söndag 24 mars 2013

Skatteverket är för sent ute som vanligt

Jag har varit frustrerad tidigare år och jag är frustrerad i år igen....

Den handlar om att jag anser att jag får inkomstdeklarationen för sent. Den har inte kommit än och jag antar att det tar ett tag till tills den dimper ner i brevlådan.

Jag skulle uppskatta om jag fick den mycket tidigare. Jag har mycket på agendan och deklarationen tar lite tid att hantera. Varför ska de alltid skicka ut den så sent?

Dessutom gör jag deklarationer åt några andra personer vilket också kräver tid.

Skatteverket borde skicka ut deklarationen mycket tidigare så att man får tid på sig att hantera den på ett noggrant sätt.

Så här står på skatteverkets hemsida:

"Skatteverket börjar skicka ut deklarationsblanketterna i slutet av mars. Den 15 april   ska alla ha fått sina blanketter".

Den 15:e april.... hallå?!?! Det är två veckor innan den ska lämnas in.... Vansinne!

Det blir nog att lägga den på lådan sista dagen, precis som vanligt. Tröttsamt är bara förnamnet!

Har ni fått er inkomstdeklaration än?

ägamintid

19 kommentarer:

  1. Du kan faktiskt logga in på din sida på Skatteverkets hemsida med e-leg redan nu och deklarera där. Gjorde min redan i torsdags faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men jag har inte möjlighet att göra "andras" deklarationer på detta sättet och dessutom har det tidigare år inte fungerat för mig då min har varit så komplex så att det inte fungerar på nätet. För de flesta fungerar det nog men inte min.

      Radera
  2. Färdig och klar via deras hemsida här med. I år var första gången det det gick att hantera alla bilagor som brukar behövas där via nätet så jag passade på.

    SvaraRadera
  3. Måste man inte skicka in med brev om man fyller i K4?

    SvaraRadera
    Svar
    1. K4 liksom i stort sett alla andra blanketter kan fyllas i online så det behövs inget brev. Det är numera i ytterst få fall som det inte går att göra sin deklaration online.

      Radera
    2. Försökte förra året men då ville dem att jag skulle skicka in på papper. Kanske var för att jag vägrade tanka ner extra program till BankID eller något liknande ;)

      Radera
    3. Nytt för i år är att ALLA ska kunna deklarera elektroniskt, enligt vad jag har hört :)

      Radera
  4. Vad har du för speciellt som gör att du måste lämna in i pappersform?
    Alla broschyrer finns on-line och att ladda ner.

    Du kanske har ett koncernbolag med utländska dotterbolag? Är det något du vill berätta för oss trogna läsare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var i stort sett bara redovisningar av värdepapper. När jag skrev in alla koder jag fått fick jag bara röd text att det inte gick att skicka in trots att jag spenderat tid med att redovisa allt. Fick finna mig i att skicka på brev och vänta längre med att få pengarna hehe.

      Fortfarande inte fått min deklaration för övrigt..

      Radera
    2. Det är som sagt möjligt att det går att deklarera allt i år men det har inte gått tidigare år och då är jag redan sent ute när deklarationen inkommer i brevlådan.

      Radera
  5. Ja, man blir ju nyfiken varför du prompt vill ha pappersversionen. Till nästa år har jag t.om. avsagt mig pappersversionen.

    P.S. Har inhandlat Nordjyske Bank och Spar Nord Bank efter att ha fått upp ögonen för dem tack vare dig. Tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte logga in på diverse personers skattekonton via e-leg. Dessutom har det inte fungerat tidigare år att deklarera på nätet. Bl.a. för att jag tidigare år gjort "för många" aktieaffärer t.ex.

      Radera
    2. Enligt skatteverkets FAQ:s
      "Kan jag låta någon annan lämna elektronisk inkomstdeklaration åt mig?

      Du kan registrera någon annan som deklarationsombud så han eller hon kan lämna din inkomstdeklaration elektroniskt via sin e-legitimation. "

      Inte förstår jag varför du måste ha tillgång till diverse personers skattekonton - du anger i inlägget att du deklarerar "åt några andra personer" - för att göra skattedeklarationen.

      Hursom så anger skatteverket för skattekonto:
      "Ombud kan se skattekontouppgifter via e-tjänsten Skattekonto
      Efter anmälan kan ombud få se uppgifter på företagets/arbetsgivarens skattekonto. Anmälan kan även avse ombudets möjlighet att se uppgifter på en privatpersons skattekonto."

      Och så säger de att
      "Med e‑legitimation kan du enkelt redovisa
      hundratals försäljningar i internetbilagan K4." Har du gjort flera försäljningar än så i år? Vi som följer dig på bloggen förstår om du säljer och köper lite "på sidan av" men hundratals olika affärer utanför ISK, IPS och KF?

      Radera
  6. Den har inte kommit till mig heller däremot till min fru.
    Blir knappt med tid att få in den då jag som du hjälper vänner med deklarationerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tufft.... Synd att de ska vänta så länge när alla siffror är klara i februari...

      Jag har flera vänner som har relativt avancerade varianter och min egen är, av olika anledningar, inte särskilt smidig.

      Vi får helt enkelt vänta och sitta in i det sista. Samma visa varje år! :)

      Radera
    2. Kan du inte skaffa ett skatteprogram som t.ex. Visma Skatt och göra din deklaration när det passar dig? Det är ju sedan bara att föra över siffrorna till e-deklarationen.

      Radera
  7. Jo, men tidpunkterna är kända år i förväg. Det är alltså upp till dig att lägga upp planeringen så att du hinner slutföra innan deadline. Annars finns ju alltid möjligheten att begära uppskov alternativt att komplettera deklarationen med uppgifter efter inlämnandet - det är väl möjligt flera år i efterhand?

    Appropå deadline - du jobbar väl mot deadline på jobbet, sådana där du inte kan komplettera uppgifterna flera år i efterskott?

    Och vad gäller dina externa självpåtagna uppdrag - om du har trångt med tiden är det fritt för dig att avböja dessa uppdrag. Det är fullt möjligt för dessa personer att söka hjälp på stan hos professionella utförare om de så önskar.

    Så du kan utan större problem ordna så att det blir mindre tröttsamt för dig.

    SvaraRadera
  8. Du har inte ens loggat-in och tittat på vad man kan göra och inte göra på Skatteverkets hemsida.

    Gnällnivån på topp?

    P.S. För övrigt uppskattar jag din blogg!

    SvaraRadera
  9. Vill man inte ta till sig de möjligheter som Skatteverket erbjuder och inte orka läsa om dem så är det väl ok. Men det är konstigt att klaga på "långsamma" Skatteverket när man envisas med använda en långsam och utdöende kommunikationskanal (papper).

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...