onsdag 20 mars 2013

Utdelningen från Nordfyns bank har trillat in



Nordfyns bank delade ut 10 danska kronor per aktie och den inkom igår på kontot.

Direktavkastningen är inte skyhög men den kommer troligen att öka i takt med att utdelningen ökar. Nordfyns bank tjänade ca 100 danska kronor per aktie 2012 och delade ut 10 kronor av dessa. Det finns alltså ett stort utrymme att öka utdelningen kommande år. Aktien handlas fortfarande till P/E 4,5 samt P/B på 0,5-0,55. ROE uppgick till 13 % för 2012. Se analys av banken nedan.

Nordfyns Bank analys


Det som stör är den danska källskatten på 27 % som dras av från bruttoutdelningen. Men jag får väl leva med det och kvitta ut så mycket som möjligt mot skatten för ISK.

För övrigt konstaterar jag att det är bra fart i både Banknordik och Nordjyske Bank vilket är glädjande! Mina synpunkter på dom aktierna hittar du nedan:

Banknordik

Nordjyske Bank analys

Näst på tur när det gäller utdelningar är Prospect Capital som brukar komma i slutet av månaden.

ägamintid

10 kommentarer:

  1. Nordjyske i förrgår också hoppas jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, ja, där var några kronor också i utdelning! :)

      Radera
  2. Hej,
    Har de verkligen dragit 27%? Åtminstone på Norsjyske har de dragit 15% för mig och kan inte tänka mig att Nordfyn skulle vara annorlunda.
    /JokerM

    SvaraRadera
    Svar
    1. De drog 27 % på mina Nordjyske.

      Radera
    2. Japp det är Avanza...tydligen drar Nordnet och Avanza olika ser jag när jag läser på Lundaluppens blogg nu. Märkligt och man kan ju undra varför vi ska få mindre i utdelning än andra?

      Radera
    3. Jag mailade Avanza och fick följande (luddiga) svar.

      "Det upplägg vi har gör att det dessvärre inte är möjligt att endast dra 15% i källskatt, man får som kund själv begära restitution av den källskatt som överstiger 15%. Dubbelbeskattningsavtalet säger 15% och det är det som är mest korrekt. Skillnaden ligger i vårt upplägg jämfört med Nordnets upplägg när det gäller förvaring av utländska aktier. För övriga nordiska aktier så dras endast 15% källskatt men detta är som sagt inte möjligt för danska aktier".

      Radera
  3. Jag kollade även med min sambo som har Nordfyn i sitt ISK och även där drogs det 15%.
    /JokerM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Nordnet för oss båda.
      /JokerM

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...