tisdag 12 mars 2013

Snart dags att ta nya lån...

Det tar emot men det är snart dagss att öka på belåningen och det beror på den enkla anledningen att jag idag har tjänstebil och kommer nu när jag byter jobb att mista den. Vi måste köpa en bil och vi kommer att låna pengar för att köpa den. Snart kommer vi därför öka vår belåning igen... Det är tråkigt då vi nu närmar oss målet att vara skuldfria. Men samtidigt så stiger våra tillgångar varje månad så det är inte mycket att gråta över.

Vi skulle ju kunna köpa den kontant men jag vill inte sälja några bolag utan använder hellre belåning. Vi har 160 000 kr kvar i lån just nu och jag räknar med att vi behöver låna upp ytterligare 100 000 kr för att köpa en ny bil.

Vi ska amortera av lånet på 4 år tänkte vi. 5000-6000 kr per månad är det tänkt att vi ska amortera på vårt blanco-lån.

Jag kommer lägga in i bilen i balansräkningen och öka upp lånen. Sen kommer vi att skriva av bilen i samma takt som vi amorterar av lånen. Det innebär att bilen kommer ha ett värde av 0 kr samtidigt som lånet är 0 kr.

En bil för 100 000 kr, det ska bli intressant att se vad man får för bil för den summan.

Tanken slog mig att köpa en BMW 330 Touring men tanken försvann snabbt. Den skulle kosta över 300 000 kr för en nyare modell.... Nä sluta nu för f-n... :)

Det blir till att köpa en diskret svensson-bil.

Några förslag på en bra bil för 100 000 kr?

ägamintid

68 kommentarer:

  1. Ford Focus: Billig att köpa billig att äga.

    SvaraRadera
  2. Borde inte ett par med era inkomster ha ett buffertsparande som täckte en bil? ;-)

    Icke-japanska och icke-tyska begagnade bilar brukar sjunka en hel del i andrahandsvärde, det går att hitta rätt bra grejer för 100 tusen om man inte är alltför petig med prestigen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe, jo kanske det... :) Vi har 50 k i buffert och knåpar ihop runt 35 k varje månad så det går snabbt att spara ihop....

      Ska möjligtvis gå på en fransk... Ingen prestigebil utan en bil som ingen lägger märke till är målet!

      Radera
    2. Köp för guds skull inget franskt! Satsa på tyskt, BMW, Audi, WW Mercedes

      Radera
    3. Kan bara hålla med Luppen. Varför ta dyra krediter när ni har så bra inkomster.

      Är det motviljan att sänka på investeringarna i aktier, dvs tvingas sänka avkastningsmålen för året som spökar?

      I annat fall kan jag inte förstå hur en värdeinvesterare kan köpa något så väreförstörande på kredit.

      Radera
  3. Du kan få köpa min BMW 330i touring -06. 13000 mil. Du får dock gå upp till 135 tkr.

    /Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite gammal och lite för många mil och lite för dyr. Jag hade gärna köpt en 10 eller 11:a men då måste man hosta upp lite mer kulor....

      Jag får vänja mig av med tanken.

      Radera
  4. En Saab 9-5 kombi är klart mest bil för pengarna. Allt fluff i "pilot-paket" mm får man på köpet. Bästa vinterbilen ni kan hitta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De lär väl inte vara så dyra med tanke på vad som hänt med bolaget...

      Radera
  5. I den prisklassen skulle jag med tanke på låga Euron importera en bil från Tyskland. Enormt större utbud på begagnade bilar, bättre priser och bilar som är 1-4 år gamla med bara en ägare bruka vara som nya i bilälskarnas land. http://www.autoscout24.de bra hemsida att kolla priser på och utbudet. Borde nog kunna hitta en hel del VW Passat dieslar årsmodell 2010 med under 9000 mil på mätaren för 11000 Euro.

    Själva importen har blivit en del smidigare på senare år också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska kolla det men får nog använda en agent då jag inte har kompetens eller ork att fixa det själv!

