måndag 11 mars 2013

Sitter på hotellrummet och funderar

Har tid att sitta och fundera på nya köpkandidater och har börjat scanna den svenska marknaden.

Några bolag som dyker upp radarn är:

Vitec
Bure
Micronic
Cybercom

Vitec är ett lönsamt och nischat mjukvaruföretag som jag tycker verkar ha en bra stabilitet. Mycket goda kassaflöden.

Bure/Micronic - Något måste ske med kassan i Micronic nu under året. Den sväller över och Bure lär ta en aktiv roll som storägare i Micronic. Micronic har en mycket låg värdering vid justering för jättekassan.

Cybercom- kan de återgå till lönsamhet i nivå med övriga IT-bolag?

Jag fortsätter att surfa runt på nätet och fördjupar mig i ovanstående bolag. Det är skönt att få ha en stund för sig själv och bara "surfa runt" efter information. Återkommer med mer information om jag finner något av bolagen vara av större intresse. För övrigt är det hemskt va Citigroup rör sig uppåt! Parabolisk kurva! Dags för rekyl snart antar/hoppas jag.... :)

Internet är underbart! Att kunna få tal del av all info som finns på diverse hemsidor. Det vara bara några år sedan som jag hade stora lådor med årsredovisningar hemma som jag beställde från olika företag... Tiderna förändras!

Ha en trevlig kväll!

ägamintid

5 kommentarer:

  1. Gillar Vitec och har gjort länge. Men något värt att undersöka är hur stor deras exponering är mot mäklarbranschen. Hur ser intäkterna ut därifrån och vad baseras dom på? Hur ser korrelationen ut mellan boprismarknaden och Vitec's vinster?

    Hursomhelst så är värderingen på PE 12,7 sund med tanke på vinstutvecklingen. Stark storägare i VD och Vice VD med nästan 60% av rösterna mellan sig vilket också får mig positiv.

    Ser fram emot att få höra dina tankar!

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
  2. Varför bredda portföljen ytterligare? Om du fortfarande gillar de bolag du har i portföljen och de klarar dina investeringskrav så bör du i första hand investera ytterligare bland dessa. Att överdiversifiera känns som den nya trenden, tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Vitec har bra roe och roic men inte så mycket fritt kassaflöde då capex ofta är över 100%, vilket är helt ok med mig så bra som dom har integrerat förvärven genom åren.
    2012 hade ovanligt höga engångs nedskrivningar och norska mäklarförvärvet bidrar inte fullt ut i resultatet.
    Idag kom ett pm om varsel på 15 personer pga av "organisationsförändring som en konsekvens av uppnådda synergier, förnyad produktportfölj samt ändrade marknadsförutsättningar" vilket kommer sänka kostnaderna rejält. Personalkostnad per anställd 2012 (tkr)732
    Tillsammans kan dessa tre faktorer bidra med en 2-3kr i ökad vinst framåt.

    SvaraRadera
  4. Det här är min personliga åsikt, så ta det som det är :)

    Jag har jobbat som programmerare under sex år och jag skulle personligen inte försöka mig på att värdera ett IT bolag, av den enkla orsaken att det är ytterst beroende på personal och det är ytterst svårvärderat. Jag har sätt grupper om 5-6 kodare ut-producera 30-40 medelmåttor och jag har sätt samma grupper bli till medelmåttor när de placeras i fel grupper. Och det tar inte ens i beaktning folk som slutar eller försvinner på föräldrarledighet.

    Med det sagt så kan såklart både Vitec och Cybercom springa iväg som en raket. :)

    SvaraRadera
  5. Du får kolla upp G5 Entertainment!
    Tjänar fina pengar och växer så det knackar.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...