fredag 1 mars 2013

Ökar upp likviditeten i portföljen

Sålde av Wal Mart och ökar likviditeten i portföljen. Kassan ska byggas upp nu under våren men inköp kommer att göras vid en större korrektion.

Jag finner fortfarande många bolag mycket köpvärda men känner ändå att jag behöver bygga upp en likviditet på ca 10-15 % av portföljvärdet för att kunna ta tillvara tillfällen som dyker upp vid en större sättning på börsen.

Det har börjat darra till lite nu i och med valet i Italien så det är nog inte fel att ha lite torrt krut kvar om det börjar darra till ytterligare på börsen. I och med att vi har ett starkt kassaflöde in i portföljen varje månad samt en hel del utdelningar så byggs likvida medel upp snabbt.

Egentligen vill jag köpa varje månad. Jag gillar inte att parera marknaden genom att sitta med likvider och försöka tajma inköp. Det är enklare att köpa regelbundet i bolag som jag anser handlas under det motiverade priset. Jag har som grundläggande tankesätt att man ska köpa när värdet överstiger priset med en rimlig marginal. Dock kan billiga bolag bli ännu billigare och det är en risk man alltid tar när man äger aktier.

Jag har tidigare varit inne på att det vore bra att "alltid" ha en likviditet på 10-15 % och det är det som jag nu tänker bygga upp.

Jag har även funderat mer kring strategi och min personliga utveckling när det gäller sättet att se på aktieinvesteringar. Jag har gått ifrån ett mer utpräglad strategi med utdelning till en mer värdeinriktad strategi. Mer om denna förskjutning kommer jag att skriva om i helgen.

Hur likvida är ni i dagsläget? Är  ni alltid fullt investerade?

Ha en trevlig fredag!

ägamintid


13 kommentarer:

  1. Alltid mycket likvider. Speciellt nu. Tycker allt känns för dyrt. Ca 20% (400.000) i likvider nu. (Jag är 20 år äldre än du.) Säkert är jag alldeles för feg och borde sätta mer pengar i rullning.
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  2. Sitter med 1 250.000 kr i likvider och är endast inne med 650 000 kr....avvaktar tills juni och då lägger jag in 250 000 kr.

    Lika feg jag på dessa nivåer

    SvaraRadera
  3. Handlar man kontinuerligt så spelar det ingen större roll. Tror att många hoppas på att ha en hög med pengar att handla för på botten men eftersom det är svårt och i princip omöjligt att veta när botten inträffar är det bättre att handla kontinuerligt i nedgångar såsom i uppgångar.

    SvaraRadera
  4. 40% aktier, 60% kontant. Börsen är nära all time high, vilket talar för att det kommer finns läge längre in i framtiden att köpa aktier för ett bättre/lägre pris än i dag.

    SvaraRadera
  5. Ca 10% likvid.
    Har egentligen som regel att köpa kontinuerligt, en gång i månaden, men det är svårt nu när det känns "dyrt".

    SvaraRadera
  6. Varför sålde du WMT?

    Är själv ägare och har inget att invända mot bolaget. Men visst har den stigit väldigt mycket på sista tiden.

    SvaraRadera
  7. Instämmer att det är bra att ha ca 10% i likvider, själv har jag endast ca 3% kontant, vilket är extremt lite för min del, men jag har ryckts med i vissa framåtblickande indikatorer och gick all in i början av dec. Funderar även på om det ev blir en långsiktig bullmarket och att bearmarket perioden som varit 12-13 år snart är slut för denna gång (det lär visa sig inom 2-3 mån). I värsta fall får jag invänta likviditetstillskott i samband med utdelningen i vår (3.8% i min portfölj). Jag lyckas aldrig pricka in svängningarna och behåller ofta en aktie 4-5 år, gärna längre. Kan rekommendera 'The five rules for successful stock investing' som man kan läsa flera gånger och alltid lära sig lite mer varje gång. Antar att du säkert har läst den :)

    SvaraRadera
  8. Sitter ungefär 65% likvid. Tänker försöka tajma in lite bra köp när rekylen (förhoppningsvis kraftig) kommer :)

    SvaraRadera
  9. Ligger själv 30% likvid
    //Framtidsinvestaren

    SvaraRadera
  10. Du börjar låta osäker. Skärpning, barn har vi fått i flera tusen år.
    Bra gjort med wmt, har aldrig gillat dom.
    Tack.

    // M

    SvaraRadera
  11. Jag har svårt att ligga likvid. Brukar gå så att jag belånar min portfölj (begränsat), sen låter jag insättningar och utdelningar "fylla igen" belåningen över tiden. När belåningen är borta belånar jag begränsat igen och sen amorterar jag av det på samma sätt med insättningar och utdelningar. Kanske skulle jag kunna tajma krascher och sånt bättre men för nuläget verkar denna strategi vara den som gäller. Kanske blir det annorlunda när portföljen nått en viss storlek, då kanske jag tänker annorlunda.

    SvaraRadera
  12. Joe the plumber2 mars 2013 13:33

    Har alltid 10-20% likvid som ligger redo att användas vid tillfälliga dippar. Jag månadssparar och köper det som ser "billigast" ut för tillfället. Köper dock aldrig när kursen ligger 10-30% från ATH, då läggs pengarna på sparkonto i väntan på dipp.

    SvaraRadera
  13. 60 % kontant, 20 % preferensaktier, 20 % vanliga aktier. Tycker allt känns väldigt dyrt nu.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...