      Radera
  6. Hur ska du göra med pappaledighet på nya jobbet? Funkar det när du måste visa vad du går för. Har själv dessa tankar. Delar ni 50/50?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min sambo startar att vara ledig. Jag hoppas kunna köra hårt i 12 månader och sen ta eventuell ledighet. Jag har ingen förhoppning om att vara ledig lika länge som henne.

      Radera
    2. Köra hårt i 12 månader och vara nybliven pappa rimmar illa i mina öron både du å ditt förhållande kan ta skada av det.

      Radera
  7. Om man importerar en bil får man räkna med sämre andrahandsvärde när man säljer den sen. Så det är inte många kronor man tjänar om man inte ska äga bilen väldigt lång tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, så är det nog. Jag är dock mest intresserad av en bra bil för en billig peng. Räknar med att lånet ska vara avbetalat om 4 år och då ska bilen kunna ges bort och så köper vi en annan bil.

      Radera
  8. Lägg på 34,000 och köp en sprillans ny rysk Lada Niva 4x4:
    http://www.blocket.se/stockholm/Lada_Niva_Army_26482595.htm?ca=11&w=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe, rysk kvalité.... Jag vet inget om bilen men väljer att avstå.

      Radera
  9. Toyota Avensis modell äldre. Billiga i reparation och drift, drar lagom bensin. 20-30k.

    Känner några som jobbar med bilförsäkringar. De säger att Toyota är slitstarka och de rullar i 15-20 år utan problem. De går helt enkelt för bra, medan BMW, Peugot, Skoda, Volksvagen har dyra reparationskostnader hela tiden.

    Tror Toyota har bra deal med försäkringsbolagen också.

    SvaraRadera
  10. Äger ni inte bostaden? Isf borde ni belåna den istället. Lägre ränta + ränteavdrag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vi bor i hyresrätt.

      Radera
    2. Får man fråga varför ni inte äger eran bostad? Hade ni inte tjänat på det i längden?

      Radera
    3. Du får fråga om vad som helst. Vi bor i en hyresrätt just nu för att vi inte vet om vi kommer att bo kvar i den här staden eller inte. Om vi bor kvar så kommer vi att köpa en villa. Vi gillar friheten att kunna röra oss när som helst. Inom 2-3 år kommer vi säkerligen att äga vårt boende.

      Radera
  11. Hyandia i30 diesel årsmodell 11
    3 års nybilsgaranti kvar....tar en från A-B lånar man på SEB kan man få 3.98 % för miljöbil.......

    J.G.

    SvaraRadera
  12. En guidning:
    http://www.svd.se/naringsliv/motor/listan-de-mest-palitliga-bilarna_7704338.svd

    med en nypa salt.

    SvaraRadera
  13. Fiat Punto. Du får en ny bil för 100k. Plattformen är från 2003, motorn från 80-talet. Minimalt med krångel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. lite för liten. Vill helst ha kombi vilket är mer praktiskt om man ska ha barn.

      Radera
  14. En Saab 9-3 aero 07 eller nyare, då har du en bil med mer komfort än de franska alternativen, stabil, säker och framförallt billig om du väljer 2l motorn.

    Du får dessutom billiga reservdelar och en bra knippe kompetenta personer som kan bilarna -> ingen service kostnad om du orkar göra något själv.

    Andrahandsvärdet... Tja det är redan lågt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, så är det. Men den drar bra med soppa SAAB:en...

      Radera
  15. Eftersom ni får barn, köp en modern rejäl bil. Lägg på några kronor med gott samvete. Dessutom vill ni inte få stopp efter vägen.

    Volvo V70, Ford Mondeo och annat med 5-stjärnig säkerhet.

    150-170 räcker nog till en hyfsat ny stor bil.

    Vill du inte öka balansräkningen finns det nu på blocket nya Passat Kombi 2.0 TDI med hyfsad utrustning för 3100:- per månad utan insats (konsumentleasing) eller ståndsmässig Audi A6 2.0 TDI avant för 5495:- per månad.

