onsdag 20 mars 2013

Nya rykten kring Vivendi idag



Det här bolaget kan liknas vid "hänt i veckan" eller "se och hör". Mycket skvaller och lite (hittills) action.

"Vivendi SA (VIV) is considering splitting off its biggest unit, telecommunications provider SFR, in a move that would transform the French conglomerate into a company focused on its faster-growing media businesses, according to four people with knowledge of the discussions".

Idag säger ryktet följande: SFR (mobiloperatören) ska knoppas av och noteras i ett nytt bolag. Det är så jag tolkar dagens nyhet. Det framgår även i artikeln från Bloomberg att man kan tänka sig sälja SFR. Vem vill köpa? Kanske France Telecom? Men priset lär inte bli så högt och Vivendi lär göra en stor förlust vid en försäljning.

Här är länken till dagens nyhet!

Aktien slutade på +4,4 % idag efter ett sent rally.

Jag har tidigare varit inne på hur jag vill att Vivendi struktureras upp (styckas). I ett tidigare inlägg kring bolaget skrev jag följande (jag noterar nu att de lyssnat på mig):

Särnotera SFR på Parisbörsen. Bolaget är tillräckligt stort för att man ska kunna göra det. De ägare (jag bl.a.) som inte är intresserade av verksamheten i detta bolag kan då sälja av aktien.

Sälj GVT. Jag tror inte på deras modell i längden och den driver mycket investeringar. Jag tror de får bra betalt nu men sämre om några år. Idag kommer för övrigt nya uppgifter om att de bud som inkommer inte når upp till det som Vivendi vill ha för bolaget och att man eventuellt lägger försäljningen på is tills vidare. Jag blir så trött! Gör något och gör något rätt för en gångs skull!

Dela ut Activision Blizzard-aktierna till aktieägarna.

Sälj Maroc Telecom.

Använd pengarna från försäljningen av Maroc och GVT till att ytterligare satsa på mediasidan.
Det som blir kvar i Vivendi är då Canal+ och Universal och en påse pengar när lånen har betalats av. Detta ska vara ett mindre, mer rörligt, bolag som ska ligga i framkant inom media.


Dagens nyhet är ett rykte och har inte konfirmerats av Vivendi än. Läs gärna artikeln i länken ovan, den är intressant och sammanfattar läget rätt bra om Vivendis utmaningar.

mvh
ägamintid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...