiedepå när han vill och få honom intresserad av sparande och investeringar. Men främst är det en god utbildning som är viktigt, enligt min mening.

      Radera
  19. Jag spar till barnen i kapitalförsäkringar i mitt namn med barnen som förmånstagare. Vi har kontroll på pengarna, dör jag får barnen pengarna, när de ska få pengarna skriver jag över försäkringarna på dem.

    Tanken är att barnen ska få pengarna när de visar upp en universitetsexamen och då kunna betala av sina eventuella studielån. Utan examen, inga pengar, lever de snålt och klarar sig utan studielån blir det pengar på fickan. Det hela ses som incitament för att plugga, vi får se om det fungerar.

    SvaraRadera
  20. Grattis till er nya familjemedlem!

    Vi sparar hela barnbidraget i en KF som står i mitt namn men med barnet som förmånstagare. Det ger säkerhet vid skilsmässa eller bortgång.

    Pengarna som sätts in varje månad delas i två delar. 50% sätts direkt över i Avanza Zero och de övriga pengarna läggs på hög för att invänta bra köptillfällen i långsiktiga innehav. Det blir oftast stabila aktier med en bra direktavkastning men det har även varit extra insättningar på Avanza Zero vid dippar eller gynnsamma lägen. De pengar som vår dotter får i gåvor från andra anhöriga sätts även de in i KF och behandlas som den senare delen av de insatta medlen.

    När vår dotter kommer upp i tioårsåldern är vår tanke att vi ska öppna ett bankonto som vi kommer sätta in vecko- eller månadspeng till henne. Då kommer hon få ta succesivt större ansvar för sina pengar. Förhoppningsvis kommer hon då även klara av att sätta över lite till ett sparkonto. De pengar som kommer i barnbidrag kommer dock fortfarande att till 100% gå in i KF.

    Att vi inte ger henne (10mån gammal) någon månadspeng nu är för att det är väldigt mycket utgifter nu med nyfödd bebis varpå en tänkt månadspeng istället går till inköp av kläder, barnvagnar och barntillbehör.

    Vi gör även så att vi enbart lever på min lön nu för att min fru ska kunna vara hemma under flera år på deltid. Under första året behöver vi inte ta ut några föräldradagar medan efter ett år är vi tvungna att ta ut minst fem dagar i veckan för att inte få sänkt ersättning. När min fru börjar jobba deltid så fyller vi på med föräldradagar upp till heltid. På detta sättet kan vi investera väldigt mycket tid i vår dotters uppväxt.

    Jag kommer även vara hemma i långa perioder eftersom jag har ett jobb där jag jobbar extremt mycket i perioder men kan sedan vara hemma i långa perioder. Under vårt barns första levnadsår så kommer jag ha varit hemma med henne under nästan sex månader. Det är få förunnat tror jag att hela familjen kan vara hemma så mycket och bara värna om familjen. Jag är jättenöjd!

    Än en gång lycka till med föräldraskapet!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...