    I synnerhet Passaten blir svår att slå vad gäller totalekonomi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eftersom vi ska ha barn så vill vi ha en kombi, en stor och trygg bil, och en säker bil. Ford Mondeo är intressant likaså citroen C5. Passat också är intressant.

      Radera
  16. Jag säger bara Passat! Rymlig, skön komfort, och tysk kvalitet. Äger själv en Passat, -10 Ecofuel (Biogas och bensin, kapacitet om ca 40 mil vardera) och är hur nöjd som helst. Köpte den på kvarndammen för 120 000:-, den har snart gått 9000 mil men är servad enl servicebok och noga genomgången av KVD. Som barnfamilj kan jag även rekommendera skinnsäten för de är enkla att torka av spya på! :) Likaså automat så har du en sak mindre att koncentrera dig på när barnet skriker och har tappat nappen. Lycka till!

    PS: Jag skulle verkligen rekommendera dig att sikta mot 50/50 f-ledighet. De 9 månader jag tog med min dotter (trots chefsbefattning) är i efterhand de mest värdefulla månaderna i mitt liv, so far. Du missar något för en karriär som säkert tål att ligga på is ett tag. Men du väljer givetvis själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara instämma avseende föräldraledigheten och läs dagens DI där Percy Barnevik berättar att hans största misstag i karriären var att han inte spenderade mer tid med sina barn.

      Radera
    2. Jag tänkte vara ledig men kanske inte kan vara ledig så mycket som hälften... Det där med skinnsäten var ett bra tips! :)

      Radera
  17. Volvo V50 1,6 DRIVe. Prisvärd och mycket snål kombi för den mindre familjen. Bra kvalitet också. Baserat på egen erfarenhet. Lycka till med valet. Mvh N

    SvaraRadera
  18. Haha, kan inte låta bli att skratta lite. En värdeinvesterare som måste köpa bil. Men det är bra med kontraster, sämre "case" än att köpa bil hittar man nog inte som värdeinvesterare :-)

    Skämt o sido, med den budgeten så hade jag nog också sneglat mot en Ford Focus. Vi har en själv och den är billig och enkel att serva, rullar på utan problem. För 100 000 borde du får en ganska ny också så bara tuta o köra.

    Alternativet är väl Skoda eller Golf Variant men har personligen svårt för Volkswagen och Kia/Hundai har jag väl egentligen ingen större erfarenhet av men efter testkört en Kia för något år sedan så märkte jag direkt att det inte är en bil som passade mig. Korta säten och rent allmänt dålig känsla.

    Tycker Ford är lite underskattad, visst har de sina problem men tycker man får mycket för pengarna i Focus, speciellt jämfört mot V50.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var på gång att sälja min gamle trotjänare, en Ford Focus -99, för nåt år sedan i samband med att jag bytte bil, men eftersom den fungerat mer eller mindre utan problem i väldigt många år så valde jag att behålla den istället för de 12-13 tusen jag skulle kunna få får den. Alltså, satsa på en Ford Focus eller en Toyta Avensis och stirra dig inte blind på miltalen.

      Radera
    2. Haha, ja, visst är det komiskt... och det är därför man kikar på lågprissegmentet... Att äga bil är väldigt tråkigt... Bättre med nuvarande tjänstebil! Både Focus och Mondeo är intressanta! Usch va jobbigt det är med bil. Jag ser bara kostnader...

      Radera
  19. Hej

    Tack för en bra och läsvärd blogg.

    Du måste hålla med om att låna pengar till en pryl(bil, båt etc.) som minskar i värde är ekonomiskt, i brist på bättre ord, dårskap. Om du inte nu vill sälja några av dina tillgångar för att köpa bilen tycker jag att du med ert kassaflöde betala av bilen på 4mån istället för 4år. För att sedan lova er själva att aldrig låna till saker som sjunker i värde igen, någonsin.

    Tack för mig och lycka till med nya barnet, din bästa investering!

    Mvh/ pappa till energisk 2-åring

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag håller inte med angående finansieringen. Att välja mellan att köpa kontant eller att låna är det svåraste valet. Det finns för- och nackdelar med båda.

      Däremot håller jag med dig om att en bil är den sämsta prylen man kan köpa. Det är värdeförstörande och kommer att kosta stora pengar.

      Jag hade helst haft kvar tjänstebilen!

      Radera
  20. Mitsubishi Lancer tycker jag mycket om. Du kan få en shysst 2006a för 50.000 om du letar lite. Men det är väl Volvo eller Saab som gäller om du inte vill få några frågor. Jag känner dock flera högavlönade (>60kkr/mån) som har billiga bilar för typ 30 lax. Det går ju att få en shysst Audi också för 50.000. Köp en 2004a och rekonda den. För varje 5000 kr billigare än 100.000 du köper din bil så kan du rekonda den en gång till. Det är ett alternativ att ha i åtanke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla alternativ är öppna. Jag återkommer när jag bestämt mig! Tack för tipsen!

      Radera
  21. Jag har jobbat med att sälja bilar i många år och skulle vilja avråda från Ford Focus som har nämnt här. Mycket reklamationer och svagt andrahandsvärde procentuellt men så är den inte så dyr heller. Då jag inte jobbar inom bilbranschen längre har jag haft egna bilar främst i form av begagnade BMW. Även om inköpskostnaden är högre har totalkostnaden varit mycket låg då vissa modeller är mycket eftertraktade som begagnade. Eftersom ni skall ha barn hade jag satsat på en begagnad 5-serie touring då denna har ett mer lämpligt bagageutrymme för barnvagn än 3-serien. Du bör hamna inom spannet 25 till 30 kr milen om du väljer en bil som är några år gammal. Ni får läsa på lite innan vilken modell och utrustning som är populära begagnade men samtidigt kommer ni få ett säkert och trevligt val av bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för informationen. Kanske blir en BMW ändå? :)

      Radera
  22. Jag kan inte förlika mig med alla varningar för att inte tå lån till ett bilinköp. Visst bilen är aldrig en bra investering men samtidigt nödvändig för att kunna ta sig till jobb och att få vardagen att fungera. Att ta ett vettigt blancolån med låg ränta anser jag vara bättre än att sälja av en högavkastande aktie. Läs här om aktiestinsen dyraste bilköp: http://www.dn.se/ekonomi/alla-vill-folja-stinsens-gyllene-spar

    Däremot att belåna huset ytterligare för ett bilköp finner jag felaktigt för de flesta som inte har järnkoll på sin ekonomi. Jag får känslan att många som har gjort så inte amorterar tillräckligt för att se bilen som betald inom 5 år. De lurar sig själva och i kombination med nedåtgående fastighetspriser är detta en farlig kombination.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar alltså på allvar att du tycker att det är bättre att ta ett blancolån med en hög ränta än att använda huset som säkerhet och få en lägre ränta?

      Radera
    2. Jag ser alternativkostnader i allt. Hade jag kunnat belåna ett hus för att köpa bil hade jag gjort det. Kan jag tjäna mer pengar på att förvalta dom än att köpa bil gör jag det. Därav väljer jag att låna.

      Radera
  23. Köp en 3-5år gammal VW Passat, gärna gas om tankmöjligheten finns. Bra ekonomi, bra barnvagnsplats (ja det tar mkt plats med barn på färden), bra andrahandsvärde, bäst i tester och det är väl Sveriges nya Volvo V70 i realiteten. Bilar köper man kontant och alltid på andrahandsmarknaden. Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passat verkar poppis! Ska kolla upp den!

      Radera
  24. jag tycker inte att ägamintid är en värdeinvesterare utanför skulle nog jämföra honom mer med skagens filosofi dvs att leta undervärderade och populära bolag!!

    får du en ränta under 7% tycker jag att det är rätt att låna, annars blir jag lite mer tveksam

    Mvh Walter Schloss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bedömer att det är mer lönsamt att låna än att köpa kontant. Värderinvesterare eller inte. Jag gillar Skagens filosofi med undervärderade, underanalyserade och hatade bolag.

      Radera
    2. Undervärderade, underanalyserade och hatade bolag är sådana som min idol Peter Lynch främst jagade. Han tillhör eliten bland kapitalförvaltarna.

      Angående bilar, jag har köpt bilar med lån. Kan man inte över ett antal år avkasta mer än vad ett billån kostar skall man inte syssla med aktier.

      Jag hade köpt en topputrustad tjänstebil som har gått 5-8000 mil. Sen kan du lätt ha den i 5-8 år. BMW, Volvo, Benz, VW är bra märken.

      Radera
  25. Skoda Octavia Kombi Diesel - liten bil på utsidan stor bil på insidan (nästan samma pack utrymme som en V70). VW's överlägsna Diesel motorer som drar lite soppa. Driftsäker då det är väldigt väl beprövad teknik från gamla golf!! Jag har en sedan 6 år tillbaka som nu är 8 år gammal och går som tåget utan problem trots 18 000 mil på mätaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skoda verkar intressant. Låga bränslekostnader är ett plus!

      Radera
  26. hej.
    vi sparar 12.000kr/mån och sådeles tar det oss endast 10månader att spara ihop till en bil.
    jag blir förvånad varje gånga jag hör talas om detta med billån.vi har en S60 ,årsmodell 2006,den gav vi då 107.000kr för.men nu börjar det blir dags för bilbyte igen,och pengarna finns ju där sedan länge.
    Cash is king.(dvs kontokort,där summan dras direkt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt handlar om alternativkostnad. Om jag lånar 100 000 kr med en ränta eller om jag tar 100 000 kr och förlorar ränta blir samma sak. Jag tror jag kan investera de 100 000 bättre än bankräntan och väljer därför lån.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. ???? hur tänkte du nu?
      varför betala mer än man behöver?(räntan på ditt billån)

      du tar pengar från din skattade lön och sätter undan på dit sparkonto och köper dig en bil.
      vart nånstans har det ens med ränta att göra?
      just det,ingenstans!

      Radera
  27. Ett stort tack för alla tips och råd och idéer. Jag återkommer i frågan!

    mvh
    ägamintid

    SvaraRadera
  28. "No one should buy a new car unless he/she earns at least $250,000. per year." - Warren Buffet

    ;)

    SvaraRadera
  29. Det finns inga bra bilköp.

    SvaraRadera
  30. Behöver du lån för att starta ett företag? Jag är vd för Anderson företag, erbjuder vi alla typer av lån, företag lån, personliga lån, studielån, och företag lån, Om du är intresserad av detta lån måste du maila oss via e-post ::: (georgeanderson.loanfirm255@gmail.com).

    LÅN ERBJUDANDE GÄLLER.

    SvaraRadera
  31. Välkommen till Jennifer Dawson Loan Firm företaget (personliga tjänster för alla dina finansiella behov) Vi är leverantörer av Liberal investmentbolag som erbjuder lån till mycket låg ränta på 2%, erbjuder vi anställda ett lån, skuldkonsolidering lån, riskkapital, Business lån, Kredit Utbildning Lån och Kredit av någon anledning och behöver akut! . högst 30 år. Har du någonsin fått avslag av din bank? Du har dålig kredit? Har du obetalda räkningar? Din skuld? Vad du behöver för att starta ditt företag? oroa dig inte mycket eftersom vi är här för att erbjuda lån till låg ränta. Varierar vår kredit på $ 5000 USD (fem tusen dollar dollar) $ 000,000.00 50. (Femtio miljoner). också ge euron och US-dollar USA, så kontakta oss idag via e-post, jenniferdawsonloanfirm @ gmail.com MRS Jennifer

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...